قیمت گذاری خودرو در کارخانه منطقی است

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
قیمت گذاری خودرو در کارخانه منطقی است

عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ذکر اینکه افزایش قیمت خودرو در کارخانه از جهاتی منطقی است، گفت: البته پیش از چنین اقدامی باید هزینه‌های سربار تولید خودرو ارزیابی و کاهش پیدا کند.

سعید باستانی اظهار کرد: در سال ۹۱ هم همین اتفاق افتاد و خودروسازها ۵ تا ۱۰ درصد زیر قیمت بازار خودرو را به بازار دادند و تا وقتی بازار متعادل شد همین رویه را ادامه دادند تا زمانی که به نوعی بازار کنترل شد. پس به لحاظ منطقی می‌توان این را پذیرفت که این افزایش قیمت انجام بگیرد اما نکته بر سر هزینه‌های سربار تولید خودرو است.

وی در ادامه افزود: بخشی از آنالیز قیمتی که خودروسازها ارائه می‌دهند ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه است که بخش عمده‌ای از آن هم به قیمت ارز برمی گردد چون بعضی از مواد اولیه قطعات خودرویی وابستگی زیادی به خارج از کشور دارند. پس یک بخشی از افزایش قیمت را می‌توان ارزیابی و محاسبه کرد و حتی می‌توان قابل قبول دانست.

باستانی با عنوان اینکه اختلاف نظر مجلس با خودروسازها در هزینه‌های سربار خودرو است، گفت: ما عقیده داریم که هزینه‌های سربار خودرو را خودروسازها و سیستم دولتی باید کاهش دهند. این هزینه‌های سربار شامل مازاد بودن تعداد پرسنل، پرداخت سود بانکی بالا و شرکت داری خودروسازها است، همینطور عقیده داریم که مردم نباید این هزینه‌های سربار را پرداخت کنند.

باستانی در ادامه افزود: این خودروسازان سالانه نزدیک به ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سود بانکی پرداخت می‌کنند که طبیعتاً روی هزینه‌های سربار و هزینه‌های تمام شده تأثیر دارد. همچنین نزدیک به ۱۵۰ شرکت زیرمجموعه خودروسازی‌ها هستند و این شرکت‌ها دارای خدم و حشم هستند و خودروسازها باید این شرکت‌ها را مدیریت کنند که هزینه‌های سرباری را به وجود می‌آورد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان اظهار کرد: حرف خودروسازان درست است و باید خودرو را با قیمت واقعی بفروشند ولی در عین حال باید هزینه‌های سربار کاهش بیابد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar