قطعه سازان به دلیل ۵ مانع قادر به تولید قطعه نیستند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
قطعه سازان به دلیل ۵ مانع قادر به تولید قطعه نیستند

یکی از مدیران صنعت قطعه گفت: هم اکنون قطعه سازان به دلیل ۵ مانع قادر به تولید قطعه نیستند.

او که نخواست نامش ذکر، مهم ترین مشکل قطعه سازان را کمبود قطعه و نبود توان ترخیص قطعات مواد اولیه از گمرکات اعلام و تصریح کرد: بخشی از کالاهایی که توان ترخیص آن ها وجود دارد در لیست کالاهای نیمه ساخته قرار دارد و هم اکنون نزدیک به سه هفته است که به خاطر تنوع آیین نامه ها، گمرک از ترخیص هرگونه کالای نیمه ساخته و ماده اولیه خودداری کرده و هیچ موادی ترخیص نشده است.

این فعال صنعت قطعه مشکل بعدی را کمبود مواد اولیه و چالش های تامین آن دانست و گفت: پیدا کردن و خرید مواد اولیه مانند آلومینیوم، مس و ... برای قطعه سازان کار بسیار دشواری بوده و این روند در کنار افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی مواد اولیه از ازدیبهشت ماه مشکل بزرگی برای قطعه سازان به وجود آورده است.

وی ادامه داد: این در حالیست که عدم اصلاح قیمت قراردادهای قطعه سازان از طرف خودروسازان با وجود شاخص هایی مانند افزایش نرخ ارز و مواد اولیه هم مزید بر علت بوده است.

او افزود: خودروساز به راحتی افزایش قیمت قطعه ساز را نمی پذیرد همچنین به خاطر صادرنشدن مجوز افزایش قیمت از طرف شورای رقابت، خودروساز هم افزایش قیمت در قرارداد با قطعه ساز سرباز می زند در حالیکه این هزینه ها به قطعه ساز تحمیل شده است.

یکی از مدیران صنعت قطعه با ذکر این که هم اکنون پرداخت خودروساز به قطعه ساز طولانی مدت است، گفت: این وضعیت در حالیست که خرید مواد اولیه و گمرک تقریبا به طور نقدی انجام می شود و در این وضعیت با وجود نقدینگی نامناسب قطعه سازان برای تولید و یا ترخیص کالا، شرایط برای ادامه فعالیت با مشکل جدی رو به رو شده است.

وی ادامه داد: در کنار این موانع، تحریم ها و عدم همکاری شرکت ها با قطعه سازان و تحویل ندادن بسیاری از مواد نیمه ساخته و مواد اولیه از طرف تعدادی از شرکت ها به قطعه سازان و در آخر همکاری نکردن آن ها با قطعه سازان ، تولید با چالش های جدی مواجه شده به صورتی که بوش قطعات پیش از این قطعات خود را در دست همکار خود در ایران قرار می داد ولی در حال حاضر از این کار سرباز می زند.

این فعال صنعت قطعه با تاکید بر این که هم اکنون هیچ موادی برای تولید وجود ندارد، اظهار کرد: این روند از میزان عرضه آلومینیوم، مس، سرب و دیگر مواد در بورس کالا قابل لمس است چون که میزان مواد اولیه مورد نیاز صنعت نسبت به دو ماه پیش تقریبا نصف شده است.

به گفته او، قطعه سازان توان تولید ندارند و خیلی از شرکت های قطعه ساز تا پایان این ماه و نهایت تا مهرماه نسبت به تعطیلی خود اقدام خواهند کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar