مشکلات مربوط به خودرو ریشه در مدیریت دولتی آن دارد

سه شنبه 11 دی 97 ساعت 12:05
مشکلات مربوط به خودرو ریشه در مدیریت دولتی آن دارد

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی گفت: به عقیده من قیمت تمام شده خودروسازان، قیمتی واقعی نیست، بسیار بیشتر از مقدار واقعی و دلیل آن در نحوه مدیریت دولتی بوده که به عقیده من این عمل بیشتر از آن که ریشه اقتصادی داشته باشد، امری سیاسی است.

محمد مهدی شکورزاده، در مورد شرایط کنونی بازار قطعات، اظهار کرد: بازار قیمت قطعات یدکی را تعیین می‌کند ولی در رابطه با قطعات مربوط به خودرو، قطعه سازان در حال ایجاد تفاهم با خودروسازان هستند که تاکنون اجرایی نشده است.

وی افزود: تاکنون ۱۵ تا ۲۰ درصد از قطعه سازان با خودروسازان در رابطه با به روز کردن و آنالیز قیمت‌ها بر اساس ارز ثانویه به تفاهم رسیده‌اند تا اصلاحاتی را در قیمت‌ها بوجود آورند ولی این حکمی قطعی نیست که بر اساس آن تمامی قیمت‌ها به روز شود.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی در رابطه با کمبود در بازار قطعات، یادآوری کرد: کمبود بسیار فراوان است و در انبارها قطعه‌ای برای تحویل وجود ندارد. تولید کاهش وحشتناکی داشته و یکی از علل آن هم این است که با مشاهده آمار بازار خودروسازان متوجه می‌شوید تولید آنان از ۵۰ هزار در ماه به ۲۰ هزار آن هم همراه با نواقص تبدیل شده است.

دلیل اصلی کمبود قطعات، سیاست‌هایی بوده که دولت در پیش گرفته است

شکورزاده بیان کرد: دلیل اصلی کمبود قطعات، سیاست‌هایی بوده که دولت در پیش گرفته و در این بین سرمایه در حال گردش هم امری خیلی مهم است. همچنین سیاست‌های بانک مرکزی در رابطه با ارز و قیمت مواد اولیه پتروشیمی، فولادسازی و فولاد مبارکه شرایط بغرنجی را ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: تحریم‌ها و مسائل بانکی به شدت مشکل را بیشتر و کار را سخت‌تر کرده و تحریم‌ها، قوانین موجود در کشور، متقاضی و خودروساز و خودروساز با قطعه‌ساز و همچنین مشکلات مربوط به نقدینگی به این شکل قابل حل نیست.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی تصریح کرد: اگر قرار باشد که با تحریم‌ها مقابله و اشتغالی ایجاد شود، این پازل به این شکل جوابگو نیست و مخالف سیاست تولید است.

شکورزاده در مورد میزان وابستگی و خوداتکایی در رابطه با تولید قطعات، گفت: حجم زیادی از قطعات تولید داخلی بوده ولی در رابطه با مواد اولیه به شکلی به خارج ربط پیدا می‌کند. به عنوان مثال، فولاد مبارکه و سنگ آهن تولید داخلی است ولی ما برای تأمین بعضی مواد اولیه و ابزارآلات مورد نیاز وابسته به خارج هستیم.

تولید داخلی فقط به معنای عدم وابستگی به خارج نیست

وی ادامه داد: هرگز اینگونه نیست که اگر قطعه‌ای تولید داخل باشد دیگر به هیچ وجه نباید از خارج چیزی را وارد کنیم. قطعاً مفهوم تولید داخلی این است که باید محصولات مورد نیاز را در داخل تولید کنیم و بدین وسیله صنعتگران و کارگران داخلی مشغول به کار شوند ولی طبیعتاً نیاز به خارج هم وجود دارد.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی تاکید کرد: به عنوان مثال برای تولید لاستیک نیازمند «کائوچو» هستیم که این ماده در کشورهای خاصی تولید می‌شود و در ایران موجود نیست یا «دوده» که ورودش به کشور با مشکلاتی رو به رو است. اگر کالایی یک دلار قیمت داشته باشد، ارزش افزوده آن در ایران به وجود آمده است.

۸۰ درصد قطعات خودروهای ما داخلی است

شکورزاده تشریح کرد: ۸۰ درصد قطعات خودروهای ما داخلی و ۲۰ درصد آن خارجی است. این بدین معنا نیست که وابستگی به خارج وجود دارد بلکه به این خاطر است که پروسه تولید و سرمایه‌گذاری آن در ایران وجود نداشته و زنجیره تأمین، تولید و صنعت آن با یکدیگر پیوستگی ندارد.

وی افزود: بخشی از قطعات مورد نیاز خودرو همچون «ایربگ» یا کیسه هوا، فقط در دو تا سه کشور تولید می‌شود و تمامی کشورها برای تأمین نیاز خود از این کشورها خرید می‌کنند. طبیعتاً برای تولید این محصول در داخل ایران و سرمایه‌گذاری برای آن نیازمند دانش فنی هستیم که هنوز منتقل نشده است.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی در رابطه با علل دیگر اتکا به خارج از کشور، عنوان کرد: همچنین ورود استانداردهای جدید نیازمند ورود قطعات و فناوری جدید از خارج کشور است اما دهم اکنون این امکان برای ما وجود ندارد.

شکوری زاده اظهار کرد: ورود استانداردهای جدید به معنای عدم استاندارد خودروهای قدیمی نیست بلکه به عنوان مثال در ابتدا ترمز ماشین دارای استانداردهای مربوط به خود بود و پس از ورود ترمز ABC استانداردهای خاص آن به وجود آمد که هم اکنون سازمان استاندارد اعلام کرده سنسوری تعبیه شود تا هنگام خروج از خطوط موجود در خیابان هشداری نواخته شود.

استانداردهای موجود در خودروها کمی قدیمی است

وی ادادمه داد: مسلماً نیازهای جدید نیازمند سرمایه و دانش جدید است ولی هم اکنون این امکان فراهم نبوده و انجام دادن آن کار آسانی نیست. اکنون خودروهای ما دارای استاندارد بوده ولی استاندارد آن کمی قدیمی است.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی در رابطه با تأثیر روند کاهشی دلار در قیمت قطعات، یادآوری کرد: این روند کاهشی دلار در بازار قطعات یدکی دارای تأثیر بوده اما در بازار خودروسازان اینگونه نبوده و دلیل آن این است که قرارداد خودروسازان بر اساس دلار نیمایی است که تغییری پیدا نکرده ولی قیمت قطعات یدکی براساس نرخ آزاد تعیین می‌شود.

شکورزاده در مورد اینکه قیمت‌ها در چه صورت منطقی است، بیان کرد: در این باره نمی‌توانم رقمی را تعیین کنم چون اطلاعات دقیقی از قیمت تمام شده خودرو ندارم ولی به نظر من حرف‌هایی که گاهی از شورای رقابت و حمایت از مصرف کننده شنیده می‌شود، درست است.

وی اضافه کرد: در وضعیت فعلی باید برای حمایت از مصرف کننده کنترلی روی قیمت‌ها انجام بگیرد. هم اکنون در خودروسازان عدم بهره وری کامل وجود دارد. یکی از علت‌های آن هم گروه‌های خودروسازی بسیار بزرگ و زیر نظر دولت است.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی تصریح کرد: هم اکنون میزان تولید خودروسازان از نصف کمتر شده ولی اجازه تعدیل نیرو برای آنان وجود ندارد و هزینه نیروهای اضافی موجود در این شرکت‌ها از مصرف کننده گرفته می‌شود.

مشکلات مربوط به خودرو ریشه در مدیریت دولتی آن دارد

شکورزاده گفت: به عقیده من قیمت تمام شده خودروسازان، قیمتی واقعی نیست، بسیار بیشتر از مقدار واقعی و دلیل آن در شیوه مدیریت دولتی بوده که به عقیده من این امر بیشتر از آن که ریشه اقتصادی داشته باشد، امری سیاسی است.

وی افزود: بازار باید این مشکل را حل کند و نباید هر قیمتی را که خودروساز اعلام کرد بپذیرد و پس از اعمال مقداری سود آن را به فروش برساند. این قیمت غیرواقعی که خودروسازان اعلام می‌کنند، به واسطه تدابیر مدیریتی موجود در آن است. هم اکنون فولاد مبارکه هم در چنین شرایطی قرار دارد، کاملاً انحصاری است و کسی نظارتی بر قیمت‌های آنان ندارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar