هیچ یک از استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی حذف نخواهد شد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
هیچ یک از استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی حذف نخواهد شد

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه همه قطعات خودرو مشمول استاندارد اجباری نیستند، اعلام کرد: طبق مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، خودروسازان مکلف به بازرسی استاندارد قطعات خودرو هستند و هیچ یک از استانداردهای ۸۵ گانه خودرو حذف نمی‌شود.

نیره پیروزبخت در جلسه خبری که صبح امروز در محل ساختمان سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد، با تاکید بر اینکه استاندارد اجباری قطعات خودرو محدود است، اظهار کرد: در نشست شورای سیاست گذاری خودرو مصوب شد که خودروسازان مسئول بازرسی استاندارد قطعات خودرو هستند و باید قطعاتی که مورد استفاده قرار می‌دهند، استاندارد باشد. این قطعات حاوی آنهایی است که داخلی بوده و علامت استاندارد دارند و هم قطعاتی است که وارداتی بوده و از علامت استاندارد برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای تایید نوع کل خودرو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد ولی اینکه تک تک قطعات به دست سازمان ملی استاندارد ارزیابی شده باشد، این گونه نیست و اگر خودروسازان شکایتی در مورد بعضی قطعات دارند می‌توانند آن را به سازمان ملی استاندارد اعلام کنند و هیچ مشکلی در خصوص بررسی در این راستا وجود ندارد. در آخر آنچه باید به آن اشاره کرد این است که خودروساز مکلف به بازرسی استاندارد قطعات خودرو است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در مورد آخرین موضع این سازمان در ارتباط با تعدیل یا حذف بعضی استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی بیان کرد: هیچ یک از استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی حذف نخواهد شد اما ممکن است که در مورد رعایت بعضی استاندارد زمان مورد نظر تمدید شده و جهت اجرا به دست خودروساز افزایش یابد.

پیروزبخت ادامه داد: تا زمانی که کار نهایی نشود و به تصمیم قاطع نرسیم، نام خودرویی اعلام نخواهد شد و از ابتدای دی ماه سال جاری هم آخرین مرحله از اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی کلید خواهد خورد. از تاریخ اعلامی کار خود را آغاز کرده و به ترتیب پیش می رویم. ما در این رابطه نگرانی خاصی نداریم و بر اساس گزارش‌های واصله شاهد آن هستیم که خودروسازان در حال وفق دادن محصولات خود با استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی هستند.

وی در جواب به پرسشی مبنی بر اینکه به چه علت اسامی ۴۲ موتورسیکلتی که خط تولید آنها از ابتدای تیرماه سال جاری به علت عدم رعایت استانداردهای ۲۵ گانه مربوطه اعلام نمی‌شود، گفت: موتورسیکلت‌های مربوطه مشخص شده‌اند و انواع و مدل آنها به زودی اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در جواب به پرسش دیگری مربوط به اینکه آیا نظارت سازمان ملی استاندارد در بنزین و نازل‌های سوخت کم شده است، گفت: نظارت بر بنزین کم نشده است ولی سازمان محیط زیست متولی اصلی است و سازمان ملی استاندارد با کمک وزارت نفت کمک ها و کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد. در خصوص نازل‌های سوخت هم چه در تهران و چه در شهرهای دیگر کنترل‌های لازم را انجام می‌دهیم؛ هر چند در ماه های گذشته شکایت کمتری به دست ما رسیده است حتی به طور سرزده هم بازرسی‌ها انجام می‌شود ولی موردی دیده نشده است. در عین حال بر بعضی نارضایتی‌های مردم واقف هستیم و می دانیم در فضای مجازی گله‌هایی در این رابطه مطرح می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar