قیمت خودروهای زیر ۴۰ میلیون به زودی تعیین تکلیف می‌شود

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
قیمت خودروهای زیر 40 میلیون به زودی تعیین تکلیف می‌شود

قیمت خودروهای پایین‌تر از ۴۰ میلیون تومان بزودی تعیین تکلیف می‌شود. قیمت نهایی این خودروها در انتظار تصمیم شورای رقابت است. از ابتدای سال قبل خودروسازان، درخواست افزایش قیمت را به شورای رقابت دادند و این مجموعه اعلام کرده است که خردادماه نتیجه بررسی‌های خود را اعلام می‌کند.
ولی ملکی عضو شورای رقابت و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد قیمت خودروهای پایین‌تر از ۴۰ میلیون تومان می‌گوید: به احتمال زیاد افزایش قیمت خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری به دست شورای رقابت است، ۵ درصد افزایش پیدا کند. البته تصمیم‌گیری آخر بستگی به فرمول و مستنداتی دارد که خودروسازان به شورای رقابت ارائه کردند.
وی ادامه داد: شورای رقابت برای اینکه مردم بیش از این با گرانی رو به رو نشوند اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها رشد زیادی پیدا کند. بزودی قیمت نهایی خودروهای پایین‌تر از ۴۰ میلیون تومان به خودروسازان ابلاغ می‌شود.
عضو شورای رقابت اظهارداشت: تصمیم دیگری که شورای رقابت می‌خواهد بگیرد این است که خودروهای پایین‌تر از ۴۵ میلیون تومان را مشمول قیمت‌گذاری کند. از آنجا که قیمت خودرو در بازار افزایش پیدا کرده است دیگر مبلغ ۴۰ میلیون تومان برای کنترل قیمت‌ها منطقی نیست.
شورای رقابت در حالی خردادماه را زمان نهایی شدن قیمت خودروهای پایین‌تر از ۴۰ میلیون تومان قول داده است که خودروسازان در عرضه خودرو دست به عصا حرکت می‌کنند. چند وقتی است که عرضه خودرو به دست خودروسازان کاهش یافته است و این کار را نمایشگاه داران خودرو و نمایندگی‌ها در گلایه‌های خود آورده‌اند. آن‌ها گفتند: رویه کاهش عرضه موجب ایجاد حاشیه بازار شده است و در این بین تنها بخشی که بهره می‌برند دلالانی هستند که توانستند به خودروهای تولیدی خودروسازان دست پیدا کنند.
در این بین مدیر اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پای واسطه‌هایی را به وسط کشید که با رایزنی توانستند از خودروسازان خودرو بگیرند و به طور قطره چکانی وارد بازار کنند. البته واسطه‌ها خودروها را با قیمت زیادی به فروش می‌رسانند. پایه افزایش قیمت آنها یک میلیون تومان است. واسطه‌ها بهره‌های نجومی می‌برند و از سویی مردم متحمل فشارهایی می‌شوند که روز به روز موجب کاهش قدرت خرید آنها می‌شود.
از آنجا که طول ماه‌های گذشته شرایط ارزی ایران با چالش‌هایی رو به رو شده است و خودروسازان به جای افزایش بهره‌وری، رشد قیمت را ترجیح می‌دهند و وزارت صنعت با بررسی نرخ تورم و قیمت مواد اولیه برای خودروهای بالاتر از ۴۰ میلیون تومان ۹.۶ درصد افزایش را تصویب کرد. اگر چه این امر به دست خودروسازان رعایت نشد و تعدادی از خودروها با درصد بالاتری گران شده است ولی دست کم تکلیف در آن بازار معلوم شده است اما در خودروهای پایین‌تر از ۴۰ میلیون تومان هنوز فروش معلوم نیست.
به‌هر ترتیب بارزترین مشکلی که مردم با آن رو به رو شدند کاهش فروش خودرو و حرکت به‌سمت فروش نقدی است. سال قبل تنوع فروش به طوری شده بود که افراد با ودیعه کم نیز می‌توانستند مالک یک دستگاه خودرو شود، اما در حال حاضر خودروسازان ترجیح می‌دهند خودروهای خود را به طور نقدی به‌فروش برسانند و از فروش شرایطی پرهیز کنند.
در خودروهای پایین‌تر از ۴۰ میلیون تومان نوسان قیمت، ریتم تندی پیدا کرده است. پراید ۱۱۱ که در کارخانه نزدیک به ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است در حال حاضر در بازار قیمت ۲۴ میلیون تومان را تجربه می‌کند. اکثر خودروها هم چنین وضعیتی را دنبال می‌کنند. از این‌رو به‌نظر می‌رسد که اگر طبق گفته خودروسازان ارائه خودرو کم نشده است باید کاری کرد که توزیع شرایط استانداردی بگیرد و و اسطه‌ها حذف شوند. البته در این مدت قیمت خودروهای بیشتر از ۴۵ میلیون تومان هم روند صعودی به خود گرفته است و هنوز بازار روی آرامش را به‌خود نگرفته است. ساندرو ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ساندرو استپ وی ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. همینطور پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو پارس با قیمت ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و H30 با قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar