نگاهی به بی وای دی اف ۳ اتومات

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به بی وای دی اف 3 اتومات

مدیر عامل خودروسازی ” کارمانیا ” هفته قبل در مراسم تحویل بی وای دی، F3 دنده‌ای، خبر عرضه نسخه اتوماتیک این خودرو تا آخر امسال را اعلام کرد.

” پویا سالاری شریف “، مدیر عامل خودروسازی کارمانیا در جمع خبرنگاران به مراحل تحقیق و توسعه این محصول متناسب با وضعیت ایران اشاره کرد و گفت: «هم اکنون شرکت بی وای دی به دنبال معرفی نسخه نهایی F3 برای بازار کشور است و به احتمال زیاد تا چند ماه دیگر نمونه قابل عرضه F3 اتوماتیک سفارش ایران معرفی می‌شود. برنامه داریم تا در آخرهای سال جاری فروش این خودرو را انجام دهیم و آن را به خط تولید خود اضافه نماییم».

بی وای دی F3 در بهمن ماه ۱۳۹۵ با نمونه‌های دنده‌ای و اتوماتیک به کشور آمد و مراحل تست و توسعه محصول با توجه به وضعیت کشور در کارخانه کارمانیا شروع شد. در کنار به روی خط رفتن بی وای دی F3 دنده‌ای، نسخه اتوماتیک آن بارها مورد بررسی در شرایط گوناگون کشور قرار گرفت و سبک‌های گوناگون رانندگی برای آن به طور تعریف شده در آمد. ولی با توجه به این که شرکت بی وای دی چین، F3 جدید را با جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه خشک معرفی کرده است، نتیجه تست‌ها این بود که با توجه به سبک رانندگی ایرانی‌ها و از طرفی وضعیت جاده‌های ایران، نمی‌توان یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه خشک را برای یک سدان اقتصادی به صرفه دانست. با این که در بررسی ثابت شد بی وای دی F3 اتوماتیک با گیربکس دو کلاچه می‌تواند از نظر شتاب و قدرت با اتصال به همان موتور ۱.۵ لیتری ۱۰۷ اسب بخار، از رقیب‌هایی مانند فاو بسترن B30، رنو تندر ۹۰ پلاس، جک J5 و جک J4، ام جی ۳۶۰ تنفس طبیعی و… چالاک‌تر باشد و واکنش خوبی در سرعت ثانویه و لحظه‌ای از خود نشان دهد، ولی در آخر به علت سازگار نبودن گیربکس‌های دو کلاچه خشک با سبک رانندگی ایرانی‌ها و همینطور با توجه به نوع استفاده یک خودروی اقتصادی، عرضه بی وای دی F3 اتوماتیک با چنین گیربکس ای منتفی شد.

خودروسازی ” کارمانیا ” برنامه دارد با همکاری کمپانی ” بی وای دی “، F3 جدید را با گیربکس ای با طول عمر بالا و هزینه‌های جاری کم به بازار عرضه کند. حتی اگر قرار باشد گیربکس دو کلاچه روی F3 هم نصب شود، این گیربکس باید مزیت رقابتی در خصوص استهلاک و هزینه جاری به نسبت دیگر خودروهای هم رده داشته باشد.

اکنون شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت بی وای دی از سال پیش گفت و گوهایی را با قطعه سازان مطرح ژاپنی شروع کرده و هم اکنون گیربکس اتوماتیکی را با سبک AT روی F3 نصب کرده است. بدیهی است که گیربکس‌های AT از نظر هزینه نگهداری و راحتی استفاده به مراتب خوب‌تر از گیربکس‌های دو کلاچه هستند، ولی هیچ وقت نمی‌توانند مصرف سوخت و شتاب مناسبی مانند گیربکس‌های دو کلاچه برای راننده فراهم سازند. به همین علت بعضی منابع، از معرفی و عرضه بی وای دی F3 اتوماتیک با موتور قوی‌تر برای بازار کشور خبر می‌دهند.

احتمال داده می‌شود موتور سری ۴۷۶ZQA بی وای دی هم روی F3 نصب شود. نزدیک به دو سال پیش صحبت‌هایی رسمی برای توسعه این موتور روی خودروهایی مانند F3 مطرح شده بود. این خودرو ۱.۵ لیتر حجم دارد و می‌تواند با تکنولوژی توربو و پاشش سوخت مستقیم، ۱۵۱ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر در دور موتور ۱۷۰۰rpm به راننده تحویل دهد. تعدادی احتمال می‌دهند بی وای دی موتور سری چین را بدون در نظرگیری چرخه اتکینسون روی F3 جدید نصب کند. به این ترتیب می‌توان از بی وای دی F3 اتوماتیک توقع قدرتی نزدیک به ۱۶۴ اسب بخار با گشتاور بیش از ۲۵۰ نیوتن متر داشت.

ولی تعدادی عقیده دارند که شاید منظور مدیران کارمانیا و بی وای دی از پیشرانه قوی‌تر برای بی وای دی F3 اتوماتیک با گیربکس AT، یک موتور تنفس طبیعی با حجم موتور و بازدهی بیش‌تر باشد، ولی تا به حال شرکت بی وای دی از موتور جدید تنفس طبیعی رونمایی نکرده و با توجه به توسعه موتور سری ۴۷۶ZQA می‌توان آن را برای F3 اتوماتیک AT محتمل‌تر دانست.

بی وای دی F3 اتوماتیک در کنار سانروف، استارت دکمه‌ای، دوربین عقب و زیر آینه شاگرد، تریم داخلی چرم مصنوعی، آینه‌های تاشوی برقی، سنسور نور، چراغ روشنایی در روز، نمایش گر با پشتیبانی اندروید و کامپیوتر سفر که در نسخه دنده‌ای هم دیده می‌شود، به سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP) نیز مجهز است و احتمال دارد کروزکنترل هم به آن اضافه شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "نگاهی به بی وای دی اف ۳ اتومات"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
majid
مهمان

شرکت کار ما نیا کجاست اگه با ۱۶۴ اسب بخار قدرت بیاد چه شود