ماجرای هشدار رنو به پیش فروش خودروسازان

دوشنبه 3 دی 97 ساعت 05:29
ماجرای هشدار رنو به پیش فروش خودروسازان

خودروسازان در حالی علیرغم تعهدات قبلی به متقاضیان، هنوز هم ولع ثبت نام‌های جدید را دارند که شرکای خارجی‌شان می‌گویند نسبت به پیش فروش‌های بی برنامه و عدم تأمین قطعه، به آنها هشدار داده بودند.

با شروع زمزمه‌هایی در دولت مبنی بر افزایش نرخ رسمی خودرو با مصوبه ستاد تنظیم بازار و به موازات آن، کنار رفتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو، تحویل به موقع خودروهای پیش فروش شده که در تعهدات پیشین خودروسازان بود، متوقف شد و هر روز به بهانه‌های گوناگون، شمار زیادی از متقاضیانی که باید در موعدهای معلوم، خودروهای خود را تحویل می‌گرفتند، با ممانعت خودروسازان در ایفای تعهداتشان رو به رو شدند.

در سبد خودروهایی که خودروسازان با ولع بسیار، اقدام به پیش فروش آنها کرده بودند، طیف متنوعی از خودروهای داخلی و تولید مشترک با خودروسازان خارجی قرار داشت که میزان تولید با توجه به گرفتاری‌های تحریم و وضع اولین تحریم ایالات متحده آمریکا همزمان با خروجش از برجام بر روی صنعت خودروسازی، قطعاً به مرور کاهش می‌یافت و بنابراین خودروسازان قادر به عمل به ایفای تعهدات خود در این رابطه نبودند.

حال کار به جایی رسیده است که خیلی از خودروهای ثبت نامی تولید مشترک ایرانی با خودروسازان فرانسوی، علیرغم اینکه با افزایش قیمت از طرف خودروساز و اجبار متقاضیان به پرداخت آن رو به رو شده است، ولی مابه‌التفاوت‌ها دریافت شده و خودرویی به دست مصرف کننده نرسیده است؛ در عین حال، به زعم بعضی منابع آگاه در خودروسازان خارجی که شریک ایران در دوران پسابرجام بودند، هشدارهای لازم در رابطه با نبود قطعه و پک‌های مرتبط با تولید خودروهای مشترک، به مدیران خودروسازی داده شده بود؛ ولی آنها فقط به فکر جمع کردن منابع مالی از دست مردم برای پوشاندن ناکارآمدی‌های خود بودند.

یک منبع مطلع در رنو پارس هم در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده که به مدیران پیشین سایپا در خصوص پیش فروش بیش از ظرفیت محصولات رنو شامل ساندرو، استپ وی و تندر ۹۰ هشدار داده بود ولی آنها بدون توجه به این موضوع و بدون هماهنگی با رنو و با آگاهی از ناتوانی در تأمین، پیش فروش انجام داده بودند.

یکی از خریداران خودروی مشترک تولید ایران خودرو با پژو می‌گوید: علیرغم اینکه برای خرید پژو ۲۰۰۸ یک دوره مابه التفاوت از ما به خاطر افزایش نرخ ارز و موارد مترتب بر هزینه‌های خودرو دریافت شده است، ولی هنوز با گذشت بیش از شش ماه خودرویی تحویل نگرفته‌ایم و بنابراین خودروسازان در این خصوص علاوه بر اینکه به حاشیه بازار دامن زده‌اند، خودروهای ثبت نامی را هم تحویل نداده و به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر بعضی زمزمه‌ها مبنی بر این است که مجدد از متقاضیان مابه التفاوت دریافت شود تا قیمت به حاشیه بازار نزدیک شود، در حالیکه این خودروها سال ۹۶ و پیش از نوسانات ارزی ثبت نام شده و علاوه بر اینکه تأخیر در تحویل خودرو وجود دارد، یک مرحله هم مابه التفاوت دریافت شده است. در این بین انتظار داریم سازمان حمایت و دستگاههای نظارتی بر روی این موضوع هم نظارت داشته باشند.

یکی دیگر از خریداران خودروهای داخلی هم از گروه سایپا می‌گوید: متاسفانه این شرکت خودروساز، ثبت نام کنندگان را وادار کرده تا به جای خودروی استپ وی، دیگر خودروها را تحویل بگیرند، در حالیکه همان خودروهایی هم که بعضی متقاضیان راضی شده و برای دریافت دو خودرو به جای استپ وی اعلام آمادگی کرده‌اند هم، به آنها تحویل داده نشده است.

وی می‌افزاید: حال بعضی نمایندگی‌های گروه سایپا، خودروهایی که به ازای استپ وی برای متقاضیان و ثبت نام کنندگان در نظر گرفته‌اند را با قیمتهای جدید محاسبه می‌کنند و بعضاً به متقاضیان علیرغم اعلام قبلی، یک خودرو بیشتر تحویل نمی‌دهند و اگر فرد متقاضی بخواهد دو خودرو را مطابق با اعلام قبلی دریافت کند، باید مابه التفاوت بپردازد؛ یا اینکه یک خودرو بگیرد و مابقی پول خود را نقداً از نمایندگی دریافت نماید.

تمام اینها در وضعیتی است که باز هم عطش ثبت نام خودرو در خودروسازان وجود دارد و آنها باز هم علیرغم تعهدات سنگینی که دارند، اقدام به دریافت تعهد جدید می‌کنند. اینجا است که دستگاههای نظارتی باید وارد شده و حقوق مصرف‌کنندگان را اعاده نمایند. این در وضعیتی است که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم دیشب وعده افزایش قیمت خودرو را داده است و گفته که خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کنند.

مهر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar