نگاهی به وضعیت پیش روی صنعت خودروی ایران در سال ۹۷

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به وضعیت پیش روی صنعت خودروی ایران در سال 97

در این میان صنعت خودرو کشور وارد یک دوره جدید شده است. با اینکه انتظار نمی‌رفت این بخش از اقتصاد کشور در معرض هجوم تحریم‌های مالی و صنعتی قرار گیرد ولی رشد چشمگیر این بخش در سه سال گذشته ترامپ را به اندیشه انداخته چرخه ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلاری خودرو در کشور را به سرعت از کار بیاندازد. اتفاقات زیادی ممکن است از ۶ آگوست، ۱۵ مرداد ۹۷ برای فعالان حوزه خودرو رقم بخورد که همه‌شان ناامید کننده نیستند.اصلی‌ترین دلایل ماندگاری پژوسیتروئن در کشور، توسعه پبت فرم ملی سایپا و البته رشد سطح دانش سازندگان داخلی در مقایسه با سال‌های ۹۰ تا ۹۲ است.

رنو رفتنی است

برند فرانسوی طبق اخباردرستی که داریم قصد دارد خطوط تولید خود در کشور را تعطیل کند. این یعنی مستقیماً ۱۲۵ هزار دستگاه از تولید خودرو ایران در همین فقره از بین می‌رود و پرونده سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون یورویی این برند در ساوه هم فعلاً به پایان رسیده اعلام می‌گردد.

ژاپنی‌ها

به نظر در نمونه‌های مونتاژی نسل‌شان در کشور از هم پاشیده خواهد شد. متاسفانه ولی این یک واقعیت تلخ است و باید قبول کنیم مجدداً زمان خداحافظی با سوزوکی ویتارا و مزدا ۳ رسیده است. افزایش چشمگیر قیمت دو خودرو به ۲۰۰ و ۱۷۵ میلیون تومان مهر تاییدی بر این ادعا است. نمونه‌های وارداتی ژاپنی نیز شاید با کاهش چشمگیر واردات و البته قیمت‌های هنگفت همچنان در بازار کشور می‌مانند و از طریق کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچنان مهمان ایران خواهند بود.

کره‌ای‌ها

بعد از حدود مونتاژ نزدیک به ۹ هزار دستگاه خودرو از اقسام آی ۲۰، آی ۱۰ و اکسنت، به نظر می‌رسد وقت وداع با هیوندای است و احتمالابه زودی باید شاهد باشیم کرمان موتور سبد کاملی از محصولات چینی را جایگزین خودروهای مدرن هیوندای می‌کند. در بازار وارداتی‌ها شرایط خودروهای کره‌ای بی کم وکاست شبیه ژاپنی‌هاست

فولکس واگن

خب این کمپانی مغرور آلمانی اصلاً به کشور نیامد و بحث‌ها بر سر تولید مدل پولو در مجموعه ماموت فقط در حد حرف باقی ماند. با توجه به گرانی بسیار زیاد خودروهای وارداتی این برند به نظر کار فولکس در کشور تمام است.

پلت‌فرم ملی ایران خودرو

معلوم نیست در چه مرحله‌ای قرارداد دارد ولی به دور از هرگونه پشتیبانی، این طرح می‌توانست به یک تحول اساسی در صنعت خودرو کشور منتهی شود و ایران خودرو را صاحب دانش روز، یک استراتژی دقیق و البته بازارهای تازه کند. باید منتظر ماند و دید آلمان، هیوندای پاورتک کره، هاچینسون چندملیتی، بوش آلمان و استودیو طراحی پینین فارینا که در این ابرپروژه شرکت داشتند چگونه با تحریم‌های تازه آمریکا علیه کشور برخورد می‌کنند.ولی خبرهای خوب هم هست

پژوسیتروئن

در کشور می‌مانند. این خوب‌ترین خبری است که می‌توان به فعالان اقتصادی صنعتی داد. شرکت فرانسوی که بازار کشور به منزله یک جبهه حیاتی برای آینده اتحادیه پژو، سیتروئن، اوپل است قرار است همکاری‌های وعده داده شده حاوی سرمایه گذاری و توسعه برند خود را در کشور ادامه دهد. ایران خودرو اینجا برگ‌های زیادی برای برنده شدن دارد که اصلی‌ترین آنها تولید چند محصول برپایه پلت فرم جدید و مشترک با پژو در کنار تولید سه محصول ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ است.

پلت‌فرم ملی سایپا

این طرح شانس زیادی برای خلق یک موقعیت تازه در ایران پساتحریم دارد. دو سری از پلت‌فرم‌های sp100 و sp200 شرکت در مراحل نهایی تولید قرار داشته و حتی تصاویر تست نهایی آنها در هندوستان هم افشا شده است. این دو خودرو با داشتن پیشرانه‌های جدید ۱۲۰۰ سی‌سی توربوشارژدار، اتاق ایمن، آپشن‌های روز، ۶ کیسه هوا و طراحی مدرن قیمتی بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خواهند داشت و می‌توانند به خوبی سهم زیادی را از بازار کشور و خاورمیانه به دست آوردند. خوشبختانه قسمت عمده این پلتفرم با الهام از ساخته‌های تویوتا انجام گرفته و به نظر نتیجه کار مانند خودروهای خانواده ملی دنا موفقیت آمیز است.

چری می‌ماند

سازنده چینی دوجین سرمایه‌گذاری کرده و ۲۰ درصد از کل فروش سالانه خود را مدیون بازار کشور است از این رو قصد دارد در دوره تازه بیش از پیش تولید و فروش خودرو در کشور را ادامه دهد. تیگو ۸، آریزو ۶ و ای ۳ سه محصول جدید این خودروساز پرچم دار چینی در کشور است.

برلیانس

تنها امید پارس خودرو پس از وداع، کاهش سطح فعالیت رنو هیمن سازنده چینی است که توانسته در کمتر از سه سال چیزی حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در بازار کشور بفروشد. گفته می‌شود استراتژی توسعه همکاری با برلیانس مدتی است در دستور کار پارس خودرو قرار گرفته است.

دانگ‌فنگ

این برند مشخصاً یکی از بخت‌های جدید صنعت خودرو کشور است که به واسطه ارتباطات گسترده با سازندگان، خودروسازان و قطعه سازان جهانی قادر خواهد شد قسمت زیادی از کاستی‌های سازندگان داخلی در عصر تحریم‌های آمریکا را برطرف سازد. از همه مهمتر، دانگ فنگ مالک ۳۴ درصد از سهام پژو است و همین انگیزه می‌تواند به تقویت جایگاه دانگ فنگ در کشور کمک زیادی بنماید.

ناوگان تجاری

طرح نوسازی خودروهای تجاری ایران بعید است جنبه عملی به خود گیرد به ویژه که هزینه ارزی وحشتناکی نیز داشته و برای ۱۰ درصد چیزی که رییس‌جمهور قول آن را داده نیازمند طرح تأمین مالی بزرگی از جانب دولت به ارزش ۳ تا ۵ میلیارد دلار هستیم. البته اگر خطوط تأمین مالی پیشین ما از کانال‌های بین‌المللی مانند توافق بانک مرکزی ایران و سوئد همچنان پابرجا باشد آن وقت شاید ولوو و اسکانیا همچنان تمایل داشته باشند کسب و کار خود را در کشور ادامه دهند.

برقی‌سازان چینی

به واسطه فروش خودرو و باطری به سازندگان آمریکایی شاید فعالیت خود را با طرف‌های ایرانی قطع خواهد کرد که ناراحت کننده است. این کمپانی جزو پنج فروشنده بزرگ خودروهای برقی برد بلند در دنیا است.

واردکنندگان خودروهای چینی

خودروهای چینی آلترناتیوهای بالقوه خودروهای کره‌ای هستند و در اقسام گوناگون تایوانی و چینی قصد دارند بازار ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان ایران را مال خود کنند. لوکسژن، دامای، هاوال و زوتی از بخت‌های تازه موقیت در بازار کشور به شمار می‌روند.

نتیجه کلی

بررسی پایه‌های لازم برای تحولات قیمتی در بازار کشور نشان می‌دهد شاید افزایش مجدد قیمت در میان خودروهای داخلی و مونتاژی زیاد است و قسمتی از این گرانی دقیقاً متأثر از جنگ ارزی آمریکا با ایران رقم می‌خورد. با اینکه نمی‌توان انتظار داشت تولید خودرو در یاران مانند سال ۹۱ به یکباره زمین بخورد اما قطعاً در مقایسه با سال ۹۶ کاهش تولید و افزایش قیمت خواهیم داشت. بازار خودرو نیز بسته‌تر و وضعیت خرید احتمالاً دشوارتر می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه ها برای "نگاهی به وضعیت پیش روی صنعت خودروی ایران در سال ۹۷"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Arsalan
مهمان

این چینی ها هرچی پیشرفت کردن رو مدیون ما و تحریمامون هستن… البته از حق نگذریم چینی ها هم ماشینای خوبی دارن تولید میکنند

حبیب
مهمان

خدا ایران خودرو و سایپا رو لعنت کنه ۴۰ ساله خون مردم رو تو شیشه کردن. ظالم ها

محمد
مهمان

چینی ها الان جشن گرفتن

mohamad
مهمان

ایول چه خبر خوبی برلیانس میپاتد/::: از اینایی که موندن فقط پژو ۲۰۰۸ و ۳۰۱ تا حدودی خوبن بقیه آشغالن

Ali
مهمان

پژو ۲۰۰۸ و ۳۰۱ باشن فرقی به حال مردم نداره چون کی داره بخره 🙂