نگاهی به چهار کراس اور ۶۰ تا ۷۰ میلیونی بازار

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
نگاهی به چهار کراس اور 60 تا 70 میلیونی بازار

کراس اورها، که امروزه تعدادی آن را به غلط یا اصطلاحاً شاسی بلند می‌خوانند، خودروهایی هستند که نه شاسی بلند به معنای واقعی‌اند و نه سدان یا هاچ بک و در عین حال، بعضی از ویژگی‌های همه این خودروها را دارند. به نوع دیگر این خودروها، در عین حال که از بعضس خاصیت‌های مثبت شاسی بلندها در مقابل سدان یا هاچ بک‌ها (مانند فضای زیاد در داخل، ارتفاع بیشتر صندلی و بهتر شدن دید هنگام رانندگی) دارند، با معایب شاسی بلندهای واقعی (مانند خشکی سیستم تعلیق شاسی بلندها در مسیرهای هموار، مصرف سوخت بالاتر و...) مواجه نیستند و می‌توان گفت از این منظر با کاربری‌های شهری همخوان شده‌اند.

کراس اورها در حقیقت، دارای بدنه‌ای شبیه به شاسی بلندهای واقعی یا استیشن هستند که روی پلتفرم سواری ساخته می‌شوند. برای مثال، اگر چه رنو داستر یک خودروی کراس اور و ال ۹۰ یک خودروی سدان به حساب می‌آید، اما این دو خودرو از نظر پلتفرم یعنی زیربندی، جلوبندی، مجموعه شاسی، سیستم تعلیق و محل قرارگیری پیشرانه، با یکدیگر کاملاً مشابه هستند. با این وصف، در سال‌های اخیر، ذائقه بسیاری از خریداران ایرانی، به سوی شاسی بلندها تغییر پیدا کرده است و خودروسازان، به ویژه خودروسازان چینی نیز با توجه به این اقبال، رو به تولید این نوع خودروها آورده‌اند. می‌توان گفت در صورتی که به دنبال خرید یکی از این خودروها هستید می‌بایست حداقل ۵۰ میلیون تومان یا بهتر بگوییم ۶۰ میلیون تومان کنار بگذارید. در این زمینه، دخل و خرج امروز، با بررسی خودروهای ۶۰ تا ۷۰ میلیونی در بازار، چهار کراس آور نسبتاً قابل قبول را معرفی و در حد امکان مقایسه کرده است.

لیفان ایکس ۶۰ اتوماتیک

لیفان ایکس ۶۰ اتوماتیک، خودرویی از کرمان موتور است که به رغم برخی ویژگی‌های مثبت، مطابق آخرین ارزیابی‌های رسمی، رتبه کیفی بهتر از دو ستاره کسب نکرده و از این لحاظ، از رقبای سرسختی مانند ساندرو استپ وی، عقب مانده است. شاید بتوان انعکاس این مساله را در تفاوت قیمت بازار و کارخانه این خودرو مشاهده کرد. هم اکنون لیفان ایکس ۶۰ اتوماتیک، با قیمتی حدود ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان توسط کارخانه ارائه می‌شود. اما قیمت صفر این خودرو در بازار، حدود ۱۰ میلیون تومان کمتر است و با قیمتی حدود ۶۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

همچنین طبق خبرهای این چند روزه، این خودرو در لیست ۲۵ خودرویی قرار گرفته است که تولید آن با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو متوقف خواهد شد. بپس لازم به ذکر است که این خودرو شاید سال‌ها یا ماه‌های پایانی تولید خود را طی می‌کند. با این حال از نظر مهم‌ترین مشخصه‌های فنی، باید گفت لیفان ایکس ۶۰ با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی، قدرتی معادل ۱۳۰ اسب بخار تولید می‌کند و طبق اعلام بعضی گزارش‌ها، مصرف سوختی حدود ۸.۲ لیتر در یکصد کیلومتر دارد که قابل توجه است. همچنین در عین حال، نباید در این خودرو از طراحی نسبتاً به روز، ابعاد نسبتاً بزرگ‌تر که فضای خوبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد و نیز بهره مندی از آپشن هایی مانند سان روف، آینه برقی، سنسور دنده عقب و... چشم پوشی کرد. این‌ها همه در کنار شتاب نسبتاً ضعیف این خودرو، در مجموع تصویری از یک خودروی متوسط را به ذهن متبادر می‌کند.

ساندرو استپ وی

رنو ساندرو استپ وی که پارس خودرو آن را در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک ارائه می‌کند، از لحاظ رتبه کیفیت، یکی از برترین کراس اورهای داخلی است. ساندرو استپ وی هم مانند برلیانس کراس، نسخه کراس آور از یک هاچ بک دیگر یعنی ساندرو معمولی است. ساندرو استپ وی، دارای موتوری به قدرت ۱۰۵ اسب بخار، صفرتا صد ۱۱.۵ ثانیه‌ای در مدل اتوماتیک و ۱۰.۵ ثانیه‌ای در مدل دستی و مصرف سوختی حدود ۶.۷ در مدل دنده‌ای و ۸ لیتر در مدل اتوماتیک است. این خودرو از لحاظ ابعاد بدنه، مشخصاً دارای ارتفاع بیشتری نسبت به ساندرو هاچ بک است، اما مصرف سوخت آن در مدل ساندرو استپ وی اتوماتیک، ۳۰۰ سی سی در یکصد کیلومتر از ساندرو هاچ بک اتوماتیک کمتر است. همچنین از فضای بار بیشتر می‌توان به عنوان تفاوت دیگر استپ وی و ساندرو هاچ بک یاد کرد. به رغم برتری‌های کیفی مناسب، دارندگان این خودرو اعلام کرده‌اند که از نفوذ صدای موتور به داخل کابین گله مند هستند که در نسخه اتوماتیک، بیشتر احساس می‌شود.

حین این که استپ وی از ظاهر و کابین ساده و نه چندان دلچسب و به روزی بهره مند است. ترمزهای عقب کاسه‌ای و نیز فرمان نیمه هیدرولیک که مقداری سفت احساس می‌شود، از دیگر نکات منفی این خودرو به حساب می‌آیند. اگر در مقایسه با برلیانس کراس بخواهیم میان این دو خودرو قضاوتی داشته باشیم ساندرو استپ وی در آیتم‌هایی نظیر طراحی و امکانات رفاهی، از رقیب خود عقب می افتد، اما می‌توان گفت کیفیت سواری، ویژگی‌های فنی و خدمات پس از فروش، آن را تقریباً برنده رقابت با برلیانس کراس خواهد کرد. قیمت کارخانه این خودرو در روزهای پسین توسط سایپا افزایش یافته است. به صورتی که مدل دنده‌ای استپ وی از ۴۹ میلیون و ۲۹۰ هزار به ۵۳ میلیون و ۸۷۷ هزار تومان رسید. قیمت نسخه دنده اتوماتیک آن نیز با افزایش پنج میلیون تومانی، ۶۱ میلیون تومان شده است. با این چگونگی‌ها احتمالاً باید شاهد واکنش بازار به این مساله بود. تا پیش از این، ساندرو استپ وی دنده‌ای، ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار و نسخه اتوماتیک آن، ۷۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شد.

برلیانس کراس C3

برلیانس کراس یکی از کراس اورهای جمع و جور است که پارس خودرو آن را با دو نوع حجم موتور ۱.۵ و ۱.۶۵ لیتری و البته تنها با جعبه دنده اتوماتیک به بازار ارائه کرده است. در کل، برلیانس از خودروهای خوش اقبال و خوش قیافه این روزهای صنعت خودروسازی است و پارس خودرو، نسخه کراس این خودرو را با توجه به تغییراتی که در برلیانس اچ ۳۲۰ داده، با ظاهری جوان پسندتر راهی بازار کرده است. برلیانس کراس به طور کلی از نظر آپشن تفاوت زیادی با اچ ۳۲۰ ندارد. ولی از نظر فنی، مدل ۱.۵ لیتری آن، مصرف سوخت بیشتری نسبت به اچ ۳۲۰ اتوماتیک دارد. با این حال، افزایش حجم موتور آن به ۱.۶۵ لیتر درنسخه های جدید منجر به ارتقای توان این خودرو از ۱۰۳ به ۱۱۴ اسب بخار و نیز بهبود شتاب این خودرو شده است.

بعضی از گزارش‌ها، شتاب این خودرو را در مدل ۱.۵ لیتری، بیش از ۱۲ ثانیه اعلام کرده‌اند. همچنین در نسخه ۱.۶ لیتری، مصرف سوخت نیز بهینه‌تر شده و از حدود ۷.۵ به ۶.۵ لیتر در یکصد کیلومتر کاهش یافته است. قیمت بازار این خودرو تا پیش از افزایش قیمت‌های کارخانه در سایپا، در مدل ۱.۵ لیتری، حدود ۵۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود که هم اینک و با افزایش بیش از پنج میلیون تومانی قیمت کارخانه آن و رسیدن به حدود ۶۳ میلیون تومان، می‌بایست منتظر واکنش بازار بود. از سوی دیگر، برلیانس کراس ۱.۶ لیتری نیز تا قبل از افزایش قیمت‌ها، ۶۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شد که در این خودرو هم با افزایش حدود شش میلیون تومانی قیمت کارخانه و رسیدن آن به حدود ۶۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، احتمال افزایش قیمت بازار دور از ذهن نیست.

ام وی‌ام ایکس ۲۲

این خودرو را باید یکی از خوش اقبال ترین چینی‌های بازار (با توجه به رده قیمتی‌اش) دانست که مطابق با آمار سال گذشته، تا نیمه ۹۶، حدود ۲۱ درصد سهم بازار خودروهای ۵۰ تا ۷۵ میلیون را کسب کرد و حتی نسخه دنده‌ای آن، توانست بالاترین نمره رضایت مشتریان از کیفیت اولیه این دسته از خودروها را کسب کند. ام وی‌ام ایکس ۲۲ با دو نوع گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک و نیز هر یک در سه نوع معمولی، اسپرت و اسپرت EX توسط مدیران خودرو به بازار ارائه می‌شود. هم اکنون نسخه دنده‌ای معمولی آن ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، دنده‌ای اسپرت ۶۳ میلیون تومان، دنده‌ای اسپرت EX 64 میلیون تومان، اتوماتیک ۷۰ میلیون تومان و اتوماتیک اسپرت و EX نیز بیش از ۷۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارند و البته نکته حائز اهمیت، افت قیمت حدود دو تا دو میلیون و پانصد هزار تومانی آن‌ها در بازار نسبت به قیمت کارخانه است.

پختگی در طراحی که آن را هم در ظاهر و هم در داخل کابین خودرو می‌توان مشاهده کرد، صندلی‌های نسبتاً خوب و راحت، سیستم تعلیق مناسب، به همراه قدرت ۱۰۵ اسب بخاری موتور ۱۵۰۰ سی سی این خودرو و هم مصرف سوخت حدود ۶ لیتر اعلام شده برای آن، از نقاط قوت بارز این خودرو است. (هر چند تعدادی از خریداران به مصرف ۶ لیتری آن تشکیک کرده‌اند). وضعیت این خودرو از نظر تجهیزات جانبی هم خیلی بد نیست و سان روف برقی و امکان تنظیم حالت اقتصادی مصرف سوخت (در نسخه اتوماتیک اسپرت) و نیز بعضی تجهیزات ایمنی در ترمزها که در خودروهای معمولی این رده می‌توان یافت، از جمله امکانات جانبی آن به شمار می‌روند. با این حال، این خودرو نیز مانند دیگر خودروهای چینی هم رده، شتاب قابل توجهی ندارد به صورتی که (در غیاب اعلام رسمی شرکت سازنده)، گزارش‌ها حاکی از صفر تا صد در حدود ۱۵ ثانیه‌ای این خودرو است.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

17 دیدگاه ها برای "نگاهی به چهار کراس اور ۶۰ تا ۷۰ میلیونی بازار"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حسین
مهمان

سلام من جزواولین کسایی بودم که ایکس ۲۲ خریدم به صورت نقدی آخر۹۵ ازشانس بدماوآشغال بودن این ماشین دوبارمجبوربه تعویض موتورشدم که البته باشکایتی که درسازمان صنعت کردم زحمت کشیدن ۳ ماه ماشینم خواب بود ۲میلیون پول خواب دادن ‌! خلاصه سراغ اینجورآشغالانرید اگه پول نقددارید دنبال ماشینای کره ای وژاپنی کارکرده باشید سگش می ارزه به اینا

سهیل
مهمان

میدونم ک قیمتاشون خیلی بالاس ولی تو ایران فقط باید همینا رو سوار شیم
من استپ وی دارم رازی ام فتی عالی ولی چع کنیم اپشن نداره
ولی از اپشن بگذریم خیلی ازش راضیم

احمدرضا
مهمان

همشون به درد نخورن به جز ایکس ۲۲ بازم بهتر از اوناست البته به این قیمت بسترن بی ۳۰ بهترین گزینس

امید
مهمان

X22 امکاناتش بد نیست ولی بمعنی واقعی فضای کابین کم و افتضاحی داره و ماشین خشکی هست

علی
مهمان

درسته لیفان x60 رو با نکات منفی زیادی همراه کردید که من که این ماشین رو دارم این نکات رو حس نمیکنم، ولی موتور ۱۸۰۰ با این قیمت واقعا استثناییه
درضمن من تو جاده با این ماشین تو سربالایی ۱۶۵ هم رفتم
موفق باشید

سپهر
مهمان

یجور میگی سربالایی انگار شیب ۶۵ درجه رفتی بالا

کیهان
مهمان

یکی قیافه داره فنی نداره…یکی فنی خوبه اپشن نداره به معنای واقعی خریدار گیج میشه

Hojjat
مهمان

همشون آشغالن با ۷۰ میلیون یه ماکسیمای ۸۶ دنده بخر حالشو ببر

پوریا
مهمان

۷۰۰۰۰۰۰۰۰ واحد از پول کشورت رابدی تا اشغال بدن دستت!!!
جالبه!!!!!

Mehrad
مهمان

یک مقداری درباره خودرو تحقیق کن x22 بهترین ماشینه زیره ۱۰۰میلیونه
یاعلی

Mhmd
مهمان

اشتباه نکن تا یک میلیارد بهترین ماشینه

Ehsan
مهمان

با سلام خدمت دوستان ی جوری میگی ۷۰۰۰۰۰۰۰۰واحد از پول کشورت بدی اشغال سوار شی انگار شما گزینه ایی مثل بنز سراغ داری با همی پول.داداش اینم ۲ سال دیگه میشه ارزو!!!

mohammad imani
مهمان

چانگان رو هم میاوردین کنار اینا

محمد
مهمان

ترجیح میدم سمند خودم رو سوار شم تا اینا
حالا هاوال H6 باشه یه چیزی

احمدرضا
مهمان

قیمت هوال h6رو میدونی دادا

Yasi
مهمان

دمت گرم واقعا

عدالت
مهمان

دقیقا