مهر تایید خودروسازان بر وجود ۷۰ هزار خودرو با نقص فنی

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
مهر تایید خودروسازان بر وجود 70 هزار خودرو با نقص فنی

۱۱ مرداد ماه بود که دبیر انجمن خودروسازان از دپو شدن ۵۰ هزار خودرو با نقص قطعه در پارکینگ‌های ایران خودرو و سایپا اطلاع رسانی کرد. اگر چه این موضوع از مدت‌ها پیش عنوان شده بود ولی هیچ منبع رسمی از شمار خودروها خبررسانی نکرده بود. وجود ۵۰ هزار خودرو با نقص فنی از سوی هیچ بخشی تکذیب نشد و عملاً خودروسازان مهر تأیید بر این اتفاق زدند.

حال با گذشت کمتر از یک ماه صحبت‌ها محور ۷۰ هزار خودرویی است که به خاطر نداشتن قطعه در پارکینگ‌ها خاک می‌خورند. در این خصوص با محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید:

طبق آخرین خبرها ۷۰ هزار خودرو در پارکینگ ایران خودرو و سایپا به خاطر نقص فنی در حال خاک خوردن است. به اعتقاد شما اگر تولید خودرو انجام نگیرد بهتر از آن نیست که خودرو با نقص قطعه تولید شود و در پارکینگ بماند؟

انتخاب بین بد و بدتر است. اولویت خودروساز و قطعه ساز این است که خودرو بدون نقص قطعه تولید کند ولی تولید با نقص قطعه بهتر از آن است که خودرو تولید نشود و خط تولید تعطیل شود. توقف خط تولید مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند و از سویی کارگران بیکار می‌شوند.

چرا پیش از آنکه چنین اتفاقی رخ دهد، خودروسازان به فکر نبودند و کاری نکردند که امروز با کمبود قطعه مواجه نشوند؟

خودروسازان کمبود قطعه را پیش بینی کرده بودند و می‌دانستند که با چنین وضعیتی رو به رو می‌شوند. بدین جهت ۴ ماه پیش از دولت خواستند که ۲.۵ میلیارد دلار به آنها ارز اختصاص پیدا کند ولی متأسفانه این عمل اتفاق نیفتاد و بعد از رفت و آمدهای پی در پی، دولت فقط یک میلیارد دلار اختصاص داد که این عدد نتوانست مشکلات خودروسازان را حل کند و آنها اکنون مجبور به تولید خودروهایی هستند که امکان فروش ندارد. اگر این خودروها با کمبود قطعه مواجه نبود، اکنون پول خودروسازان و قطعه سازان اینگونه در پارکینگ‌ها خاک نمی‌خورد.

چه اتفاقی افتاد که ۲.۵ میلیارد دلار تخصیص پیدا نکرد؟

انواع سنگ اندازی‌ها انجام گرفت و می‌توان گفت که ما بیشتر تحریم داخلی شدیم. یعنی پیش از آنکه تحریم های آمریکا علیه صنعت خودرو آغاز شود، تصویب تعدادی از قوانین موجب شد که صنعت خودرو و قطعه سازی صدمه بیشتری ببیند به ویژه در استفاده از ارز نیما که صف طولانی شکل گرفت و در آخر ارزی هم داده نشد.

اکنون کدام خودروها با کمبود قطعه مواجه است؟

تمام خودروها با کمبود قطعه مواجه است. یک خودرو متشکل از هزار و ۱۰۰ قطعه است. اگر یک قطعه نباشد آن خودرو، امکان فروش و عرضه به مردم را ندارد.

خودروهای با نقص قطعه دوباره باید به خط تولید بازگردند؟

خیر در همان پارکینگ می‌توان قطعات را نصب کرد. در گذشته هم چنین تجربه‌ای را داشتیم که با سرعت خودروها تکمیل و وارد بازار شدند.

در خصوص قطعه در خودروهای پارکینگ مانده چه وضعیتی داریم؟

حجم قابل توجهی از قطعات مورد نیاز در گمرک مانده است و هنوز شرایط ترخیص آنها شفاف و روشن نشده است. اگر قطعات خودرو که در گمرک مانده است ترخیص شود، تا حدود زیادی مشکل خودروسازان حل خواهد شد و حداقل می‌توان ۷۰ هزار خودرو را تکمیل و به متقاضی تحویل داد. هفته اخیر نشست های گوناگونی با رئیس کل گمرک داشتیم. آنها می‌خواهند با صنعت همکاری کنند ولی دست و پای آنها بسته است. اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت تکلیف را معلوم کند می‌توان با سرعت بیشتری مواد اولیه و قطعات را که مدت طولانی است در گمرک مانده، ترخیص کرد.

در کمتر از یک ماه ۲۰ هزار خودرو با نقص قطعه به خودروهای دپوی کشور (۵۰ هزار خودرو اوایل مردادماه) اضافه شده است. اگر همین روند ادامه پیدا کند، پایان ماه شهریور این شمار به ۹۰ هزار خودرو می‌رسد. این امر نگران کننده نیست؟

قطعاً اگر قطعات ترخیص نشود و دولت فکری به حال این بخش نکند، روند صعودی خودروهایی که نقص قطعه دارند ادامه خواهد یافت و این عمل صدمه جدی به صنعت خودرو و قطعه سازی وارد می‌کند. چون در این وضعیت حداقل‌ترین کار این است قطعاتی که در گمرک مانده است ترخیص شود. در کشور قانون بهبود فضای کسب و کار وجود دارد. طبق بند ۲ این قانون پیش از تصمیم گیری تیم اقتصادی دولت باید با بخش خصوصی مشورت کرده و از آنها نظر بخواهد. متأسفانه طول این مدت، هیچ نظر کارشناسی از بخش خصوصی و فعالان صنعت خودرو گرفته نشده است و همواره بر مشکلات ما افزوده می‌شود.

چرا خودروسازان نتوانستند از ارز نیما استفاده کنند؟

در نیما برای بررسی درخواست‌ها وقت زیادی هدر رفت. اگر دولت این بررسی را به تشکل‌های تخصصی آن واگذار می‌کرد، روند تخصیص ارز سرعت می‌گرفت ولی اینچنین نشد و فقط صف های طولانی بدون نتیجه را شاهد بودیم. این در حالی است که شاهد افزایش قیمت هم هستیم، قیمت مواد اولیه نظیر فولاد، مس و... ۷۲ درصد، دستمزدها ۵۶ درصد و هزینه‌های سربار ۲۰ درصد گران شده است.

پیشنهاد شما برای رهایی از مشکلات به وجود آمده چیست؟

هفت سال است که می‌گویم قیمت خودرو، آزاد شود، اگر قیمت‌ها آزاد نشود حاشیه سود فقط به نفع دلالان بازار خواهد بود و این صنعت بیش از گذشته درجا می‌زند و دوم اینکه پول قطعه‌سازان نقدی و با فاصله یک ماه پرداخت شود. پرداخت ۴ الی ۵ ماه از طرف خودروسازان مشکلات ما را بیشتر می‌کند چون که نمی‌توانیم مواد اولیه را به طور نقدی خریداری کنیم.

منبع: ایران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar