واردات خودرو به صرفه نیست

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
واردات خودرو به صرفه نیست

یک کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو با اشاره به سیاست ممنوعیت واردات خودرو گفت: دولت روش مناسبی در اجرای این سیاست در پیش نگرفته است.

امیرحسین کاکایی با ذکر این که در وضعیت فعلی، واردات خودرو تا حدی به صرفه نیست، اظهار کرد: در این موضوع که روند ممنوعیت واردات خودرو طولانی شده و همچنین در اجرای این سیاست تبعیض قائل شده‌اند و ثبت سفارش عده‌ای را در بهمن ۹۵ و عده دیگر را در تیر ماه ۹۶ بسته‌اند، انتقادات بسیاری وارد است.

او ادامه داد: ممنوعیت واردات به طور ناگهانی هم از دیگر مواردی است که منجر به ایجاد تنش در بازار خودرو شده در حالی که اصلاً نیاز به ایجاد چنین جوی نبوده است؛ دولت می‌توانست اواخر سال پیش یا اوایل سال جاری واردات خودرو را آن هم با برنامه ریزی متوقف کند که متاسفانه این اقدام را بدون برنامه و در زمان نامناسب اجرا کرد.

کاکایی با تاکید بر این که هم اکنون کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و بهتر است در هر زمینه‌ای از هدر رفتن منابع ارزی پیشگیری کنیم، تصریح کرد: با برنامه‌هایی که دولت برای تحریم‌های پیش رو تدارک دیده به احتمال زیاد مشکل تجارت و صادرات و واردات کشور حل خواهد شد ولی بهتر است همانطور که این شرایط برای قشر متوسط و ضعیف فشار ایجاد کرده و آن‌ها هم تحمل می‌کنند، واردکنندگان و متقاضیان خودروهای وارداتی هم کمی صبور باشند تا دو الی سه ماه آینده که دولت مشکلات را حل خواهد کرد.

این کارشناس خودرو با تاکید بر این که دولت باید یک روند منطقی در پیش بگیرد و در بلند مدت سد راه زندگی مردم نشود، گفت: افرادی که خودروی وارداتی می‌خرند هم حق زندگی دارند؛ سرمایه‌های زیادی به خاطر خودروهای وارداتی حبس شده در گمرک، بلوکه شده است در حالی که می‌توانستیم از این سرمایه‌ها در وضعیت فعلی کشور استفاده بهتری بکنیم.

او به از بین رفتن اعتبار جهانی به دنبال این سیاست اشاره کرد و افزود: همچنین ممنوعیت واردات در بازارهای جهانی هم به نوعی بی‌اعتمادی نسبت به تجارت مشترک با ایران به وجود آورد و منجر به این شد که تجار به نام ایرانی در این خصوص بدقول شوند.

کاکایی در آخر در خصوص تولید داخلی با توجه به وضعیت تحریم بیان کرد: تحریم‌ها و ممنوعیت واردات فرصت خوبی بود تا خودروسازان داخلی بتوانند در این فضای بی‌رقیب در جهت افزایش کیفیت تولیدات داخلی گام بردارند و امیدواریم در این وضعیت فرصت سوزی نکنند.

اقتصادآنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar