منتظر انصراف مردم از خودروهای پیش فروش شده باشید!

سه شنبه 20 آذر 97 ساعت 16:33
منتظر انصراف مردم از خودروهای پیش فروش شده باشید!

یک کارشناس خودرو می‌گوید: در پی افزایش قیمت خودروها می‌توان موجی از انصراف دهندگانی که در حوزه خودرو پیش ثبت نام کرده‌اند را شاهد باشیم.

یک کارشناس خودرو می‌گوید: عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان قیمت‌ها را در بازار آزاد تغییر نخواهد داد؛ چون که قیمت خودرو متأثر از عرضه و تقاضاست. بدون تردید فاصله قیمت‌ها تقاضای کاذب را به همراه دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم تفاهم نامه ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن از شروع عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان خبر داد. حال پرسشی که ذهن فعالان بازار را به خود درگیر کرده این است که آیا با افزایش قیمت از طرف خودروسازان قیمت‌ها در بازار آزاد تغییر نخواهد کرد؟

در همین رابطه یک کارشناس خودرو در خصوص این سؤال که آیا با شروع عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان قیمت‌ها در بازار آزاد تغییر نخواهد کرد؟ به ما گفت: عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان قیمت‌ها را در بازار آزاد تغییر نخواهد داد؛ چون که قیمت خودرو متأثر از عرضه و تقاضاست. بدون تردید فاصله قیمت‌ها تقاضای کاذب را به همراه دارد. ولی چنانچه قیمت‌ها از محل درب کارخانه افزایش یابد، تقاضا کاهش و افراد به صنعت خودرو به چشم سرمایه گذاری نگاه نخواهند کرد.

فربد زاوه با ذکر اینکه از این پس صنعت خودرو با رکود عمیق رو به رو خواهد شد، اظهارکرد: در دوران محمدرضا نعمت زاده بعد از دوسال ثبات قیمت، خودروسازان درخواست افزایش قیمت را دادند ولی امروز پس از ۴ ماه دوباره قیمت خودروها از محل درب کارخانه افزایش ۷۰ درصدی دارد. بدون تردید افزایش قیمت‌ها منجربه کاهش شدید تقاضا خواهد شد.

بلاتکلیفی در خصوص تصمیم گیری برای خودروسازان

وی در مورد این سؤال که آیا ممکن است دولت برای برون رفت از رکود وام‌های ارزان قیمت را در اختیار مردم بگذارد یا خیر؟ پاسخ داد: در دوران محمدرضا نعمت زاده قیمت خودرو پژو پارس به ۲۵ میلیون تومان می‌رسید ولی امروز قیمت این خودرو به ۸۰ میلیون تومان رسیده است. سرعت افزایش قیمت‌ها زیاد است که با ارائه وام‌های کم بهره حل نخواهد شد. مگر اینکه دولت موجی از نقدینکی را در جامعه تزریق کند که این سیاست خود افزایش تورم را به همراه دارد.

این کارشناس خودرویی گفت: دولت در مدیریت صنعت خودرو اشتباهات فاحشی را مرتکب شده است. به صورتی که با هر تصمیم گیری مبنی بر افزایش یا عدم افزایش قیمت‌ها ممکن است این صنعت دچار آسیب‌های بسیاری شود.

زاوه افزود: هم اکنون صنعت خودرو در کما فرو رفته، ممکن است با شوک افزایش قیمت‌ها خودروسازان بتوانند بدهی خود به قطعه سازان را پرداخت کنند و در مقابل عرضه خودرو را به بازار افزایش دهند. ولی در پی این تصمیم می‌توان موجی از انصراف دهندگانی که در حوزه خودرو پیش ثبت نام کرده‌اند را شاهد باشیم.

او در ادامه اظهارکرد: البته ثابت نگه داشتن قیمت‌ها هم دلال بازی را در این صنعت پرورش می‌دهد. همچنین نبود نقدینگی هم موجب می‌شود که از این پس خودرویی از طرف خودروسازان کشور تولید نشود. همین موضوع تقاضای کاذب را در بازارها بیشتر کرده و افزایش قیمت‌ها را به همراه دارد.

تجارت نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar