ماجرای افزایش قیمت بنزین تا ۵۰۰۰ تومان!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
ماجرای افزایش قیمت بنزین تا ۵۰۰۰ تومان!

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس هرگونه بحث در خصوص افزایش قیمت بنزین در این کمیسیون را تکذیب کرد. ولی خبر بنزین ۵ هزار تومانی از کجا آمد؟

چندی پیش غلامعلی جعفرزاده، نماینده اعتدالی رشت در مجلس که به عنوان یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه و مهم‌تر از آن، نایب رییس اول فراکسیون مستقلین ولایی پارلمان از حامیان سرشناس دولت شناخته می‌شود، از احتمال افزایش قیمت بنزین تا ۵۰۰۰ تومان خبر داد و گفت: «اطلاع موثقی دارم و اخباری به دست ما رسیده که رییس جمهور قصد دارد، قیمت بنزین را افزایش بدهد و بنابر همین شنیده‌ها قرار است رقم بالایی هم قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

او در این خصوص هشدار داد که «به رییس دولت می‌گویم با آتش بازی نکنید. افزایش نرخ بنزین بازی با آتش است. مردم در وضعیت بسیار بحرانی و سختی هستند و تامین بودجه از راه گران کردن کالا دقیقا خواست اتاق جنگ آمریکا است.

اگر چه که بنابر تحلیل جلال میرزایی، رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید که به عنوان یک عضو کمیسیون انرژی مجلس قاعدتا جزو کارشناسان جدی این حوزه محسوب می‌شود، این موضوع کذب بوده و از قضا ساخته دست مخالفان دولت و اتاق‌های فکر این مخالفان داخلی! همان شایعاتی که در خصوص دیالوگ چهارشنبه دو هفته پیش رییس جمهور، وزرا و دیگر اعضای کابینه در این مورد مطرح شد که مدعی بود اوایل مردادماه و در داغ ترین روزهای تابستان، رییس جمهور و اعضای کابینه در یک صبح چهارشنبه دیگر با حضور در نهاد ریاست جمهوری، در نشست هیات دولت از برنامه‌ها و اقدامات دولت در باره افزایش قیمت بنزین سخن گفته‌اند که با وجود مخالفت تعدادی از اعضا، مورد تاکید دولت و رییس جمهور بوده است.

جعفرزاده ایمن آبادی که عقیده دارد بخشی از این شایعات ریشه در حقیقت دارد، از ایستادگی مجلس در مقابل هرگونه افزایش قیمت بنزین سخن گفته و تاکید کرده است: مشکل فعلی ما، قیمت حامل های انرژی است و بنزین در کشور ما جزو کالاهای اساسی است؛ همان‌طور که در بعضی کشورها خودرو کالای اساسی است یا مسکن در آلمان. بنزین یک ماده آتش زاست و بالا رفتن آن جامعه را به آتش خواهد کشید.

او با اشاره ضمنی به بعضی نا آرامی‌ها و همچنین طولانی شدن صف های بنزین در برخی از نقاط کشور می‌گوید: در بعضی از شهرهای ایران بنزین نایاب شده و بتازگی گزارش صف‌های طولانی از بنزین را داشتیم. در این بین، گزارش های محرمانه‌ای از دعوای دولتی‌ها بر سر افزایش قیمت به گوش ما رسیده و ممکن است بنزین افزایش ۳ تا ۴ برابری داشته باشد.

جعفرزاده که اکنون در آستانه طرح سوال ۸۰ نماینده عمدتا اصولگرا از رییس جمهور، در کنار اعضای فراکسیون امید و در صف حامیان دولت ایستاده، آن زمان تلویحا روحانی را به استیضاح تهدید کرده و گفته بود: نمی‌دانم چرا همه دولت های ما، به استثنای دولت اصلاحات که عاقلانه‌تر عمل کرد، در ۲ یا ۳ سال آخر رفتار احمدی نژادی از خود نشان می‌دهند و رفتارهای مستبدانه می‌کنند. افزایش قیمت بنزین، موجب بروز برخی اشکالات بزرگ می‌شود و دولت این را بداند، اگر بنزین را گران کند، خیلی از تصمیمات سخت در خصوص رییس جمهور را برای ما آسان خواهد کرد.

بنزین در ایران از مهم ترین کالاهای اساسی است که قیمتش هر سال به یکی از مباحث مهم بودجه نویسی کشور در دولت و مجلس تبدیل می‌شود. تلاش دولت همین سال پیش و در جریان تصویب بودجه سال جاری برای افزایش نزدیک به ۵۰۰ تومانی قیمت بنزین، اگر نگوییم مهم‌ترین بحث بودجه ۹۷ را رقم زد، قطعا یکی از مهم‌ترین مباحث آن برهه زمانی بود. بحثی که در تبصره ۱۸ لایحه بودجه طرح شده بود و به این اعتبار تبصره ۱۸ بودجه ۹۷ از پرتکرارترین نتایج جست‌وجوی کاربران در گوگل و فضای مجازی شد. آنجا که مجلس با تصمیم دولت که بنا داشت با افزایش قیمت بنزین، قسمتی از بودجه مد نظر خود برای ایجاد اشتغال را تامین کند، ایستاد و هر چه دولت سعی کرد با ارایه ادله کارشناسی ضرورت این افزایش قیمت را به اثبات برساند، مجلسی‌ها با دلایلی عمدتا ناظر بر التهابات اجتماعی و تاثیر این افزایش قیمت بر افزایش قیمت دیگر کالاها و متعاقبا فشار به جامعه و در نتیجه افزایش نارضایتی‌ها مانع شدند.

آن زمان البته بحث تعیین نرخ دلار در بودجه هم به یکی از همین جدل‌های دامنه دار مجلس و دولت تبدیل شد و در آخر زور دولت در این مورد هم به مجلس نرسید. اگر چه اکنون که دلار بارها بیش از نرخ مد نظر دولت افزایش یافته، بسته‌های جدید ارزی و بودجه‌های تکمیلی و نرخ‌های جدید، صحبت در مورد دعوای چند صد تومانی آن زمان مجلس و دولت را بیشتر به فکاهی شبیه ساخته است. در موضوع نرخ دلار الان پس از تلاش و مقاومت زیاد، این خود بازار است که حرف نهایی را دیکته می‌کند و با این همه، دولت جمهوری اسلامی در سال ۹۷ هم مانند تمامی سال‌های پیش از این، فاصله بین قیمت بنزین مصرف داخل کشور و آن چه تحت عنوان قیمت فوب خلیج فارس به عنوان قیمت واقعی سوخت مطرح است را با انواع و اقسام یارانه‌ها پر کرده تا آب در دل شهروندان تکان نخورد. در یک چنین «آرامشی» بود که انتشار شایعاتی در خصوص افزایش قیمت بنزین تا سقف ۵ هزار تومان و تایید آن از طرف یکی، دو نماینده مجلس، خبر از توفانی می‌داد که انگار در تمام این سال‌ها در راه بوده و استحکامات شهر و شهروندان، غافل از آن.

البته الان حدود ۲ هفته از آن اظهار نظر رسانه‌ای جعفرزاده در خصوص احتمال افزایش چند برابری قیمت بنزین می‌گذرد و بر خلاف گفته او، اتفاقی نیفتاده است. با این حال جعفرزاده ایمن آبادی در جریان پیگیری موضوع، همین یکشنبه پیش گفت که حرفش مستند به گفته منابع موثقی در دولت بوده و مو لای درز گفته هایش نمی‌رود. نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس برای اثبات سخنانش به جلسه آینده نزدیک کمیسیون انرژی در این رابطه اشاره کرده و می‌گوید: کمیسیون انرژی تصمیم گرفته به موضوع افزایش قیمت بنزین ورود کند. بنابراین می‌بینیم این گفته‌ها درست بوده است.

همزمان ولی بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس و از جمله اعضای ارشد فراکسیون مستقلین مسئله را از اساس تکذیب کرده و گفته است: این حرف‌ها دروغ محض است. شک نکنید که هیچ صحبتی در این خصوص نشده است.

البته اهمیت مسائلی از این دست به میزانی است که گاهی تایید یا تکذیب یک منبع نمی‌تواند دلیلی برای رد یا پذیرش اصل مدعیات باشد. با این همه ولی توضیحات جلال میرزایی می‌تواند راهگشا باشد. این عضو اصلاح طلب کمیسیون انرژی در خصوص ورود این کمیسیون به بحث افزایش قیمت انرژی گفته است: «ما در کمیسیون هیچ بحثی در باره افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل‌های سوخت نداشتیم.»

رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید می‌گوید: اتفاقا قرار است بعضی دارندگان جایگاه‌های توزیع بنزین به دلیل مشکلاتی که بتازگی شاهد بودیم به کمیسیون بیایند ولی این موضوع هیچ ارتباطی به بحث افزایش قیمت بنزین ندارد.

امروز ۱۶ مرداد سال ۹۷ است و به قول معروف چله تابستان و داغ ترین روزهای سال، بنزین هنوز با همان قیمت تثبیت شده در ابتدای سال جاری، یعنی لیتری ۱۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. نرخی که به ویژه با کاهش ارزش ریال در ماه های اخیر، بیش از پیش غیر واقعی است و بارها و بارها دورتر از قیمت فوب خلیج فارس ولی حقیقت بازار بنزین ایران را برساخته و هنوز خبری از بنزین ۵۰۰۰ تومانی نیست. تا ببینیم که آیا در ادامه این تابستان داغ هم همچنان درجه حرارت قیمت بنزین و حامل های سوخت روی عدد ۱۰۰۰ می‌ماند یا نه!

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "ماجرای افزایش قیمت بنزین تا ۵۰۰۰ تومان!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
پیمان
مهمان
بادرود فراوان بجای افزایش قیمتها دراین مملکت و همیشه توروم و گرانی ایا مسولین این مملکت راهکار دیگری بلد نیستند این کارها که مسولین انجام میدن یک بچه کلاس اول هم میتونه انجام بده یعنی گران کردن مگر دولت تجربه افزایش قیمت بنزین و شورشها را ازیاد برده چرا فقط له کردن ملت را یاد گرفتیتن کمتر بدزدین اختلاس نکنید عربها را ول کنید ایران اباد میشه جلوی دزدیهای خودتان را بگیرید ۴۰ ساله دارید غارت میکنید سیر نشدید اخر خاک گور سیرتان میکنه و کرمها پذیرای بدنهای فربه تان هست گویا فراموش کردید که حکمرانی بر زمین تنها مدتی… بیشتر