معلق شدن مجدد ثبت سفارش‌های قطعه سازان

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
معلق شدن مجدد ثبت سفارش‌های قطعه سازان

عضو انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی از معلق شدن مجدد ثبت سفارش‌های قطعه سازان خبر داد و گفت: هم اکنون مشکلات قطعه سازان در خصوص تأمین ارز افزایش یافته و این در حالیست که عدم ترخیص کالاها از گمرک هم فشار مضاعفی را به قطعه سازان وارد کرده است.

احمدرضا رعنایی با ذکر این که این فشار موجب خوابیدن و تعطیل شدن خطوط تولید خودروسازان شده است، افزود: با صدور بخشنامه‌ای جدید به قطعه سازان اعلام شد که ثبت سفارش‌هایی که بار آن‌ها هنوز وارد گمرکات نشده باطل و قطعه سازان باید از مسیرهای دیگری نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند.

وی تصریح کرد: هنوز علت منطقی این تصمیم معلوم نیست ولی این احتمال وجود دارد که در ثبت سفارش‌های پیشین مشکلاتی وجود داشته که مسیرهای جدید تعریف شده است.

این فعال صنعت قطعه در جواب به این که آیا این توان وجود دارد که نسبت به انجام مجدد ثبت سفارش‌های جدید اقدام شود، اظهار کرد: بله این توان وجود دارد ولی زمان ورود بارها به گمرکات را دوماه به تأخیر می‌اندازد که این روند موجب مشکلاتی در خصوص تأمین مواد اولیه برای قطعه سازان شده و برنامه ریزی‌های تولید آن‌ها را با مشکلاتی رو به رو می‌کند.

عضو انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت تولید قطعه سازان نسبت به روزهای نخست سال گفت: واحدهایی که در این مدت با صد درصد ظرفیت مشغول به فعالیت بودند هم اکنون با ۶۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند و در این بین نزدیک به ۵۰۰ واحد قطعه ساز هم تعطیل شده و یا میزان تولید آن‌ها به طرز چشمگیری کاهش داشته است.

به گفته رعنایی، اگرچه این واحدهای تعطیل شده واحدهای بزرگی نبوده‌اند ولی با دریافت مطالبات خود از خودروسازان قادر هستند مجدد به چرخه تولید بازگردند.

وی در ادامه در خصوص وزیر جدید جدید صنعت، معدن و تجارت هم گفت: برنامه آقای رحمانی در صنعت خودرو را باید از چند منظر مورد توجه قرار داد، گفت: از آن جا که وزیر فعلی پیش از این هم در بدنه وزارتخانه بوده و به موضوعات و مشکلات آگاه است پیش بینی‌هایی در این خصوص دارند و امیدواریم با تکیه بر این برنامه‌ها بخشی از مشکلات موجود را رفع کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar