نگاهی به آشفته بازار فروش محصولات فولکس واگن توسط ماموت خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به آشفته بازار فروش محصولات فولکس واگن توسط ماموت خودرو

دی ماه سال پیش، اولین پیش فروش دو محصول تازه ماموت خودرو در کشور، فولکس واگن پاسات و تیگوان انجام شد.فروش این دو اتومبیل از همان اول حواشی و مسایلی پیش آمد که موجب تعجب همگان شد.

با وجود اینکه شرایط و زمان شروع پیش فروش این اتومبیل‌ها از چند روز قبل و به طور معمول اعلام نشده بود، ولی در کمال تعجب بنا به اعلام نمایندگی‌ها تمام ظرفیت فروش دو اتومبیل پاسات و به ویژه تیگوان در دقایق اولیه به پایان رسید و در نتیجه شمار زیادی از مصرف کنندگان این دو اتومبیل مجبور به خرید این محصولات با مبالغ بالاتر از بازار آزاد و دلالان همیشه حاضر شدند.

همان زمان انتقاداتی متوجه شرکت ماموت خودرو و نمایندگی‌های این شرکت، و به طور مشخص فرایندی که شرکت مذکور برای فروش محصولات خود انتخاب کرده بود شد.

ولی بنظر می‌رسید عوامل دیگری که الزاماً تحت اختیار گروه ماموت نبودند هم در بروز آن حواشی مؤثر بود...

آن زمان احتمال داده شد که ماموت خودرو انتظار این استقبال زیاد از محصولات تازه وارد خود را نداشته و ازین رو در انتخاب فرایند فروش محصولات دچار اشتباه شده، که این مورد در کنار شمار بسیار محدود اتومبیل‌های وارد شده و در صف فروش شرکت، مجموعاً موجب ایجاد آن حواشی و مشکلات برای مصرف کنندگان واقعی بازار شده است.

بسیاری از متقاضیان، این کاستی هارا به پای تجربه کم این شرکت بزرگ در فروش اتومبیل‌های سواری، و یا حتی عدم تأمین اتومبیل به دست کارخانه سازنده دانستند، ولی حالا و بعد از گذشت ۵ ماه از آن زمان، شاهد ایجاد همان حواشی و حتی شدیدتر شدن این مشکلات هستیم.

دو روز قبل یعنی ۲۹ اردیبهشت ماه، شرایط جدید فروش برای اتومبیل پاسات با قیمت ۳۰۸ میلیون تومان در سایت رسمی شرکت به آدرس Volkswagen.ir اعلام شد، و روز ۳۰ اردیبهشت هم خبر انجام این طرح فروش برای روز ۳۱ اردیبهشت ماه، در رسانه‌های حوزه خودرو منتشر شد. ولی همچنان با همان روش سنتی، یعنی صف کشیدن متقاضی در مقابل نمایندگی‌ها و...!

با توجه به اتفاقات پیشین و گزارشات مردمی، روز گذشته همزمان با شروع رسمی فروش اتومبیل پاسات، به منظور راستی آزمایی این ثبت نام به چند نمایندگی شرکت ماموت مراجعه کردیم و با وضعیت چندان مناسبی مواجه نشدیم، شمار متقاضیان خودرو بسیار زیاد، ولی ظاهراً ظرفیت نمایندگی‌ها به نسبت این حجم تقاضا، بسیار کم بود. و عملاً این ظرفیت محدود هم به متقاضی واقعی نمی‌رسید.

ورود متقاضی به محوطه نمایندگی‌ها ممنوع بوده و مشتریان، باید بعد از نوشتن نام خود بر روی یک برگه a4! در مقابل نمایندگی به انتظار می‌نشستند. حتی در زمان حضور در مقابل نمایندگی با افرادی مواجه شدیم که اگرچه بنظر نمی‌رسید مصرف کننده اتومبیل پاسات باشند، ولی از غروب روز دوشنبه در مقابل نمایندگی به انتظار نشسته‌اند تا موفق به خرید این اتومبیل شده و در زمانی اندک، سود مالی قابل توجهی دریافت نمایند.

مسلماً این شرایط فروش، خواسته یا ناخواسته زمینه ایجاد فساد بیشتر در این فرایند را ایجاد کرده است، به صورتی که شاهد پیشنهاد ارقامی بسیار بالا (بعضاً تا ۶۰ میلیون تومان) به کارمندان نمایندگی برای خرید اتومبیل پاسات بودیم. (البته حداقل در زمان حضور ما، تخلفی از جانب متصدیان فروش نمایندگی مشاهده نشد)، همینطور فردی هم مدعی پرداخت ۴۰ میلیون تومان به یکی از کارمندان شرکت برای حفظ سهمیه خرید پاسات شد!

ضمن اینکه اکثر مشتریان حاضر در مقابل نمایندگی، به تعداد بسیار محدود ظرفیت نمایندگی‌ها (اعدادی بسیار نا امید کننده همچون ۱۵-۲۰ عدد) اشاره می‌کردند.حتی در مقابل بعضی عاملیت‌ها، شمار افراد تجمع کننده به حدی زیاد شده بود که تنها با حضور پلیس در محل، نظم و آرامش نسبی برقرار شد.

البته نباید تمام این اتفاقات را متوجه شرکت دانست و قطعاً علت‌های دیگری مانند وضعیت نادرست اقتصادی ایران که زمینه را برای جولان دلالان در تمام بازارها فراهم کرده، و هم فرهنگ دلالی غلطی که در بین بسیاری از مردم ایران جا افتاده در بروز این شرایط نابسامان مؤثر هستند.

ولی نکته قابل توجه این است که پیش‌بینی این وضعیت با توجه به مسائل پیشین و دخالت گسترده دلالان در بازار این اتومبیل‌ها، و همینطور قیمت‌های سرسام آور فولکس پاسات و تیگوان در بازار، اصلاً مشکل نبوده و شرکت می‌توانست با انتخاب نحوه‌هایی گوناگون، روند دخالت دلالان در بازار این اتومبیل‌ها را با اختلال رو به رو کرده و انتقادات وارده را کاهش دهد و با توجه به اینکه ماموت خودرو به عنوان نماینده فولکس واگن در کشور، در ابتدای راه قرار دارد، به نظر می‌رسد لازم است یک بازنگری کلی در ادامه راه خود انجام دهد. اینکه این شرکت در حال عرضه محصولات با کیفیت آلمانی در بازار ایران باشد، قابل تقدیر است ولی ادامه روند ناکارآمد فعلی در فروش محصولات و عدم ایجاد یک فضای منظم، که در آن امکان خرید محصول از نمایندگی و در شرایط مساوی برای متقاضی فراهم باشد، حتماً در جلب رضایت و اعتماد متقاضی تاثیرات بد بسیاری خواهد گذاشت. با این وضعیت قطعاً نمی‌توان متقاضیان را دلگرم به ارائه خدمات مناسب هم کرد چرا که متقاضی در نگاه نخست شاهد فقدان نظم کاری و روند شفاف در شرکت، و همینطور نظارت درست‌بر نمایندگی‌هاست.

این شرکت در صورتی که عزم جدی برای مقابله با حضور دلالان و بهبود اوضاع خرید و فروش این اتومبیل‌ها در بازار داشته باشد، راه حل‌های بسیاری مانند:

پیش فروش بلند مدت خودرو

فروش اتومبیل‌ها به طور اقساطی

واگذاری اتومبیل‌ها با حواله‌های غیر قابل واگزاری

افزایش ظرفیت فروش نمایندگی‌ها

هم به کار گیری روش‌های فروش مدرن و شفاف‌تر مثل فروش اینترنتی محصولات در مقابل خود می‌بیند.

بدون شک ادامه این شیوه اگرچه در زمانی اندک، باعث ایجاد فضای روانی مبنی بر محبوبیت و تقاضای بسیار زیاد این اتومبیل‌ها و در نتیجه افزایش قیمت آنها در بازار می‌شود، ولی در طولانی مدت موجب سلب اعتماد متقاضی به شرکت شده و به مرور زمان از محبوبیت این اتومبیل‌ها در بازار کشور خواهد کاست.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar