عمده مشکلات قطعه سازان به خاطر نابسامانی‌های داخلی است

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
عمده مشکلات قطعه سازان به خاطر نابسامانی‌های داخلی است

دبیر انجمن قطعه‌ سازان خودرو گفت: در حوزه تأمین و توزیع قطعه، تحریم اثری بر صنعت ما نخواهد گذاشت و عمده مشکلات ما به خاطر نابسامانی‌های داخلی است.

مازیار بیگلوبا ذکر این که ما سال‌های یش هم مشکلات ناشی از تحریم را حل کرده‌ایم، تصریح کرد: قطعه سازان در این خصوص مهارت دارند که چگونه تولید و مدیریت کنند ولی متاسفانه شرایط داخلی کشور و مشکلاتی که بر اثر عدم هماهنگی نهادهای دولتی اتفاق افتاده، عمده‌ترین مانع برای صنعت ما است.

وی تاکید کرد: اگر نابسامانی داخلی حل شود مشکلی در تأمین قطعه حتی در زمان تحریم نداریم و خودروهای پیش فروش شده در زمان موعد، تحویل داده می‌شوند.

بیگلو در مورد روند پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان توضیح داد: مقداری بدهی میان خودروسازان و قطعه سازان همیشه باید وجود داشته باشد چون که پرداخت‌های ما ۱۲۰ روزه است، وی ما در خصوص بدهی‌هایی صحبت می‌کنیم که از زمان سررسید آن گذشته است.

دبیر انجمن قطعه سازان اضافه کرد: خودروسازان آمادگی تأمین این منبع را دارند ولی متاسفانه بانک‌ها با رهبری شورای پول و اعتبار حاضر نیستند به این دو صنعت نقدینگی تخصیص دهند و برای این موضوع بهانه‌های متعدد می‌آورند.

بیگلو افزود: به عبارت دیگر شورای پول و اعتبار حاضر به افزایش سقف تسهیلات خودروسازان برای پرداخت هزینه به قطعه سازان نیست، ولی مذاکراتی در این خصوص بین خودروسازان و نهاد ذکر شده در حال انجام است و منتظر نتیجه این نشست‌ها هستیم.

مواد اولیه داخلی هم متأثر از نرخ ارز است

بیگلو در مورد افزایش نا هماهنگ نرخ ارز و قطعه توضیح داد: قطعه ۱۵۰ درصد معادل ۲.۵ برابر افزایش قیمت داشته در صورتی که نرخ ارز نزدیک به ۴ برابر رشد کرده است همچنین از سوی دیگر با وجود افزایش ۳ الی ۴ برابری قیمت مواد اولیه مصرفی، قیمت قطعه رشد چندانی نداشته است.

این فعال صنعت قطعه یادآوری کرد: در این صنعت ما فقط مشکل نرخ ارز نداریم، متاسفانه مواد اولیه داخلی هم بر اساس فرمول‌های تصویب شده در بورس کالا، تابع نرخ ارز شده است.

بیگلو همچنین در مورد مشکلات صنعت قطعه در گمرکات ذکر کرد: تا یک ماه پیش مشکل گمرک و ترخیص کالا غیر قابل حل بود ولی حالا گمرک در حال همکاری است حتی با ترخیص ۷۰ درصد کالا هم موافقت کرده‌اند، ولی گمرک عامل اجرای قانون است و این در حالی است که قانون اخذ مابه‌التفاوت ما را دچار مشکل کرده است.

او درباره میزان حمایت یا عدم حمایت وزارت صمت از این صنعت گفت: نقش وزارت صنعت اول از همه باید زبان گویای تولیدکنندگان باشد، تا کنون این وزارتخانه کارنامه خوبی نداشته است.

بیگلو در پایان افزود: امیدواریم این تغییر موجب شود صدای ما به گوش دولت برسد و دو نهاد شورای رقابت به عنوان نهاد قیمت‌گذاری و شورای پول و اعتبار برای افزایش تسهیلات بانکی مشکلات ما را برطرف کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar