هزینه‌های خودروسازان براساس ریال است ولی قیمت‌گذاری بر اساس دلار

سه شنبه 10 اردیبهشت 98 ساعت 13:20
هزینه‌های خودروسازان براساس ریال است ولی قیمت‌گذاری بر اساس دلار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ذکر اینکه هزینه‌های خودروسازان براساس ریال است ولی قیمت‌گذاری بر اساس دلار گفت: وزیر صمت باید پاسخ‌گوی قیمت‌های لحظه‌ای در بازار که معلوم نیست چه کسی تعیین‌کننده آن است باشد.

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به التهابات بازار خودرو و افزایش قیمت آن، گفت: بیشتر کالاهایی که در کشور به بهانه نوسان ارز، تفاوت نرخ پیدا کرده‌اند در حقیقت هیچ ارتباطی با قیمت ارز نداشته است.

وی افزود: مدیران ایران خودرو و سایپا گفته‌اند که ۹۰ درصد قطعات سمند و پراید تولید داخل است لذا قیمت‌های لحظه‌ای بازار خودرو که معلوم نیست چه کسی نرخ‌ها را تعیین می‌کند به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مبنای تعیین قیمت خودرو در بازار چیست و کیست که بر همین اساس عرضه خودرو انجام می‌گیرد؟ آیا می‌توان سقفی برای نرخ بازار آزاد تعیین کرد؟ در سالیان اخیر نرخ و قیمت خودرو را برای یک سال تعیین می‌کردند و تکلیف سازنده و خریدار معلوم بود.

وی اظهار داشت: عرضه خودرو توسط خودروسازان در بازار قطره چکانی است و اگر این عرضه انجام نگیرد التهاب ایجاد می‌شود که باید نهادهای نظارتی به این تخلف ورود کنند.

وی تصریح کرد: اگر کارخانه‌های خودروسازی قطعات خود را با دلار و قیمت‌های بازار آزاد خریداری کنند افزایش قیمت روزانه مبنا دارد اما هزینه‌های خودروسازی‌ها براساس ریال بوده و این افزایش قیمت که در بازار خودرو به وجود آمده قابل پذیرش نیست.

نماینده مردم فلاورجان با بیان اینکه از زمانی که شورای رقابت حذف شد و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کم فروغ شده التهابات بازار خودرو ایجاد شد که به همین خاطر باید وزیر صمت پاسخگوی وضعیت کنونی باشند. ضمن اینکه مجلس باید از جایگاه نظارتی خود به این موضوع ورود کرده و جلوی این نابسامانی که حد و حدودی نداشته را بگیرد.

موسوی لارگانی گفت: چرا باید قیمت پراید در بازار آزاد به حدود ۵۵ میلیون تومان برسد؟ در حالی که کیفیت نسبت به گذشته افت شدیدی پیدا کرده است.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar