لزوم اعلام آمار فروش‌های فوری خودروسازان

بروزرسانی در: پنج شنبه 26 اردیبهشت 98 ساعت 11:55
لزوم اعلام آمار فروش‌های فوری خودروسازان

هنوز معلوم نیست ۲۰ درصد فروش نقدی قبل و ۳۰ درصد فعلی، در هر روز شامل چند دستگاه خودرو بوده است.

رشد قیمت ارز، مشکل تأمین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید، چالش ترخیص محموله از گمرک، مشکلات مربوط‌به نقدینگی و... از جمله مواردی هستند که با شروع تحریم‌های جدید اقتصادی علیه کشور، به موانعی در مسیر چرخ تولید و بالارفتن نرخ تمام شده در صنعت خودرو منجر شدند. این جریان در کنار ایجاد فاصله معنی‌دار بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار که به زیان خودروسازان انجامید، موجب حذف شورای رقابت و تفویض مسئولیت محاسبه نرخ خودرو به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شد. ولی افزایش قیمت خودروهای داخلی در حالی اتفاق افتاد که به خاطر موانعی که اشاره شد، خودروسازان توان تأمین نیاز بازار را نداشتند.

اضافه شدن سودجویی دلالان بازار به مجموعه عوامل ذکر شده هم به آشفتگی شدید بازار و افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو منتهی شد. بر این اساس اواخر دی ماه سال پیش، بر اساس تصمیم کمیته خودرو و سازمان حمایت، طرح تنظیم بازار خودرو به تصویب رسید. بر اساس این طرح در بخش خودروهای پرتیراژِ مشمول قیمت‌گذاری، خودروسازها مکلف به افزایش تولید براساس برنامه ارائه‌شده و موردتایید وزارت صنعت، معدن و تجارت شدند. همچنین گروه‌های خودروسازی مکلف شدند حداقل ۸۰ درصد تولید خود را به تعهدات معوق اختصاص داده و با هدف کاهش نرخ بازار، ۲۰ درصد فروش فوری داشته باشند. رقمی که در سال جدید و در هفته‌های اخیر به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

فروش فوری‌ها مشکل را حل کرده است؟

اجرای طرح فروش نقدی دو گروه مطرح خودروساز که از آخرین ماه سال اخیر به طور روزانه در دستور کار قرار گرفت، در امسال هم با قوت بیشتر ادامه پیدا کرد. این در حالی است که شرایط فعلی نشان می‌دهد اجرای طرح فروش فوری توسط خودروسازان، مشکل بازار را به طور کامل حل نکرده و به گفته بعضی کارشناسان، تحریک بخش تقاضا هم با این روش انجام گرفته است.

لازم به ذکر است که پیش از شروع اجرای این طرح، به خاطر وجود موانع گوناگون، تولید روزانه دو خودروساز مطرح کشور به کمتر از ۴۰۰ و ۵۰۰ دستگاه در روز تقلیل یافته بود. ولی پس از تزریق تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان در اسفند ماه پارسال تولید روزانه خودروسازان به بیش از ۴۵۰۰ دستگاه در روز هم رسید، آماری که با ورود به سال جدید و حل نشدن ریشه‌ای موانع تولید، بار دیگر با افت تولید رو به رو شد.

کسی آمار فروش فوری‌های روزانه را نمی‌داند

در اطلاعیه‌های فروش فوری خودروسازان، زمان تحویل خودروهای فروخته شده در این طرح ۳۰ روز کاری عنوان شده است. زمان تحویل فروش‌های نقدی ماه‌های پایانی سال اخیر در فروردین و اردیبهشت ماه سال پیش سر رسیده است.

با توجه به این‌که اعتراضی مبنی بر عدم تحویل به‌موقع این خودروها شنیده نمی‌شود، به نظر می‌رسد مشکلی در زمینه تحویل آنها وجود ندارد. هرچند نباید فراموش کرد انتقاد اصلی به نحوه اجرای این طرح‌ها، این است که اساساً خیلی از مصرف‌کنندگان واقعی، موفق به خرید محصول مورد نظر خود از سایت‌های فروش خودروسازان نشده‌اند. از این رو، به نظر می‌رسد مشکل اصلی جای دیگری است؛ به‌طور کلی غیر از ایام نخستین اجرای طرح فروش نقدی خودرو، هیچ آمار دقیقی در مورد شمار خودرو فروخته شده در طرح‌های فروش فوری منتشر نشده است.

البته خودروسازان در طول یکی، دو ماه اخیر آمار تولید، آمار ارسال دعوت‌نامه و آمار هرعملکرد دیگری را اعلام کرده‌اند، ولی هیچ‌کدام هنوز و در هیچ روزی، شمار دقیق فروش نقدی خود را اعلام نکرده‌اند. به عبارت دیگر، هنوز معلوم نیست ۲۰ درصد فروش نقدی قبل و ۳۰ درصد فعلی، در هر روز شامل چند دستگاه خودرو بوده است.

آمارهای گوناگون

براساس آمار تولید خودروسازان در فروردین ماه ۱۳۹۸ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، حجم کل تولید سایپا در این ماه کمی بیش از ۱۹ هزار دستگاه و حجم کل تولید ایران خودرو هم ۲۱ هزار و ۳۳۹ دستگاه انواع خودرو اعلام شده است. گفتنی است نخستین فروش فوری تنظیم بازار ایران خودرو در سال ۹۸، در روز دوشنبه، ۲۶ فروردین ماه و نخستین فروش فوری سایپا در امسال هم یک روز بعد، یعنی سه شنبه، ۲۷ فروردین ماه اجرا شد.

بر این اساس این دو خودروساز در فروردین ماه تنها چهار تا پنج روز کاری طرح فروش نقدی را اجرا کرده‌اند. در عین حال بر اساس اعلام ایران خودرو، این گروه از ۱۵ فروردین ماه تا نیمه اردیبهشت امسال نزدیک به ۴۰ هزار دستگاه خودرو سواری و وانت تولید کرده است و بیش از ۳۱ هزار دعوت نامه برای ایفای تعهدات معوق خود هم ارسال کرده است.

با مقایسه حجم تولید فروردین ماه ایران خودرو و اعلام این خبر، به نظر می‌رسد میزان خودروهای فروخته شده در طرح‌های روزانه فروش نقدی این گروه در طول مدت یاد شده در حد ۹ هزار بوده است. چون که در غیر این صورت، ارسال این شمار دعوت نامه برای اجرای تعهدات اخیر به سختی امکان‌پذیر بود.

بر این اساس و در پی روشن شدن جزییات دقیق از نحوه اجرای طرح‌های فروش فوری توسط خودروسازان انتظار می‌رود هرچه زودتر آمار و اطلاعات شفافی در این زمینه منتشر شده و در اختیار عموم قرار بگیرد.

اخبار خودرو

خرید و فروش در بازار خودرو به صفر رسید

کاهش فروش رنو و پژو پس از ترک ایران رقم خورد

سیاست فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار جوابگو نیست

فروشندگان در انتظار افزایش قیمت خودرو و خریداران در انتظار کاهش قیمت

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar