مصرف‌کنندگان از خرید خودرو در وضعیت فعلی صرف نظر کنند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
مصرف‌کنندگان از خرید خودرو در وضعیت فعلی صرف نظر کنند

طبق گفته دست‌اندرکاران بازار خودرو، بازار همچنان در رکود به سر می‌برد و خرید و فروش خیلی کم انجام می‌گیرد. با این حال طول هفته جاری شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار بودیم. در این خصوص روز گذشته، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران هم از بزرگ شدن حباب قیمت خودرو در بازار سخن گفته و پیشنهاد کرده که مصرف‌کنندگان از خرید خودرو در وضعیت فعلی صرف نظر کنند.

این مقام صنفی، افزایش نرخ ارز را در هفته جاری عامل اصلی بزرگ شدن حباب قیمت خودرو خوانده است. به این ترتیب نوسانات نرخ ارز در حالی از طرف این مقام صنفی به عنوان دلیل افزایش قیمت خودرو معرفی شده است که بازار خودروهای وارداتی برخلاف دو هفته اخیر روزهای آرامی را سپری می‌کند. به‌نظر می‌رسد قیمت در این بازار به سقف خود رسیده و بیش از این کشش افزایش قیمت در وارداتی‌ها وجود ندارد. از طرف دیگر ولی فعالان بازار علت اصلی افزایش قیمت در محصولات داخلی را عرضه محدود خودروسازان به بازار می‌دانند. دست اندرکاران بازار عقیده دارند که چنانچه عرضه خودرو به روال قبل بازگردد، حتی در صورت افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات داخلی چندان تاثیری از این موضوع نمی‌پذیرد.

نزدیک به یک ماه پیش بحث احتکار خودروسازان و همچنین کاهش عرضه هدفمند از طرف آنها در بازار مطرح شد، البته این ادعا در حالی از طرف مسوولان صنعتی رد شد که هنوز نهادهای نظارتی نظیر سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص اظهارنظر قطعی نکرده‌اند با این وضعیت سوال اینجاست در وضعیتی که تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه صنعت خودرو ایران از هفته آینده شروع خواهد شد و از سوی دیگر رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع اعلام کرده خودروسازان قطعات مورد نیاز خود را تا پایان سال تامین کرده‌اند، چرا همچنان عرضه خودرو به طور قطره چکانی انجام می‌شود؟

رکوردشکنی محصولات داخلی

همان طور که گفته شد در پی بالا رفتن نرخ ارز در بازار طول هفته جاری، حباب قیمت‌ها در بازار خودرو هم بزرگ تر شد این در حالی است که رئیس اتحادیه نمایشگاهداران به خواهان خودرو توصیه کرده که قیمت های فعلی غیرواقعی است و به طور حتم کاهش پیدا می‌کند. ولی در هفته جاری، نوسان قیمتی شدیدی در بازار حاکم بود. در خانواده پژو، بیشترین افزایش قیمت را ۲۰۷ به خود اختصاص داد، به طوری که هفته پیش این خودرو در بازار ۷۶ میلیون تومان قیمت داشت اما این هفته قیمت آن در بازار به ۹۰ میلیون نیز رسید. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم ۷ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و قیمتش در بازار به ۵۷ میلیون تومان رسید. این در حالی است که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت هفته گذشته تیپ ۵ این خودرو رسید و از سوی فروشندگان با قیمت ۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه شده است. رانا که در ۲ هفته گذشته تا حدی قیمتش در بازار تثبیت شده بود، در هفته جاری قیمتش با ۲ میلیون افزایش به ۴۳ میلیون تومان رسید.

سمند EF7 هم در هفته جاری قیمت ۴۲ میلیون تومان را تجربه کرد. دنا و دناپلاس با افزایش قیمت همراه بودند به‌طوری‌که دنا به قیمت ۷۰ میلیون تومان رسید و دنا پلاس هم که هفته گذشته ۷۰ میلیون قیمت خورده بود این هفته افزایش ۱۰ میلیونی را تجربه کرد و به قیمت ۸۰ میلیون تومان رسید. در هفته جاری همچنین، بیشترین افزایش قیمت مربوط به محصولات خانواده رنو بوده است. علت این موضوع را می‌توان در سخنان جمعه گذشته یکی از مدیران اجرایی کمپانی رنو در ارتباط با خروج این شرکت از بازار ایران به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا جست‌وجو کرد. این سخنان موجب شد تا قیمت رنو ساندرو استپ‌وی به بالای ۱۰۰ میلیون برسد اما در نیمه دوم هفته و با انتشار خبر ماندن رنو در ایران که از طرف منابع داخلی اعلام شد، دوباره به زیر ۱۰۰ میلیون برگشت. هم اکنون قیمت این خودرو در بازار با افزایش ۹‌ میلیونی به قیمت ۹۹‌ میلیون تومان رسیده است. رنو ساندرو هم که قیمتش به بیش از ۹۰ میلیون رسیده بودهم حال با قیمت ۸۸ میلیون تومان به متقاضیان عرضه می‌شود.

در بین خانواده تندر ۹۰، تندر اتومات بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. قیمت این خودرو با افزایش ۱۵ میلیونی به ۸۰‌ میلیون تومان رسید. پارس تندر و تندر E2 با افزایش ۱۴ و ۱۱ میلیون تومانی جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. قیمت پارس تندر به ۷۵ میلیون و تندر E2 به ۷۰ میلیون تومان در بازار رسیده است. خودروهای ارزان قیمت بازار هم در هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کردند. پراید ۱۳۱ که هفته قبل ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شد در هفته جاری با افزایش قیمت یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی مواجه شد و به ۲۶ میلیون تومان رسید. تیبا ۲ و ساینا هم از نوسان قیمت بی‌نصیب نماندند.

تیبا ۲ مانند پراید ۱۳۱، افزایش یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت ۳۳ میلیون تومان رسید. همچنین ساینا کمترین رشد قیمتی را در هفته جاری در میان محصولات تولید داخل به خود اختصاص داد، این خودرو در هفته جاری با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی در حال حاضر با قیمت ۳۴ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شد. دو محصول مونتاژی که در خطوط تولید خودروسازان بزرگ کشور مونتاژ می‌شوند هم از افزایش قیمت بی‌نصیب نبودند. پژو ۲۰۰۸، اولین محصول پسابرجامی که در هفته جاری بار دیگر قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان را تجربه کرد، در حال حاضر با قیمت ۱۹۵ میلیون تومان در بازار موجود است. قیمت سراتو هم در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی از ۱۵۵‌ به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است.

آرامش در بازار وارداتی‌ها

بازار خودروهای وارداتی برعکس داخلی‌ها، در هفته جاری نوسان کمی را به خود دید. در این بازار شاهد ثابت ماندن قیمت تعدادی از خودروها به نسبت هفته اخیر بودیم و البته بعضی از خودروها هم افزایش نسبی را تجربه کردند. در این بازار در هفته گذشته از خانواده هیوندایی فقط النترا افزایش قیمت ۳۰‌ میلیون تومانی را تجربه کرد. هم اکنون قیمت این خودرو در بازار ۳۳۰ میلیون تومان است. دیگر محصولات این برند یعنی توسان، سوناتا هیبرید و سانتافه بدون تغییر قیمت، به ترتیب با ۴۳۰‌، ۴۵۰‌ و ۴۸۰ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شوند. در بین محصولات برند کیا فقط یک خودرو با کاهش قیمت مواجه شده است و دیگر محصولات تغییر قیمتی نداشتند. سراتو در هفته جاری ۱۵ میلیون تومان از قیمت خود را از دست داد و در بازار ۲۹۵ میلیون تومان قیمت خورد. اسپورتیج، اپتیما و سورنتو به‌عنوان دیگر محصولات این برند در هفته جاری بدون تغییر ماندند. قیمت این سه محصول به ترتیب ۴۴۰‌، ۴۵۰ و ۵۱۰ میلیون تومان از طرف فروشندگان اعلام شده است. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV4 و کمری هیبرید افزایش ۱۰ میلیون تومانی را تجربه کردند و به ترتیب ۶۵۰‌ و ۴۷۰ میلیون تومان قیمت خوردند. نیسان جوک نیز در هفته جاری با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان به متقاضیان عرضه شد. این خودرو در این مدت افزایش ۱۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar