کمپانی های خارجی چگونه قیمت خودروها را ثابت نگاه می دارند؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
کمپانی های خارجی چگونه قیمت خودروها را ثابت نگاه می دارند؟

بالا رفتن قیمت خودرو در کشور چه بحق و چه ناحق اتفاقی است که هر سال از طرف خودروسازان اتفاق می‌افتد. اگر چه بسیاری از مصرف‌کنندگان با توجه به وضعیت کیفی بعضی خودروها، ظرفیت قیمتی آنها را تکمیل شده می‌خوانند و اعتقاد دارند قیمت‌های کنونی با کیفیت همخوانی ندارد. با این حال خودروسازان همراه با شرایط ناپایدار اقتصادی ایران مجبور به افزایش درصدی به قیمت‌ها هستند. آنچه تولیدکنندگان را مجبور به تغییر قیمت‌ها می‌کند نرخ تورم، افزایش مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز و در آخر هم بالا رفتن دستمزدها و شرایط نامناسب کسب‌وکار است.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که خودروساز هم برای گردش چرخ تولیدی خود مجبور به تحمیل هزینه‌های تولید به بخش تقاضا است. حال این سؤال مطرح می‌شود که متقاضیان خودروهای داخلی در وضعیت انحصاری بازار اتومبیل که حق انتخاب زیادی هم ندارند تا کجا باید شاهد بالا رفتن قیمت اتومبیل‌هایی باشند که در کیفیت حرفی برای گفتن ندارند؟

بر این پایه چیزی که مشخص است خودروسازان کشورمان در نبود بهره‌وری، برای تأمین هزینه بنگاه تولیدی خود تنها به بالا بردن قیمت تکیه کرده‌اند و راه دیگری جز این نمی‌شناسند حال آنکه خودروسازان مطرح به علت رقابت فشرده‌ای که در حال حاضر در بازارهای جهانی اتومبیل رخ داده، برای ادامه فعالیت چاره‌ای جز ثبات یا کاهش قیمت ندارند؛ ولی این امر چگونه محقق خواهد شد؟ چیزی که مشخص است این کمپانی‌ها تنها متقاضیان را تأمین‌کننده هزینه بنگاه‌های خود نمی‌دانند، بلکه با تکیه بر بهره‌وری، تحقیق و توسعه و نوآوری، قیمت خودروهای خود را کاهش می‌دهند. ولی این نسخه چرا در خودروسازی‌های کشورمان قابلیت اجرایی ندارد؟ در این زمینه بعضی ساختار دولتی خودروسازان و بعضی دیگر عدم ارتقای تکنولوژیک محصولات تولیدی را مانع از رشد بهره‌وری در این کمپانی‌ها می‌خوانند.

یک کارشناس صنعت خودرو در این مورد عنوان می‌کند در صورت تحولات تکنولوژی علاوه‌بر اینکه کارآیی در این صنعت رشـد قابل‌توجهی خواهد داشت، عوامل تولید مازاد هم کاهش و بهـای تمـام شـده تولیـد هـر دستگاه هم روند نزولی پیدا خواهد کرد به این سبب بهره‌وری هم افزایش می‌یابد.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar