قیمت خودرو از کارخانه تا بازار و دلیل اختلاف ۷۵ درصدی آن چیست؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
قیمت خودرو از کارخانه تا بازار و دلیل اختلاف 75 درصدی آن چیست؟

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به اختلاف ۷۵ درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار گفت: کاهش عرضه و فروش خودروی کارتکسی به دست گروه های خودروسازان بستر را برای افزایش قیمت‌ها فراهم کرده است.

سعید مؤتمنی با اشاره به اختلاف شدید قیمت خودرو از کارخانه تا بازار گفت: وضعیت بازار خودروهای داخلی خیلی خوب نیست و در ۲۰ روز اخیر خودروسازان خودروهای زیادی تحویل نداده‌اند.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه از اواخر هفته گذشته تا به حال تا اندازه ای قیمت خودرو کاهش یافته است، افزود: بطور متوسط در ۲۰ روز اخیر خودروهای زیر ۴۵ و بالای ۴۵ میلیون تومان ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

فروش کارتکسی خودرو عامل واسطه گری و دلالی

وی با تاکید بر اینکه دلیل گرانی خودرو کاهش عرضه خودرو به دست خودروسازان است، گفت: کارتکس فروشی خودرو و قراردادهای صلح در فروش خودرو منجر به واسطه‌گری و دلالی در بازار خودرو شده است و پیشنهاد ما به عنوان فعال این بازار این است که شرکت ها خودروها را با سند و به طور پلاک شده به خریداران تحویل دهند.

وی افزود: یک خودروی کارتکسی ممکن است ۲۰ دست جا به جا شود تا در آخر سند زده شود و همین اتفاق موجب افزایش قیمت می‌شود.

عرضه خودرو به دست کارخانه‌ها کم شده است

مؤتمنی با ذکر اینکه خودروهای کارتکسی از کانال کارخانه‌ها به نمایندگی‌ها واگذار می‌شوند، گفت: خودرو با عرضه محدود به دست کارخانه‌ها به بعضی نمایندگی‌ها به طور کارتکسی داده می‌شود و دست نمایندگی در فروش این خودروها با هر قیمتی باز است.

افزایش ۷۵ درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو اظهار داشت: از ۲۰ فروردین ماه امسال تا به حال قیمت خودروهای تولید داخلی از کارخانه تا بازار ۷۵ درصد گران‌تر شده است.

وی با انتقاد از اینکه خودروسازان هجوم پول های سرگردان به بازار خودرو را علت گرانی خودرو عنوان می‌کنند، اظهار داشت: علت گرانی خودرو، محدودیت عرضه است اگر خودروسازان به اندازه کافی خودرو به بازار عرضه کنند دشواری نخواهیم داشت.

مؤتمنی با ذکر اینکه دلالان با کاهش عرضه وارد بازار خودرو می‌شوند گفت: هر زمان که عرضه یک خودرو کم شود اختلاف قیمت آن خودرو از کارخانه تا بازار بالا می رود و در این مواقع دلالان برای اینکه سودی عایدشان شود وارد بازار خودرو می‌شوند.

خودروسازان مشکلی برای تامین قطعات خودروهای چینی ندارند

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو بیان داشت: بعضی از خودروسازان علت افزایش قیمت‌ها را کمبود قطعه عنوان می‌کنند در حالی که هیچ مشکلی برای تامین قطعات خودروهای چینی وجود ندارند و خودروسازان با ارز رسمی می‌توانند قطعات خودروهای چینی را وارد کنند.

وی افزود: در حالی که قیمت خودروهای پژو و سمند بالا رفته است، قیمت خودروهای چینی هم در ۲۰ روز اخیر ۳۵ درصد افزایش یافته است.

اختلاف قیمت کارخانه تا بازار تقاضاها را افزایش داده‌است

مؤتمنی با اشاره به ثبت‌نام مزدا ۳ و اتمام فروش این خودرو طول چند دقیقه گفت: اختلاف قیمت این خودرو از کارخانه تا بازار نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان بود پس در این وضعیت ممکن است خودروساز شیوه ثبت نام را شفاف سازی نکند.

وی افزود: وضعیت اختلاف ۱۰۰ میلیون تومانی از کارخانه تا بازار را چه کسی ایجاد کرده است؟ چند ماه قبل اختلاف قیمت خودرو مزدا ۳ از کارخانه تا بازار ۹ میلیون تومان بود ولی الان با کاهش عرضه این اختلاف قیمت ایجاد شده و طبیعی است که با آغاز ثبت نام هزاران نفر متقاضی خرید باشند.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو بیان داشت: اختلاف قیمت خودرو پژو پارس از کارخانه تا بازار ۳۰ میلیون تومان است در حالی که اگر بر عملکرد خودروسازان نظارت وجود داشته باشد این اتفاقات نمی‌افتد چون خودروسازان علاوه بر اینکه در پی افزایش قیمت خودرو هستند همیشه در پی حاشیه بازار خودرو هم بوده‌اند.

وی اظهار داشت: خودروهای کارتکسی با قیمت بازار آزاد در نمایندگی‌ها به فروش می‌رود در حالی که نمایندگی‌ها باید خودروها را با قیمت مصوب بفروشند.

مؤتمنی اظهار داشت: وقتی قیمت دلار اضافه می‌شود متقاضیان هم علاقه زیادی به خرید خودرو ندارند و همیشه متقاضیان در وضعیت ثبات قیمت‌ها خودرو خریداری می‌کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar