مالکین خودروهای کوپا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند

بروزرسانی در: سه شنبه 3 اردیبهشت 98 ساعت 10:46
مالکین خودروهای کوپا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند

خودرو کراس اوور کوپا توربو ۲۱۰ ، در بیش از یک سالی که نام آن در بازار ایران پیچیده همواره با حواشی گوناگونی همراه بوده و به نظر می‌رسد با ادامه شرایط فعلی تولید و خدمات پس از فروش، این محصول ریگان خودرو به زودی جایگاه خود را در بازار از دست خواهد داد.

کوپا، محصولی از برند چینی زوتی در بازار ایران در آغاز عرضه به خاطر ظاهر جذاب (که البته وامدار محصولات خانواده فولکس واگن است) و امکانات رفاهی و ایمنی مناسب با استقبال خوبی رو به رو شد تا جایی که شاهد فروش آن از طرف مالکین با قیمت‌های نجومی بودیم ولی به نظر می‌رسد مجموعه از مشکلات ریگان خودرو در تولید و خدمات پس از روش کوپا، به مرور این خودرو را به حاشیه بازار رانده است تا جایی که مالکین فعلی هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

داستان کوپا

ریگان خودرو در آذرماه سال ۹۶ و در جریان نمایشگاه خودرو تهران از کراس اوور کوپا به عنوان یک خودروی جذاب و پرآپشن رونمایی کرد و قرار بود این خودرو پس از نمایشگاه در خطوط تولید یکی از شرکت‌های وابسته به کرمان موتور به تولید برسد.

ماجرا کوپا اما پیچیده‌تر از آن بود که خریداران اولیه این خودرو تصور می‌کردند چون که فرآیند شماره گذاری این خودرو (که فروش و عرضه و خدمات پس از فروش آن طی قراردادی در اختیار شهر خودرو قرارداد) با مشکلاتی رو به رو شد و انبوه خریداران کوپا را سرگردان کرد تا جایی که در نهایت بیش از یک سال بعد و در زمستان سال اخیر، کوپا مجوز شماره گذاری دریافت کرد و خریداران اولیه این خودرو سرانجام فرصت سواری آن را به دست آوردند.

دردسر خدمات کوپا؛ چه کسی مقصر است؟

شماره گذاری اما پایان مشکلات خریداران کوپا نبود چون که پس از آن، مالکین این کراس اوورچیی با مشکلاتی در زمینه خدمات پس از فروش رو به رو شدند. بر اساس قرارداد ریگان خودرو و شهر خودرو، خدمات به خودروهای کوپا در مجموعه نمایندگی‌های شهر خودرو در کشور انجام می‌شود و این مجموعه هم در یکسال گذشته با توسعه شبکه نمایندگی‌ها در سطح کشور، درپی جلب رضایت مالکین کوپا بوده است ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد شرایط خدمات پس از فروش کوپا به هیچ عنوان رضایت بخش نیست و مالکین این خودرو بارها شاهد عدم وجود قطعات یدکی (حتی قطعات مورد نیاز در سرویس اولیه) بوده‌اند.

بر اساس شواهد موجود و آنچه از قرارداد بین ریگان خودرو و شهر خودرو در کنفرانس‌های مطبوعاتی مشترک این دو مجموعه عنوان شده است، ریگان خودرو به عنوان تولید کننده کوپا، وظیفه تأمین قطعات یدکی برای این خودرو را بر عهده دارد و به نظر می‌رسد مشکلات ایجاد شده در مسیر خدمات پس از فروش کوپا، ناشی از عدم تأمین قطعات یدکی از طرف ریگان خودرو است و مشکلات بیش از آنکه ناشی از عدم دسترسی به خدمات باشد، به کمبود قطعات در شبکه خدمات پس از فروش مربوط می‌شود.

تولید و عرضه قطره چکانی کوپا

دردسرهای شماره گذاری و خدمات پس از فروش تنها بخشی از حواشی پیرامون کوپا است چون که بررسی آمار تولید این خودرو که از طرف وزارت صنایع منتشر شده است نشان از شرایط نامناسب تولید کوپا در ریگان خودرو دارد. بر اساس آخرین گزارش تولید منتش شده از طرف وزارت صمت، کوپا در ۱۱ ماهه سال ۹۷ تنها ۱۴۹۹ دستگاه از این خودرو تولید شده است که بسیار دور از برنامه ریزی‌های اولیه دو مجموعه است و بدتر اینکه در بهمن ماه، تولید این خودرو صفر بوده است.

عدم تولید این خودرو از طرف ریگان خودرو از یک طرف موجب کاهش توجیه اقتصادی تأسیس مراکز فروش و خدمات پس از فروش از طرف شهر خودرو می‌شود و از سوی دیگر عرضه کم شمار این خودرو موجب خواهد شد عرضه قطعات یدکی آن حتی از سوی بازار قطعات یدکی هم توجیه اقتصادی نداشته باشد و به این ترتیب می‌توان پیش بینی کرد با ادامه شرایط فعلی از طرف ریگان خودرو، دردسرهای بیشتری برای مالکین فعلی کوپا در پیش است.

عرضه قطره چکانی کوپا اگرچه در آغاز موجب افزایش قیمت آن در بازار شد (و حتی شاید بتوان آن را سیاستی بازاریابی دانست) اما ادامه روند فعلی قطعاً به ضرر کوپا خواهد بود و این خودرو را سرنوشت ده‌ها خودرویی دچار می‌کند که پس از موج اولیه در بازار، به خاطر عرضه کم شمار و خدمات پس از فروش ضعیف، بازار دست دوم خود را از دست دادند در بازار محو شدند.

هم اکنون و با توجه به قیمت کوپا در بازار آزاد و قیمت آن در شرایط فروش پیشین شرکت و البته امکانات مناسب و ظاهر جذاب این خودرو، متقاضیان زیادی برای خرید کوپا وجود دارد که فعلاً با پاسخ منفی از طرف شهر خودرو رو به رو می‌شوند که علت آن چیزی جز عدم تولید و تحویل خودروها از طرف ریگان خودرو به شهر خودرو نیست. ادامه روند فعلی قطعاً متقاضیان را به سمت خرید خودروهای دیگر بازار سوق می‌دهد و جایگاه کوپا را در بازار تضعف می‌کند.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "مالکین خودروهای کوپا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امیر افسر
مهمان

سری قبل بنزین معمولی با هاتان معمولی زدم و چراغ موتور روشن شد الان سه روز هست که باک خالی شده و بنزین سوپر زدم ولی هرروز مصرف سوخت بالاتر میره و خام میسوزونه. چه باید بکنم. آیا اکتان یا چه چیزی در باک بریزم که توربو موتور یا انژکتوری مشکل پیدا نکنه.

مرادی
مهمان

سلام من این خودرو را در خرداد۹۷ثبت نام کردم و پولش را دادم ۲ساله هنوز نتوانستم ماشین از انها بگیرم هرروز یک دروغ جدید میگن ***