عدم عرضه خودرو و افزایش قیمت خودرو در بازار سال نو

بروزرسانی در: دوشنبه 9 اردیبهشت 98 ساعت 01:07
عدم عرضه خودرو و افزایش قیمت خودرو در بازار سال نو

عدم عرضه خودرو در طول نیمه نخست فروردین ماه از طرف خودروسازان موجب بالا رفتن قیمت‌ها در بازار شد.

در حالی که قرار بود خودروسازان با فروش فوری محصولاتشان زمینه را برای تعدیل قیمت‌ها در بازار و کاهشی شدن نرخ خودرو فراهم کنند ولی عدم عرضه خودرو در طول نیمه اول فروردین ماه موجب شد تا قیمت‌ها در بازار روندی صعودی بگیرد. اگرچه در روزهای پایانی سال اخیر، فروش فوری خودروسازان موجب شد قیمت‌ها در بازار تا اندازه‌ای کاهش یابد ولی با توجه به اینکه در ابتدای سال جاری عرضه خودرو از طرف خودروسازان کمتر از میزان تقاضا بوده است، قیمت‌ها در بازار روند صعودی پیدا کرده و نسبت به روزهای پایانی سال اخیر بالاتر رفته است.

اثر فروش فوری محصولات ایران خودرو بر قیمت روز خودرو چه بوده است؟

در این خصوص می‌توان به قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اشاره کرد که در روزهای پایانی سال اخیر و در روزهای آغازین امسال در بازار ۷۲ میلیون تومان بود اما اکنون به ۸۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت پژو ۴۰۵ نزدیک به ۶۸.۵ میلیون تومان بود که دهم اکنون با قیمت ۷۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

در خصوص سمند LX هم باید به قیمت ۷۲ میلیون تومانی این خودرو در طول روزهای پایانی سال اخیر اشاره کنیم، هم اکنون قیمت این خودرو در بازار ۷۹ میلیون تومان است.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم پیش از تعطیلات عید ۸۶.۵ میلیون تومان بود اما در حال حاضر در بازار با قیمت ۱۰۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در خصوص پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V8 هم باید به قیمت ۸۸ میلیون تومانی این خودرو در روزهای پایانی سال ۹۷ اشاره کنیم. هم اکنون این خودرو با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

پژو ۲۰۰۸ هم افزایش قیمت ۶۰ میلیون تومانی را در طول روزهای گذشته تجربه کرده و هم اکنون با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این خصوص با ذکر اینکه خودروسازان تا ۱۷ فروردین ماه نسبت به عرضه خودرو اقدام نکردند، گفت: تحویل خودرو از ۲۵ فروردین به بعد کمی رونق گرفته و باید منتظر باشیم ببینیم که در طول ۱۰ روز آتی چه اتفاقی برای بازار خودرو می‌افتد.

وی تصریح کرد: وقتی کالایی کم عرضه شود، خریداران برای خرید آن کالا هجوم می‌آورند که تنها راه آرام کردن بازار افزایش عرضه خودرو است.

معوایی، یکی از فعالان بازار خودرو هم در این خصوص گفت: عرضه خودرو از طرف خودروسازان به میزان کافی انجام نمی‌گیرد و همین موضوع موجب شده تا با وجود تقاضای زیاد برای خرید خودرو شاهد بالا ماندن قیمت‌ها باشیم.

به گفته وی، اگر عرضه خودرو همچنان به صورت تدریجی انجام گیرد تأثیری در آرامش بازار نخواهد داشت و وزارت صنعت در این وضعیت باید چاره‌ای بیندیشد.

وی با ذکر اینکه افزایش قیمت خودرو موجب بالا رفتن قیمت خیلی از کالاهای دیگر هم می‌شود، گفت: هم اکنون از یک طرف واردات خودرو ممنوع است و از سوی دیگر هم عرضه خودروهای داخلی به اندازه کافی انجام نمی‌گیرد که این موضوع موجب رشد قیمت‌ها در بازار شده است.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar