قطعه سازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند

یکشنبه 25 فروردین 98 ساعت 15:12
قطعه سازان به 15 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: با توجه به پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸، قطعه سازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه و دیگر اقلام نیاز دارند.

آرش محبی نژاد امروز (یکشنبه) به نامگذاری رونق تولید برای امسال اشاره کرد و افزود: امسال سال «گفتار درمانی» نیست، بلکه باید شاهد عمل گرایی مسئولان باشیم.

به گفته وی، امروز به همدلی و اتحاد دولت، مجلس و ارکان اساسی کشور نیاز مبرمی است؛ بویژه برای صنعت خودرو و قطعه سازی که به طور خاص مورد تحریم قرار گرفته است، باید تمهیدات اساسی اندیشیده شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور اضافه کرد: اتاق فکر صنعت خودرو کشور باید برای توسعه این صنعت چاره اساسی بیندیشد و نباید در حد حرف باقی بماند، همچنین عکس العمل های مسئولان باید با سرعت حرکت بدخواهان کشور و تغییرات عوامل محیطی متناسب باشد.

وی تصریح کرد: با سرعت عمل فعلی نمی‌توان به رونق تولید در صنعت خودروسازی رسید و اتاق فکر یاد شده باید به طوری برنامه‌های خود را طراحی کند که مصوبه‌های آن در سطح ملی عملیاتی شده و به تصمیم گیری مجدد دیگر دستگاه‌ها نیازی نباشد.

محبی نژاد با قدردانی از عملکرد دولت در پرداخت تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی به قطعه سازی تا پیش از شروع سال جدید، خواستار پرداخت نقدینگی ارزی وعده داده شده و «شناور شدن» قیمت قطعات (مطابق تغییرات ارزی، قیمت مواد اولیه و سایر هزینه‌ها) شد.

چهاردهم بهمن ماه پارسال «فرشاد مقیمی» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد.

بعد از آن عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در گروه‌های خودروساز شروع و مقرر شد بانک‌ها مطابق لیستی که خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت کنند.

در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محور بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است.

بخش خصوصی؛ سربازان گمنام جنگ اقتصادی

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور بخش خصوصی را «سربازان بدون نام و درجه» جنگ اقتصادی و تحریم‌ها توصیف کرد که در دور اول تحریم‌ها در سال‌های ۹۰ و ۹۱ هم اجازه ندادند چرخ صنعت خودروسازی کشور از حرکت بایستد.

وی گفت: نباید دستمزد قطعه سازان، رویارویی با مشکلات گوناگون و ورشکستگی باشد.

محبی نژاد تصریح کرد: در حالی که قطعه سازان باید تمرکز خود را بر تولید باکیفیت و شمارگان تولید بالا قرار دهند، شایسته نیست برای دریافت مطالبات و تأمین نیازمندی‌های خود برای تولید، همچون توپ بین دستگاه‌های متعدد پاسکاری شوند.

آمارها نشان می‌دهد حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز در زنجیره تأمین داخلی حضور دارند که توانمندسازی آنها و رفع موانع تولید می‌تواند موجب تقویت گوشه‌ای از کالاهای ایرانی شود.

رهبر معظم انقلاب امسال را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "قطعه سازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
a
مهمان

باشه مشکلی ندارم فقط کارت به کارت بکنم این مبلغ رو یاچک بدم؟