قیمت قطعات خودرو باید همسو با قیمت‌های مواد اولیه حرکت کند

شنبه 10 آذر 97 ساعت 14:10
قیمت قطعات خودرو باید همسو با قیمت‌های مواد اولیه حرکت کند

نجفی منش گفت: گروه‌های تولید کننده قطعات بر کشف قیمت مواد اولیه در بورس کالا تاکید دارند چون که مواد اولیه در بازار آزاد بدون قاعده با نوسانات شدید همراه است.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی اظهار کرد: قطعه سازان همواره ترجیح می‌دهند که قیمت مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها براساس آخرین قیمت معلوم شده در سیستم بورس کشف شود.

محمدرضا نجفی منش افزود: نوسانات و افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته، موجب رشد قیمت مواد اولیه شد، ولی موضوع مهم این است که قیمت کالای نهایی هم باید همسو با نرخ مواد اولیه حرکت کند تا مشکلی برای تولیدکنندگان در زنجیره ایجاد نشود. به عبارت دیگر قیمت قطعات و خودرو باید همسو با قیمت‌های آلومینیوم، فولاد، پلیمر و ... به عنوان مواد اولیه حرکت کند تا شاهد درج نرخ‌های واقعی و روند مطلوب تولید باشیم.

نجفی منش ادامه داد: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنف‌های ذی ربط، می‌توان وضعیتی را به وجود آورد که مواد اولیه مستقیماً به دست مصرف کنندگان اصلی برسد تا تولید بر مدار رشد قرار گیرد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در ادامه با ذکر اینکه باید برای تأمین نقدینگی واحدها چاره‌ای اندیشیده شود، گفت: هم اکنون خیلی از قطعه سازان از نقدینگی لازم برای پرداخت برخوردار نیستند و از این رو، لازم است که با گشایش آل سی سه ماهه اقدام به خرید کنند؛ چون که گروه‌های تولیدی در صنف قطعه سازان، پول خود را چند ماه پس از اینکه محصول را تحویل خودروسازان دادند، دریافت می‌کنند و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، تأمین نقدینگی لازم برای آن‌ها کاری بسیار سخت است.

نجفی منش افزود: به عنوان مثال، شرکتی که ماهانه به ۲۰۰ تن فولاد برای قطعه سازی خود نیاز دارد، باید بتواند زمانی که توسط وزارت صمت ظرفیت بندی خرید آن واحد انجام شد، از فولاد مبارکه فاکتور خرید دریافت کند و سپس با استفاده از آن فاکتور، در بانک گشایش اعتبار شود و بتواند ظرف مدت زمان معینی مبلغ فاکتور را پرداخت کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar