فشارهای قیمتی کمر متقاضیان را خم نکند

شنبه 26 آبان 97 ساعت 12:04
فشارهای قیمتی کمر متقاضیان را خم نکند

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان باید به طوری رفتار کنند تا علاوه بر زمین گیر نشدن صنعت خودروسازی ایران، فشارهای قیمتی کمر متقاضیان را خم نکند.

حمید گرمابی با اشاره به راهکارهای ساماندهی بازار خودرو، محل کشف قیمت در بازار خودرو را بازار عرضه و تقاضا دانست و اظهار داشت: منطق اقتصادی ایجاب می‌کند کشف قیمت کالا در بازار عرضه و تقاضا و بازار رقابتی انجام شود ولی بازار خودروی ایران به خاطر انحصاری و دولتی بودن از این قواعد تبعیت نمی‌کند.

وی ادامه داد: به دنبال تحریم‌های اقتصادی آمریکا، نابسامانی‌های ارزی و فساد در ثبت سفارش خودرو، واردات خودرو ممنوع شد و این مضوع دامن قطعه سازان را هم گرفت چون که برای وارد کردن مواد اولیه تولید لوازم و قطعات خودرو با مشکلات اجرایی و ارزی متنوعی مواجه شدند. این شرایط باعث کمبود قطعه و لوازم یدکی خودروسازان برای تولید و عرضه خودروهای بی نقص و کامل به بازار و کاهش شدید تزریق خودرو به بازار و صعودی شدن قیمتها در بازار آزاد شد. پیوستگی این زنجیره به یکدیگر وضعیت ویژه‌ای را در صنعت خودرویی ایران به وجود آورده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، حفظ و پایداری صنعت خودروسازی ایران را به خاطر تاثیرگذار بودن آن در مثبت شدن شاخص‌های اقتصادی مورد اشاره قرار داد و افزود: در وضعیت خاص تحریم باید با خودروسازان و قطعه‌سازان همراهی و به آنها کمک کرد تا چرخ تولید خودرو از حرکت باز نایستد.

گرمابی بازار خودروی کشور را نیازمند راهکارهای میان مدت و بلند مدت دانست و افزود: سالهاست تحریم‌های سنگین علیه صنعت خودروسازی کشور باعث فاصله گرفتن خودروهای ایرانی از «رقابت» و قرار گرفتن در شمول کالاهای انحصاری شد و مدتی شورای رقابت و حالا ستاد تنظیم بازار مسؤول قیمت گذاری این کالا شدند. همه این اتفاقات سبب غیررقابتی شدن این کالا، افت کیفیت و گران شدن هزینه تولید شده است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس آزادسازی قیمت خودرو در وضعیت تحریم را غیرعقلایی دانست و در عین حال متذکر شد: در چنین وضعیتی خودروسازها نمی‌توانند با شرایط قبل تولید کنند و باید این شرایط مورد بازنگری قرار گیرد ولی دولت، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان باید به طوری رفتار کنند تا علاوه بر زمین گیر نشدن صنعت خودروسازی ایران، فشارهای قیمتی کمر مشتریان را خم نکند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar