عمق بی برنامگی و بلاتکلیفی در بازار خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
عمق بی برنامگی و بلاتکلیفی در بازار خودرو

بازار خودرو در وضعیتی در طول ماه‌های اخیر دچار نوسانات شدید شد که دلیل این شرایط را می‌توان در بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو از طرف ایالات متحده آمریکا، جست‌وجو کرد.

علاوه‌بر تحریم‌ها، آنچه بیش از همه التهاب بازار خودرو را به دنبال داشت، بی برنامگی سیاست‌گذاران صنعت خودرو بود. در روزهایی که هنوز نوسانات قیمتی مهمان بازار نشده بود، کارشناسان با توجه به نوسانات نرخ ارز و همچنین موضوع بازگشت تحریم‌ها، بارها نسبت به سرایت بحران بازار ارز به بازار خودرو هشدار دادند. آن‌ها پیشنهاد کردند که سیاست‌گذاران در قیمت خودروها بازنگری کرده و با این کار جذابیت بازار را برای سرمایه‌های سرگردان، دلالان و واسطه‌ها از بین ببرند. از سوی دیگر، از کسب سودی که به خاطر فاصله قیمتی بین قیمت بازار و کارخانه به جیب واسطه‌ها ریخته می‌شود، ممانعت کنند.

با این حال شاهد بودیم که هشدارهای کارشناسان در ارتباط با سونامی قیمتی در این بازار از طرف سیاست‌گذاران صنعت خودرو جدی گرفته نشد. در این شرایط، اخباری در ارتباط با تغییر مرجع قیمت‌گذاری در فضای رسانه‌ای منتشر شد ولی ازآنجاکه این اخبار هیچ گاه به طور رسمی تأیید نشد، تنها عمق بی‌برنامگی و بلاتکلیفی سیاست‌گذاران را نشان داد.

از مسائل دیگری که در چند هفته گذشته موجب شده تا مسوولان به نابسامانی‌های بازار آن طور که باید ورود نکنند، زمزمه‌هایی است که درباره با تغییر وزیر صنعت، در سطح رسانه‌ها منتشر شد. بر اساس اخبار منعکس‌شده، محمد شریعتمداری از وزارت صنعت استعفا داده است و گویا قرار است وی به زودی به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی به مجلس معرفی شود. حتی برخی عدم حضور وزیر صنعت را در کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط با طرح استیضاح وی، در این راستا ارزیابی می‌کنند.

 با این حال روز پیش روابط عمومی وزارت صنعت با تأخیر نسبت به خبر استعفای وزیر، واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد. این بلاتکلیفی در سطح کلان مدیریت وزارت صنعت موجب می‌شود تا برخی از صنایع از جمله صنعت خودرو و در پی آنها، بازار بیش از پیش در بلاتکلیفی و کسادی فرو بروند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar