مشخص نیست شهرداری بر چه مبنایی عوارض زوج و فرد را اخذ کرده است

شنبه 7 اردیبهشت 98 ساعت 12:59
مشخص نیست شهرداری بر چه مبنایی عوارض زوج و فرد را اخذ کرده است

در حالی که شهرداری تهران اقدام به اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد کرده است، دبیر کمیسیون عمران شورا اعلام کرد که زیر ساخت‌ها فراهم نیست و مشخص نیست شهرداری بر چه مبنایی عوارض را اخذ کرده است.

موضوع اخذ عوارض از محدوده زوج وفرد هنوز همچنان معلوم نیست و هر بار مسئولان اظهارنظرهای متناقضی در این زمینه انجام می‌دهند که موجب سردرگمی بیشتر شهروندان می‌شوند.

سال پیش نحوه اجرای طرح ترافیک در تهران تغییر کرد و مسؤولان خبر دادند در صورتی که طرح موفق باشد محدوده زوج وفرد هم تغییر می‌کند ولی خبری از دریافت عوارض از این محدوده در سال ۹۷ نبود.

شورای شهر تهران زمانی که مصوبه نرخ طرح ترافیک را تصویب کرد در تبصره‌ای به شهرداری تهران اجازه اخذ عوارض از محدوده زوج وفرد برای خودروهای که در روزهای مخالف پلاک خود رفت و آمد می‌کنند را داد. شهرداری اقدام به اخذ عوارض کرد ولی هم اکنون دیگر مسؤولان شهری در این زمینه می گویند این کار درست نیست و نباید شهرداری پولی از شهروندان اخذ می‌کرد.

فرمانداری تهران، پلیس و شورای شهر تهران هر کدام جداگانه این اقدام شهرداری را غیرقانونی عنوان کردند ولی هیچ کاری هم برای توقف این فعالیت غیرقانونی انجام ندادند و شهرداری تهران همچنان به اخذ عوارض در محدوده زوج وفرد ادامه می‌دهد.

کار به جایی رسید که علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران خواستار ارائه لایحه استفساریه به شورا برای رفع اختلاف نظر در مورد مصوبه شورای شهر و دریافت عوارض زوج و فرد شد و گفت که شهرداری باید هر چه زودتر این کار را انجام دهد.

وی به نشست‌هایی که در کمیسیون‌های حمل و نقل و عمران و حقوقی و هیات رئیسه شورای شهر برای بررسی این موضوع با حضور پورسید آقایی (معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران) برگزار شد اشاره کرد و گفت: ولی اعضای شورای شهر به جمع بندی واحد و مشترک در این مورد نرسیده‌اند. و بهتر است شهرداری در این باره استفساریه ارائه کند.

پس از این اظهار نظر سخنگوی شورای شهر تهران معاون شهرداری تهران پاسخ داد و گفت: در ۲۵ آذر سال پیش در طول نامه‌ای که در حکم استفساریه داشت از محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران تقاضا کردم نسبت به تعیین تکلیف موضوع از خودروهای پلاک مخالف در محدوده زوج یا فرد اقدام کند. چنانچه برداشت و اقدام این معاونت خلاف مصوبه شورای شهر باشد، نتیجه را به این معاونت ابلاغ کنند تا نسبت به اصلاح روند کار اقدام لازم انجام شود.

پورسیدآقایی ادامه داد: ولی به هر جهت شورای حق دارد در هر مقطعی نظر خود را اعلام کند و ما هم مطیع آن هستیم اگرچه بازگشت به عقب بسیار سخت و تقریباً غیر ممکن است در عین حال عقیده دارم موارد مطرح شده از طرف بعضی از اعضا و برداشت‌های دوگانه از این مصوبه نشات گرفته از اختلاف نظر بوده و در نشست‌های کارشناسی رفع خواهد شد.

شهرداری تهران همچنان شهروندانی را که در روزهای مخالف پلاک خود وارد محدوده زوج وفرد می‌شوند را جریمه می‌کنند این در حالی است که محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران شورای شهر تهران اعلام کرد که مبنای اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد مشخص نیست.

وی ادامه داد: تا مادامی که زیر ساخت‌های این کار فراهم نیست و بازه زمان خروج خودروها از این محدوده به دلیل نبود دوربین قابل شناسایی نیست شهرداری بر چه مبنای نرخ رفت و آمد را تعیین می‌کند.

در حالی که به گفته دبیر کمیسیون حمل و نقل شورا زیر ساخت‌های برای جریمه زوج وفرد مشخص نیست ولی قرار است از ابتدای تیر شهروندان برای رفت و آمد در این محدوده هزینه دهند که یکی از مسؤولان شهری گفت زیرساخت‌ها فراهم است و مشکل نداریم.

شهرداری تهران تصمیم دارد که طرح زوج و فرد را حذف و طرحی به نام محدوده کنترل آلودگی هوا را جایگزین کند.

در طرح زوج و فرد فعلی اساس طرح پلاک هر خودرو بود ولی از اول تابستان امسال، تمامی خودروها با هر پلاکی در هر فصل فقط ۲۰ روز می‌توانند به طور رایگان وارد این محدوده شوند و برای رفت و آمد بیش از این مقدار باید هزینه پرداخت کنند. هزینه ورود به محدوده بیش از تعداد مجاز، معادل نصف عوارض ورود به طرح ترافیک است و شهروندان برای رتف و آمد حتماً باید در سایت تهران من ثبت نام کرده و حساب کاربری خود را شارژ کنند.

با این اقدامات مسؤولان شهرداری تهران همچنان به جد عقیده دارند که هدفشان از حذف زوج و فرد و پولی کردن این محدوده درآمدزایی نیست.

پیروز حناچی شهردار تهران در این باره گفت: در طرح حذف طرح زوج و فرد اساساً نگاه ما درآمدزایی نیست و سلامت شهروندان برای ما مهمتر است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که روزهای آلاینده نسبت به سال پیش ۲۰ درصد کاهش یافته البته باد و باران کمک کرد ولی همیشه گفتیم در این بخش درآمد مدنظر ما نیست و دیدید درآمدها هم کاهش پیدا کرده است.

شهردار تهران با ذکر این که طرح زوج وفرد در کوتاه مدت تأثیرگذار نیست، گفت: همه اعضای شورای شهر بر این نظر تاکید دارند ولی در خصوص این که چه طرحی جایگزین شود، ساعت‌ها بحث شد تا به جمع بندی رسیدیم.

مسؤولان شهرداری تهران اعلام کردند که درآمدهای ناشی از طرح ترافیک و زوج و فرد برای توسعه حمل و نقل عمومی در تهران استفاده می‌شود. حتی اعلام کردند سال پیش از محل عوارض طرح ترافیک ۱۳ دستگاه اتوبوس جدید و همچنین بخشی از پول هم در توسعه خط ۶ و ۷ مترو هزینه شد.

بر اساس این گزارش، در کمتر از ۲ ماه آینده قرار است محدوده زوج وفرد در تهران حذف و تمامی خودروها فقط ۲۰ روز می‌توانند رایگان در هر فصل در رینگ دوم طرح ترافیک تردد کرده و برای الباقی روزها باید هزینه پرداخت کنند. برخی مسؤولان شهری معتقد هستند که زیرساخت‌ها فراهم و دوربین‌های جدید برای محدوده زوج وفرد در حال نصب است ولی بعضی از شورایی‌ها نظر متفاوت دارند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar