مهاجرت واسطه‌گران از بازار خودرو؟

پنج شنبه 27 دی 97 ساعت 02:06
مهاجرت واسطه‌گران از بازار خودرو؟

اعلام قیمت‌های جدید محصولات پرتیراژ خودروسازان هم نتوانست در طول هفته جاری بازار را از رکود و خاموشی نجات دهد. اگرچه بعضی از دست اندرکاران بازار تاکید می‌کردند که با تعیین تکلیف محصولات کمتر از ۴۵ میلیون تومان، بازار خودرو هم تحرکی از خود نشان خواهد داد ولی در طول هفته جاری بازار خودرو بدون تأثیر پذیری از این اتفاق به روند ملال آور خود ادامه داد.

در این میان بعضی از دست اندرکاران بازار خودرو عقیده دارند که هنوز زود است تا تأثیر نحوه قیمت گذاری جدید در بازار مشاهده شود چون که شوک آزادسازی قیمت‌ها که مرتباً از طرف مسوولان صنعتی کشورمورد تکذیب قرار می‌گرفت پابرجاست. در این زمینه سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو تهران می‌گوید که حداقل یک زمان ۲ تا ۳ هفته‌ای نیاز است تا تأثیر قیمت‌های جدید در بازار احساس شود. این مقام صنفی تاکید کرد: البته تاثیرگذاری قیمت‌ها مشروط به عرضه خودرو از طرف شرکت‌های تولیدکننده به بازار است. چون تا زمانی که عرضه‌ای به بازار انجام نگیرد، اعلام قیمت‌های جدید نمی‌تواند تاثیری روی شرایط بازار داشته باشد.

ولی از دیگر عواملی که این روزها رکود بازار را تشدید کرده است، خروج دلالان و واسطه‌گران از این بازار است. با توجه به وضعیت حاکم بر بازار و همچنین اعلام قیمت‌های جدید دیگر بازار خودرو برای سرمایه‌های سرگردان چندان جذابیت ندارد. سرمایه‌های سرگردان که پیش از این درپی استفاده و کسب سود از فاصله قیمتی بازار و کارخانه بودند در وضعیت فعلی که این امکان برای آنها وجود ندارد به تدریج راه خروج از بازار را در پیش گرفته‌اند. در این زمینه دست اندرکاران زنجیره خودروسازی کشور هم تاکید می‌کردند که با آزادسازی یا افزایش قیمت‌ها راه برای ورود دلالان به این بازار بسته خواهد شد و آنها دیگر انگیزه‌ای برای حضور نخواهند داشت.

ولی بازار خودروهای وارداتی هم با توجه به ممنوعیت ورود خودرو به کشور در همان مسیری است که بازار داخلی‌ها حرکت می‌کند. اگرچه خبر ترخیص ۱۳ هزار خودروی معطل مانده در گمرک تا اندازه‌ای شیب قیمتی را در این بازار نزولی کرد، ولی همین اتفاق در حال حاضر موجب شده تا رکود در بازار تشدید شود و معدود خریداران هم منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها شوند و از ورود به بازار در وضعیت فعلی منصرف شده‌اند. در این زمینه یک دست اندرکار بازار محصولات وارداتی عنوان می‌کند که با توجه به ثبات نسبی بازار ارز، این خریدار است که تا اندازه‌ای قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

افت قیمت ۲۰۰۸ و سراتو

حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ هم اکنون، بدون تغییر و با همان قیمت ۳۸ میلیون تومان در بازار موجود است. این در وضعیتی است که دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱، با رشد کم ۲۰۰ هزار تومانی ۳۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورد. از بازار تیبای صندوق‌دار و تیبا ۲ هم خبر می‌رسد این خودروها به ترتیب با قیمت ۴۱ و ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. ساینا هم در هفته‌ای که سپری شد یک میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرد و به قیمت ۴۶ میلیون تومان رسید.

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات هم اکنون با کاهش ۳ میلیون تومانی به قیمت ۱۰۹ میلیون تومان در بازار رسیده است. همین خودرو با جعبه دنده معمولی با قیمت ۹۰ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ در طول هفته‌ای که گذشت با کاهش نسبی قیمت رو به رو بودند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲، افت یک میلیون تومانی و تیپ ۵ این خودرو افت ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است و به ترتیب با قیمت‌های ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۷۱ میلیون تومان موجود است. مدل صندوق‌دار این خودرو هم در بازار، ۷۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پژو ۴۰۵ هم که در دو مدل GLX و SLX در بازار حضور دارد به ترتیب ۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خریداری است. اکنون به سراغ محصولات رنو در بازار می‌رویم. ساندرو استپ وی اتومات که در بین محصولات رنو پر مخاطب است، به نسبت به هفته اخیر تغییری نکرده است و هم اکنون با قیمت ۱۲۹ میلیون تومان از طرف فروشندگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. با این حال ساندرو استپ وی همچنان گران‌ترین محصول تولید داخل خانواده رنو محسوب می‌شود.

پس از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۱۷ میلیون در بازار موجود است. ساندرو اتومات بعد از مدل استپ وی این خودرو در جایگاه دوم به لحاظ قیمتی قرار دارد. ساندرو استپ وی و ساندرو با جعبه دنده معمولی، هم اکنون با قیمت ۱۰۸ و ۱۰۱ میلیون تومان قابل خریداری هستند. تندر اتومات این هفته افت ۳ میلیون تومانی را تجربه کرد و هم اکنون با قیمت ۱۱۱ میلیون تومان در بازار موجود است. تندر E2 هم اکنون ۸۴ میلیون تومان قیمت دارد که به نسبت هفته اخیر افت ۳ میلیون تومانی را تجربه کرده است. پارس‌تندر هم در حال حاضر با قیمت ۸۸ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

سمند EF7 طی هفته‌ای که گذشت، افت ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و از قیمت ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، به ۶۱ میلیون تومان رسیده است. در بین محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی کیا سراتو و پژو ۲۰۰۸، سراتو در حال حاضر با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان در بازار موجود است. این خودرو به نسبت هفته گذشته، افت ۳ میلیون تومانی را به خود دیده است. قیمت پژو ۲۰۰۸ همچنان در سراشیبی قرار دارد. این خودروی مونتاژِی ایران خودرو به نسبت هفته اخیر ۵ میلیون دیگر از قیمت خود را از دست داد و هم اکنون با قیمت ۲۲۵ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود.

بازار منتظر ترخیص خودروهای گمرکی

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم؛ در طول هفته اخیر قیمت بیشتر وارداتی‌ها در بازار یا بدون تغییر باقی ماند یا تغییر اندکی به خود دید. این تغییرات قیمتی همان طور که اشاره شد ناشی از روند ثابت نرخ ارز و همچنین انتشار خبر ترخیص ۱۳ هزارخودروی معطل مانده در گمرک بود. با این وضعیت سوناتا هیبرید بدون تغییر قیمتی، ۵۷۰ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه شده است. در وضعیتی که سوناتا هیبرید بدون تغییر بود، سانتافه کاهش ۱۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و در طول هفته‌ای که گذشت، ۵۳۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورد. توسان هم مثل سانتافه افت ۱۰ میلیونی را تجربه کرد و با قیمت ۴۸۰ میلیون تومان در بازار موجود است. النترا نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و هم اکنون با قیمت ۳۴۰ میلیون تومان در بازار موجود است که این قیمت نشان‌دهنده افت ۵ میلیون تومانی به نسبت هفته اخیر است. در خانواده کیا هم سورنتو به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. این خودرو هم اکنون با قیمت ۶۱۰ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. فروشندگان، اسپورتیج را به قیمت هفته گذشته و با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان عرضه کرده‌اند.

سراتو بدون تغییر هم اکنون با قیمت ۳۷۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. اپتیما در حال حاضر ۵۴۵ میلیون تومان از طرف فروشندگان قیمت خورده است. تویوتا RAV4 هم ۶۸۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. لکسوس NX افت ۲۰ میلیونی را تجربه کرد. این خودرو در حال حاضر یک میلیارد تومان قابل خریداری است. میتسوبیشی ASX و تالیسمان راه RAV4 را طی کرده و بدون تغییر قیمت این هفته را سپری کرده‌اند. میتسوبیشی ASX هم با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان دادوستد می‌شود. تالیسمان با قیمت ۶۰۵ میلیون تومان قابل خریداری است و نیسان جوک هم در این هفته ۵ میلیون تومان از قیمت خود را از دست داد و هم اکنون با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان در بازار موجود است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar