مشکلات خودروسازان با آزادسازی قیمت قابل حل نیست

شنبه 20 بهمن 97 ساعت 13:32
مشکلات خودروسازان با آزادسازی قیمت قابل حل نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای ایرانی را از یک طرف وظیفه خودروسازان داخلی و از طرف دیگر حق مردم به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی خودروهای داخلی دانست.

حمید گرمابی گفت: صنعت خودروسازی ایران با مشکلات گوناگونی و کهنه‌ای دست به گریبان است که با تصمیمات مقطعی مثل آزادسازی قیمت خودرو قابل حل نیست.

نماینده مردم نیشابور در مجلس نقش پررنگ دولت در گروه‌های بزرگ خودروسازی کشور را اصلی‌ترین چالش این صنعت دانست و افزود: اکثر متولیان دولتی صنعت خودروسازی کشور وجود این چالش را قبول دارند پس زمینه حل این چالش در بدنه دولت وجود دارد پس باید به جای تصمیمات مقطعی، فکری اساسی برای حل این چالش کرد.

به گفته وی، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به فاصله پنج درصد قیمت حاشیه بازار باعث التیام چالش‌های کیفیت و ایمنی خودروهای ایرانی نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ادامه داد: همانطور که گفتم دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به سویی حرکت کند که نقشش در اداره صنعت خودروسازی کشور به حداقل کاهش یابد. صنعت خودروسازان کشور علاوه بر دست به گریبان بودن با چالش‌های تاریخی و مدیریتی با آغاز دور جدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا گرفتار مشکلات جدیدتری شد و آثار نابسامانی‌های ارزی در خطوط تولید و کیفیت محصولات گروه‌های خودروساز نمایان شد. به دنبال رشد چند برابری قیمت ارز، نرخ فولاد، پلیمرها، آلیاژهای به کار رفته در خودرو و قیمت دیگر مواد اولیه به کار رفته در تولید خودرو به شدت افزایش یافت به همین خاطر خودروسازان و قطعه‌سازان عزم خود را جزم اصلاح قیمت خودرو کردند تا بتوانند مشکلات مالی خود را حل کنند.

گرمابی تاکید کرد: اهمیت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به فاصله پنج درصد قیمت حاشیه بازار زمانی بیشتر شد که نابسامانی‌های قیمتی بازار خودرو باعث رونق بازار دلالان خودرو شد. همین زمان بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اصلاح قیمت خودروهای پرتیراژ و کم تیراژ داخلی موافقت کردند که البته این موضوع مشکلات زیادی را برای مصرف‌کنندگان به وجود آورد.

به گفته نماینده مردم نیشابور در مجلس، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به فاصله پنج درصد قیمت حاشیه بازار باعث افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی نمی‌شود.

وی متذکر شد: موافقت با افزایش قیمت خودرو با هدف پیشگیری از ورشکستگی کامل گروه‌های خودروساز و قطعه‌ساز انجام شد به همین خاطر نمی‌توان گفت به دنبال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان، کیفیت و ایمینی خودروهای ایرانی هم افزایش می‌یابد. البته امیدوارم گروه‌های خودروساز همزمان با حل مشکلات مالی فکری هم برای بهبود کیفیت و ایمنی محصولات‌شان کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar