قهر قطعه سازان و خودروسازان

شنبه 4 خرداد 98 ساعت 15:12
قهر قطعه سازان و خودروسازان

اعضای انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه هنوز بانک مرکزی تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومان قطعه سازان را تخصیص نداده است می‌گویند قطعه سازان قطعه به خودروساز نمی‌دهند که این موضوع باید روشن شود.

فرهاد به نیا امروز در جلسه خبری با ذکر این که هم اکنون مشکل اصلی کارخانجات خودروسازی بنا به روایت رئیس انجمن خودروسازان کمبود قطعه است، اظهارداشت: بتازگی انجمن خودروسازان اعلام کرده حجم زیادی از تولیدات خودروسازان به خاطر کمبود قطعه راهی بازار نشده است. این انجمن باید بگوید کدام قطعه ساز سهمی قابل توجهی از عدم اختصاص قطعه به گروه‌های خودروسازی را در اختیار دارد.

وی افزود: متأسفانه شماری از قطعه‌سازان با وجود آن که حجم زیادی از تسهیلات بانکی را در اختیار گرفته‌اند و حتی توانایی تولید قطعات را هم دارند ولی بنا به دلایلی حاضر به ارائه قطعه به گروه‌های خودروسازی نیستند که همین عمل صنعت قطعه‌سازی را زیر سؤال برده در حالی که مقصر اصلی این عمل شماری از قطعه‌سازان هستند که حاضر به ارائه قطعه به خودروسازان نیستند.

سخنگوی انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه هم اکنون ۱۶۰ هزار خودروی ناقص در کف کارخانه‌ها قرار دارد، تصریح کرد: ارزش مالی این شمار خودرو ۸ هزار میلیارد تومان است که اگر تنها ۶۰ درصد از این منابع در اختیار قطعه‌سازان قرار می‌گرفت به طور حتم شرایط آنها به مراتب بهبود می‌یافت.

وی در ادامه این جلسه خبری با تاکید بر این که جالب اینجاست که این شمار قطعه‌ساز که حاضر به ارائه قطعه به خودروسازان نیستند مشغول خرید شرکت‌های نیمه تعطیل قطعه‌سازی هستند، گفت: در این وضعیت این سؤال مطرح است که اگر آقایان پولی برای تولید قطعه ندارند چطور تمرکز خود را بر خرید شرکت‌های نیمه تعطیل قطعه سازی گذاشته‌اند که لازم است قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی به این موضوع ورود پیدا کرده و دلایل این عمل را بررسی کنند.

وی با اعلام اینکه فروش سهام خودروسازان نباید به طور انحصاری در اختیار عده خاصی قرارگیرد، گفت: باید فروش سهام در قالب یک کنسرسیوم بخش خصوصی باشد تا مانع از ایجاد انحصار در صنعت خودرو شود.

به نیا با تاکید بر این که امروز در صنعت قطعه سازی کشور انحصارگرایی در توزیع قطعه‌ها بیداد می‌کند، افرود: انجمن قطعه سازان بابد اعلام کند کدام شرکت‌های قطعه سازی ارز دریافت کرده ولی حاضر به ارائه قطعه به خودروساز نیست.

قطعه سازان تا ۲۰ روز دیگر زمین‌گیر می‌شوند

در ادامه این جلسه خبری بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی هم با اشاره به نامه نگاری انجام شده این انجمن با رییس کل بانک مرکزی، گفت: در نامه ۱۴ اردیبهشت ماه که به ناصر همتی ارسال شد به رشد سه برابری تهیه مواد اولیه و زمان کم قطعه سازان و خودروسازان در تأمین مواد تأکیداتی را مطرح کردیم و در این نامه از همتی رئیس کل بانک مرکزی درخواست کردیم تا تدبیری اتخاذ شود تا تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومانی به طور اضطرار در اختیار صنایع قطعه سازی و خودروسازی قرار گیرد.

وی با ذکر اینکه در ۲۵ اردیبهشت ماه اداره اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این نامه اعلام کرد که براساس ماده ۶ آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان، حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات به هر ذینفع واحد نباید از ۲۰ درصد سرمایه پایه موسسه اعتباری تجاوز کند، گفت: از این رو اعطای تسهیلات از طرف بانک‌ها به قطعه سازان و خودروسازان در چارچوب تعیین شده و با رعایت دیگر ضوابط و مقررات امکانپذیر است پس متقاضیان می‌توانند تقاضای خود را همراه با توجیهات فنی، مالی و اقتصادی کافی نزد بانک‌های عامل مطرح و از آن طریق پیگیری کنند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات تصریح کرد: این نامه باعث بهت قطعه سازان شده است چون در جنگ اقتصادی ما به عنوان سرباز جلو رفته‌ایم ولی سیستم اقتصادی حاضر به همکاری نیست علاوه بر این هم اکنون تمامی خرید مواد اولیه صنعت قطعه به طور نقدی انجام می‌شود که در صورت ادامه این روند تا ۲۰ روز آینده، صنعت قطعه زمین گیر خواهد شد.

بیگلو با ذکر این که نهادهایی که عدم حمایت از این صنعت را به اثبات رسانده و کارشکنی می‌کنند، باید مسئولیت ۷۵۰ هزار شغل را برعهده بگیرند، افزود: قطعه سازان برادری خود را به اثبات رسانده‌اند به صورتی که شاهد بودیم با شروع پرداخت تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی، ظرف ۴ هفته میزان تولید قطعات و خودرو افزایش پیدا کرد.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar