مردم در این وضعیت خودرو نخرند

پنج شنبه 15 آذر 97 ساعت 14:05
مردم در این وضعیت خودرو نخرند

یک کارشناس خودرو در خصوص اظهارنظرهای فراوان خودروسازان و قطعه سازان مبنی بر احتمال ورشکستگی این صنعت گفت: صنعت خودروی کشور، صنعتی بیمار است و با این وضعیتی که حالا شاهد آن هستیم، چنین اظهارنظرهایی می‌تواند صحیح باشد.

کاظم محمدی نیکخواه با ذکر این مطلب اظهار کرد: حال اگر قرار باشد قطعه ساز با ارز نیمایی و حدود ۱۰ هزار تومان، قطعات مورد نیاز را وارد کند و تحویل دهد برای قطعه ساز به عنوان یکی از صنایع زیربنایی صنعت خودرو مشکل ایجاد می‌کند.

وی افزود:‌ قطعه سازان تعهداتی داشته‌اند که با دلار زیر ۴ هزار تومان قرارداد بسته شده بود و تا آبان و آذر سال ۹۶ با دلار کمتر از ۴ هزار تومان پیش فروش شده بود.

وی تصریح کرد: همان طور که شاهد هستیم در ماه‌های اخیر با روند جهشی برخورد کردیم و مشکلاتی برای قطعه سازان پیش آمد و تا آنجا که توانستند و با قطعاتی که از پیش داشتند، نیاز مصرف کنندگان را پاسخ دادند و تا امروز (نیمه آذر) دعوتنامه های شهریور آمده و محصولات را گران نکرده‌اند و به همان قیمت سابق و پیش از گرانی‌ها قرار است تعهدات را تحویل دهند.

محمدی نیکخواه گفت: این اقدام خودروسازان و قطعه سازان از روی ناچاری بوده و به اصطلاح دچار زیان اجتناب ناپذیر شده‌اند.

وی در جواب به این پرسش که آیا رقم ضرر ۵۵۰۰ میلیارد تومان که از طرف خودروسازان و قطعه سازان مطرح می‌شود، درست است یا خیر؛ بیان کرد: نمی‌توان تأیید کرد که این آمار اصلاً درست است یا خیر؛‌ چیزی که مشخص است در حاشیه بازار خودرو ۷۰ میلیون تومان عرضه می‌شود در حالی که در شرکت‌ها قیمت ۳۵ یا ۳۶ میلیون تومان است.

این کارشناس بازار خودرو گفت: در ۳ تا ۴ ماه اخیر که نوسان قیمت‌ها و … اتفاق افتاده موجب به وجود آمدن وضعیت فعلی بازار خودرو شده ولی در هر صورت خودروسازان تلاش کرده‌اند تعهدات خود را تحویل دهند که نمی‌توان اطلاع دقیقی از داشتن قطعات و یا زیان ده بودن آنها بدست آورد. آمار درستی وجود ندارد که بتوان گفت چه کسی درست می‌گوید و یا برعکس.

وی ادامه داد: شاهد این هستیم که قیمت‌ها در حاشیه بازار خودرو بسیار بالاست و اما گروه‌های خودرویی که سال پیش ۳۶ میلیون تومان قیمت داشته را تا شهریور امسال هم به همان قیمت تحویل داده است ولی اطلاعی از دعوتنامه ها و قیمت‌های شهریور به بعد ندارم.

محمدی نیکخواه در خصوص سیاست توزیع قطره چکانی عرضه خودرو به بازار از طرف خودروسازان گفت: این موضوع درست نیست چون قطعه سازان حالا قطعه ندارند که به خودروسازان تحویل دهند. برای قطعه ساز ساخت قطعه با دلار ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان مقرون به صرفه نیست و با دلار ۴ هزار تومان تحویل خودروساز دهد.

وی توضیح داد: قطعه ساز در زنجیره تولید قرار دارد یعنی این زنجیره مواد اولیه شروع به قطعه ساز، خودروساز و مونتاژ و فروش می‌رسد. سیاست قطره چکانی در این زمان درست نیست چون کم و کسر قطعه وجود دارد و البته این احتمال را به طور کامل نمی‌توان رد کرد ولی بیش از احتمال درست کردن بازار کاذب به نظر می‌رسد نبود قطعات موجب به وجود آمدن این وضعیت باشد.

محمدی نیکخواه تصریح کرد: هیچ آمار درستی وجود ندارد که بدانیم چقدر مواد اولیه از گذشته وجود داشته، موجودی فعلی چه میزان است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت سال اخیر خودرویی براساس هزینه‌ها ۳۶ میلیون تومان پیش فروش شده و متقاضی ۲۰ میلیون پیش پرداخت داشته است ولی امسال هزینه‌ها افزایش یافته و ارزش ۲۰ میلیون پارسال در سال جاری به یک سوم کاهش یافته است و این موضوع اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: لذا باید مبالغی که برای پیش فروش پرداخته شده و همچنین تورم هم محاسبه شود و از الان به بعد پاسخگوی مردم باشند تا حاشیه بازار هم به تدریج حذف شود.

وی یادآوری کرد:‌ حاشیه بازار اکنون وضعیت خوبی ندارد و مردم و مصرف‌کننده بسیار کاهش یافته و نقدینگی سرگردان دست مردم است که در اصل بازار را به این سمت کشیده است.

محمدی نیکخواه برای حل این مشکل پیشنهاد داد، گفت:‌ باید مردم و مصرف کننده در حاشیه بازار خودرو نخرد یعنی الان در وضعیتی هستیم که دلار در حال کاهش قیمت است و همان طور که افزایش نرخ دلار موجب بالارفتن قیمت‌ها شد اکنون باید وضعیتی به وجود آید تا با کاهش قیمت دلار، قیمت دیگر کالاها به ویژه خودرو هم پایین بیاید پس مردم نباشد از حاشیه بازار خودرو خریداری کنند.

این کارشناس حوزه خودرو اظهار کرد: بر اساس دلار ۱۴ هزار تومان یک ماشین ۵ هزار دلاری در بازار ایران ۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد الان که دلار به ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان رسیده باید قیمت این خودرو حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یابد. متاسفانه شماری از مردم کاوش‌های کاذب و سرگردان در بازار خودرو دارند و دائم دنبال قیمت کردن خودروها هستند که موجب شده‌اند در بازار خریدار کاذب به وجود آید و این خریداران موجب پایین نیامدن قیمت‌ها هستند.

خرید وفروش خودرو

وی تاکید کرد: باید اراده ملی اجرایی شود و مردم در این وضعیت اصلاً خودرو نخرند و مدت کوتاهی تحریم خرید را اعمال کنند که در این وضعیت هم شرکت‌ها حواس خود را جمع می‌کنند و هم کسانی که خودروها را به عنوان سرمایه و ارزش افزوده و … خریداری می‌کنند، حساب کار خود را بکنند.

محمدی نیکخواه در خصوص احتمال ورشکستگی صنعت خودروسازی و راه‌های پیشگیری از این اتفاق گفت: عقیده دارم با وضعیت فعلی بیکاری و اقتصاد، خودروسازان باید پابرجا بمانند اگر نمانند به حتم شرایط خیلی بدتر از این خواهد شد. اگر این صنعت نیاز به نقدینگی دارد دولت باید با وام کم بهره به آنها کمک کند. دولت برای نگهداری این صنعت بهتر است سوبسید به طور پلکانی اعطا کند و در مقطعی هم قطع کند.

وی ادامه داد: راه بعدی عزم ملی برای نخریدن خودرو در بازار است تا قیمت‌ها ثبات پیدا کند. اکنون عرضه در بازار وجود دارد و در سایت‌ها به شمار بی نهایت خودرو برای فروش وجود دارد پس مردم خودروی عرضه شده را گران نخرند.

وی یادآوری کرد: اگر همیاری مصرف کنندگان در نخریدن خودرو و کوتاه کردن دست واسطه‌ها، حمایت دولت از خودروسازان و قطعه سازان و همچنین اعطای وام‌های کم بهره و سوبسید پلکانی در کنار هم انجام شود می‌توان امیدوار بود که صنعت خودرو در ماه‌های پیش رو شرایط بهتری پیدا کند.

محمدی نیکخواه گفت: باید ارزبری هر خودرو محاسبه شود و بر اساس آن ۳۰ تا ۵۰ درصد بر قیمت‌ها افزوده شود و در کنار آن در موعد مقرر و به آسانی خودرو تحویل مردم شود حتم بدانید حاشیه بازار از بین می‌رود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "مردم در این وضعیت خودرو نخرند"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
بشردوست
مهمان

نه بالای متن نه پایین تاریخ نداره این چه جور متنی تو این وضع متغیره
به هیچ وجه قابلیت استفاده نداره