نظارت بر اجرای برنامه‌های ۱۰ گانه بهبود شرایط خودروسازان

چهارشنبه 24 بهمن 97 ساعت 11:15
نظارت بر اجرای برنامه‌های 10 گانه بهبود شرایط خودروسازان

نظارت بر اجرای برنامه‌های ۱۰ گانه بهبود شرایط خودروسازان با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور هفتگی کلید خورد.

فرشاد مقیمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در گروه‌های سایپا وایران خودرو در طول جلسه مشترک با مدیران و مسولان اجرایی این دو خودرو ساز بزرگ بر اجرای برنامه ۱۰ گانه تاکید و خواستار تدوین برنامه زمان بندی مشخص برای توسعه کیفی و کمی تولید خودرو تا پایان سال ۹۸ شد.

وی در این جلسه که به طور جداگانه در گروه‌های خودرو سازی برگزار شد، یادآوری کرد: در وضعیت کنونی و با توجه به افزایش متقاضیان، خودروسازان باید ارتقا کیفیت خودرو را درکنارافزایش تیراژتولید مدنظر قرار دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: توسعه صنعت خودرو سازی در کشور با توجه به سهم این صنعت در تولید ناخالص ملی و اشتغال صنعتی از برنامه‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و تلاش می‌شود با رفع موانع پیش روی این صنعت فضا به سمت کاهش نارضایتی و افزایش اعتماد عمومی سوق داد.

مقیمی اجرای برنامه‌های ۱۰ گانه را در همین راستا برشمرد و گفت: افزایش کیفیت، میزان تولید، توسعه عمق ساخت داخل و برنامه ریزی برای خصوصی سازی این صنعت را از جمله برنامه‌های طرح ساماندهی صنعت خودرو است و خواست عمومی براین است که خودرو سازان برنامه‌های عملیاتی خود را در راستای اجرای این سیاست‌ها تدوین نموده و نخستین گام را برای اعتماد سازی و کاهش نگرانی مردم بردارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تحویل کلیه تعهدات به متقاضیان، واگذاری اموال غیر مولد، تعیین قیمت محصولات تولیدی و بازنگری قراردادهای فی مابین خودروسازان و قطعه سازان را از اولویت‌های این طرح برشمرد و گفت: افزایش سقف اعتباری گروه‌های خودروساز و قطعه ساز، تأمین ۸۴۴ میلیون دلار منابع ارزی، تأمین ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات نقدینگی وامکان گشایش آل سی داخلی برای قطعه سازان از دیگر برنامه‌های ۱۰ گانه برای بهبود شرایط صنعت می‌باشد.

مقیمی در ادامه با اشاره به وجود چالش‌های توسعه این صنعت تصریح کرد: در وضعیتی که دشمن صنعت خودرو و قطعه سازی کشور را هدفگذاری کرده است ما باید با تلاش در افزایش عمق ساخت داخل به خصوص در صنعت قطعه سازی بتوانیم این صنعت را از وابستگی به قطعات خارجی منفک سازیم.

وی خواستار ارائه برنامه عملیاتی از طرف دو خودروساز بزرگ در راستای داخلی سازی قطعات خودرو شد و گفت: تولیدکنندگان با شناسایی توانمندی‌های قطعه سازان اقدام به برنامه ریزی برای توسعه تولید این قطعات نمایند.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای رفع مشکل نقدیگی خودرو سازان و پیگیری برای تسریع در اختصاص اعتبارات به این صنعت افزود: خودرو سازان با توجه به بسترهای ایجاد شده باید نسبت به اخذ این تسهیلات اقدام کنند.

وی اختصاص این تسهیلات را در راستای افزایش تولید خودرو و بهبود کیفی این صنعت عنوان کرد و گفت: امیدواریم با اختصاص تسهیلات از طرف بانک مرکزی و تسریع این موضوع از طرف بانک‌های عامل در ایام پایانی سال شاهد بهبود شرایط این صنعت و کاهش نارضایتی‌ها باشیم.

معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت موانع گمرکی را از دیگر مشکلات این صنعت برشمرد و گفت: با همکاری گمرک ترخیص قطعات تسهیل شده و به زودی این مشکل رفع خواهد شد.‌

مقیمی همچنین خواستار ارائه آمار روزانه از شرایط تولید و تحویل به مشتریان شد.

لازم به ذکر است در این جلسه خودروسازها کمبود نقدینگی و روند طولانی ترخیص محموله‌ها از گمرک را از مهمترین چالش‌های این بخش عنوان کردند و افزایش تولید و تسریع در رفع تعهدات به مردم را مستلزم تزریق نقدینگی به این صنعت اعلام کردند.

گفتنی است، جلسه با خودروسازان با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن وتجارت به طور هفتگی در گروه‌های سایپا و ایران خودرو برگزار و محورهای ۱۰ گانه به طور عملیاتی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar