مقایسه جزئی آریزو ۵ و بسترن B30

دوشنبه 16 اردیبهشت 98 ساعت 11:04
مقایسه جزئی آریزو 5 و بسترن B30

تقریباً ۱۸ ماه پیش (زمان زیادی است برای مقایسه قیمت‌ها آنهم در ایران) دو خودرو این آزمایش بهایی در محدوده ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان داشتند. اکنون اما با یک جهش چندپله‌ای در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان جایگزین خودروهایی مانند کیا اوپتیما، رنو تالیسمان و پژو ۵۰۸ شده‌اند. دو خودرو که ظرف مدت زیادی که به دو تا سه سال می‌رسد فروش چندان بالایی هم در بازار نداشته و در مقابل محصولاتی مانند دنا و دنا پلاس، برلیانس H330، جک جی ۵ و حتی آریو Z300 چهره دو شکست‌خورده را دارند.

آمار فروش

در حالی که دو خودرو از بدو ورود به بازار گرانترین محصولات این رده هستند، آمار فروش آنها نتیجه دقیق عدم توجه کافی خریداران به این محصولات است. برای مثال در حالی که در طول ۳۶ تا ۴۸ ماه گذشته دنا، برلیانس H330، آریو Z300 و حتی جک جی ۵ به ترتیب ۱۲۴٫۴، ۳۵٫۶، ۲۲٫۴ و ۲۱٫۸ هزار دستگاه فروش داشته‌اند دو خودرو بسترن B30 و چری آریزو ۵ با فروش ۱۰۰۳۷ و ۱۵۰۰۹ دستگاه موفق به شکست ام‌جی ۳۶۰ و محصولات ضعیفی مانند گریت وال ولیکس شده‌اند.

چری آریزو ۵

ظاهری بهتر از همه چینی‌های موجود در ایران از نقطه نظر رعایت اصول طراحی داشته و بیشتر خریداران هم به این خاطر سراغش می‌روند. رنگ‌های متنوع، دامنه مناسبی از امکانات در کنار عرضه در چندتریم و دو موتور و دو نوع گیربکس کمک کرده تا آریزو ۵ با همه ایرداتش یکی از موفق‌ترین سدان‌های چری در بازار کشور باشد. سواری ساده و بدون هیجان در کنار دورگیری آرام موتور خودرو را به سدان‌های کوچک اروپایی شبیه کرده گرچه فرم خاص داشبورد و طراحی بیرونی گویای میل سازنده به ساخت خودرویی با استانداردهای فورد و هیوندای است.

این خودرو محصولی جوان پسند، نسبتاً ایمن است. با این حال نیروی ۱۱۶ اسبی سری پایه و قدرت ۱۴۹ اسبی گونه توربو برای خودرویی در این رده کافی و قابل قبول است و تجربه رانندگی بهتری در مقایسه با بسترن عاید خریداران می‌کند. از جمله تجهیزات این خودرو می‌توان به سنسور دنده عقب، سانروف، فرمان برقی، جعبه دنده CVT، شش ایربگ (در نسخه توربو و عادی اکسلنت)، سیستم کمکی پارک، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروزکنترل، اینترفیس و آنتن کوسه‌ای اشاره کرد.

بسترن B30

بسترن در مقایسه با چری خودرو بزرگتری و ظاهر مجلل‌تری است. ولی این یک حرف است و نه چیزی بیشتر چون به محض پای گذاشتن در اتاق بی ۳۰، ناخودآگاه با داشبوردی قدیمی و متعلق به خودروهای دو دهه قبل رو به رو می‌شوید که از پیچ و تاب‌های محصولات مدرن بی‌خبر است. پیشرانه این خودروی ۴٫۶۲ متری، یک نمونه ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۰۹ اسب بخاری است که در هر صد کیلومتر کمتر از هفت لیتر بنزین مصرف می‌کند اما کشش زیادی برای شتاب و سرعت‌گیری ندارد.

از لحاظ امکانات ایمنی، بسترن B30 از آورده درخوری بهره می‌برد. این سدان چینی که بزرگترین ابعاد را در مقایسه با همه رقبای خود از دنا تا برلیانس اچ ۳۳۰ دارد، به رغم تبلیغات بهمن درباره ایمنی اغراق آمیز خودرو تنها از ۲ کیسه هوا برخوردار است و در این زمینه عقب‌تر از همه رقبای بازار است. البته این چینی خوش‌چهره با داشتن سامانه‌های ترمز ABS EBD +BA، سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل کشش (TCS) محصول قابل اعتمادی در جاده‌هاست. به رغم داشتن سانروف، این خودرو در زمینه آپشن ضعف مفرطی دارد و خریدارانش با پرداخت یک مبلغ گراف تنها ادواتی مانند سیستم ضد سرقت، دی لایت و دنده اتوماتیک را دریافت می‌کنند.

نتیجه نهایی

بسته به استقبال شما از آپشن‌های جدید و جوانی یک محصول یا ظاهر مجلل و اتاق آرام انتخاب متفاوت خواهد بود اما هیچ کس بین این دو گزینه به سراغ بسترن B30 نخواهد رفت چون از نظر ظاهری و فنی خودرو ضعیفی است.

هفت صبح

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar