پس از ممنوعیت واردات، تکلیف خریداران خودروهای وارداتی چیست؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
پس از ممنوعیت واردات، تکلیف خریداران خودروهای وارداتی چیست؟

در حالی روز پیش جزئیات مصوبه جدید دولت در خصوص ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضرور منتشر شد که با ممنوع شدن واردات خودرو این سؤال مطرح است که تکلیف افرادی که خودروهای وارداتی را پیش‌خرید کرده و هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند، چیست؟.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به تاریخ سی‌ام خرداد ماه تازه‌ترین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد. بر پایه این ابلاغیه، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد. خودرو هم جزو کالاهای ممنوعه وارداتی قرار دارد.

ممنوع شدن واردات خودرو در حالی است که "پیش‌فروش" یکی از شیوه‌های عرضه رایج و پرطرفدار خودرو در کشور است بدین سبب می‌توان حدس زد که هم اکنون گروه‌های واردکننده خودرو شمار قابل توجهی خودرو را پیش فروش کرده و تمام پول یا پیش پرداخت آن را از متقاضیان کسب کرده‌اند. در این وضعیت این پرسش مطرح است که تکلیف خریداران این خودروها چیست؟.

البته اگرچه واردات خودرو از روز پیش ممنوع شده ولی مطمئناً گروه‌های واردکننده خودرو علاوه بر خودروهایی که در انبارها دارند شماری خودرو هم در مرحله واردات و ترخیص از گمرک دارند و قاعدتاً باید با استفاده از این خودروها، تعهدات خود را پوشش داده و خودروهای فروخته شده را به مشتریان تحویل دهند.

همینطور در مواردی که گروه واردکننده خودرو دیگر خودرویی برای تحویل به متقاضیان ندارد، باید بر پایه قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، پول اخذ شده از متقاضی را به اضافه بهره مشارکت آن ظرف حداکثر ۲۰ روز به متقاضیان بازگردند.

در این خصوص با توجه به سوابق بدحسابی گروه‌های واردکننده خودرو و مواردی که در باب تأخیر در تحویل خودرو یا پرداخت پول متقاضیان از طرف گروه‌های واردکننده خودرو وجود دارد، بهتر است که نهادهای نظارتی بخصوص سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان وارد عمل شده و با بررسی قراردادهای فروش وارد کنندگان خودرو و همینطور کنترل موجودی انبار این گروه‌ها، مراقبت کنند که گروه‌های واردکننده خودرو به جای تحویل خودروهای موجود در انبار به متقاضیان، آن‌ها را با نرخ‌های هنگفت در بازار آزاد عرضه نکنند.

همینطور باید مراقبت شود که گروه‌های واردکننده خودرو پول کسب شده از متقاضیان را نزد خود بلوکه نکرده و با تأخیر بازپس ندهند چون در گذشته سابقه داشته که این گروه‌ها در صورت انصراف متقاضیان از خرید، پول اخذ شده را با چند ماه تأخیر بازپس می‌دادند.

در این وضعیت عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با ذکر اینکه اقدام دولت در ممنوعیت واردات خودرو اقدام درستی است، اظهار می‌کند: با این حال دولت همان گونه که به درستی واردات خودرو را ممنوع کرد باید مراقبت کند که حقوق کسانی که پیش از این خودروهای وارداتی را خریداری نکرده‌اند پایمال نشود.

امیرحسن کاکایی ادامه می‌دهد: متاسفانه گروه‌های واردکننده خودرو پرونده‌ای قطور از تخلفات دارند همان گونه که شاهد بودیم هم در چند ماه گذشته و هم در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ خودروهایی که با نرخ ارز دولتی وارد کرده بودند را با نرخ ارز آزاد فروختند.

وی تاکید می‌کند: دولت باید مراقبت کند که تا دانه آخر خودروهای موجود در انبار گروه‌های واردکننده خودرو به مشتریان تحویل داده شود و در مواردی که موجودی انبارها به اتمام رسیده و احیاناً خریدارانی مانده‌اند که دیگر خودرویی برای تحویل به آنها وجود ندارد، پول پرداختی آنها به اضافه سود مشارکت متعلقه در کمترین وقت به آنها بازپس داده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار می‌کند: ممنوع شدن واردات خودرو اقدام درست و به موقعی بود ولی دولت باید مراقبت کند که سودجویی بعضی گروه‌های واردکننده خودرو با اقدامات احتمالی مانند عرضه خودرو با قیمت‌های بالاتر در بازار آزاد و تأخیر در باز پس دادن پول متقاضیان، موجب متضرر شدن مصرف کنندگان از یک تصمیم درست و به‌جا نشود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

8 دیدگاه ها برای "پس از ممنوعیت واردات، تکلیف خریداران خودروهای وارداتی چیست؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
آ.ل
مهمان

شرکت آرین موتور هم هنوز اوتلندرهایی رو که خرید قطعی ازش داشتیم و قرار بود یک ماهه تحویل بده هنوز نداده و مقصر رو وضع قوانین جدید دولت و گمرک اعلام میکنه!

مجتبی
مهمان

مملکت گل و بلبل از این بهتر نمیشه

سعید
مهمان

من هنوز منتظر اینم که بگن شایعه بود یا فلان مقام گفته کنسله و اجرا نمیشه

کیان
مهمان
رامک خودرو یکی از *** واردکننده هاست هنوز تیوولی های ثبت نامی فروردین نود و شیش رو تحویل نداده و بهونه میگیره که تحریمه و ماشین نیس و ؟!!؟؟!!؟!!! در حالی که نمایشگاه هاش و انبار هاش پر ماشینه و همه رو داره تو بازار آزاد میفروشه ؟!؟!؟! کدوم نظارت بابا ؟!؟! کدوم مراقبت ؟!؟!؟! سفره ای پهنه و همه نشستن سر سفره ، بعضی ها صاحب سفره ان بعضی ها لقمه کلفت بر میدارن بعضی ها قاضی میگیرن میفرستن برا بچه شون اونور آب عبارت محکوم به مرگ تنها کلماتی هستن که این روزا های این مرز و بوم… بیشتر
ارش
مهمان

*** این دولت که با این تصمیماش مردومو نابود کرده عینه خیالشم نیست

محمد
مهمان

نگین خودرو ماشین هایی که قبل عید ثبت نام قطعی کرده و پول رو هم همون موقع گرفته با سر رسید فروردین هنوز تحویل نداده بعد دوباره با وقاحت داره ثبت نام حدید میکنه

داود
مهمان

ایرتویا هم همینطوره

من پریوس ثبت نام کردم با تحویل ۳۰روزه
زمان تحویلش اول اردیبهشت ماه بوده ولی هنوز تحویل ندادن
مقصر اصلی این دیرکرد رو هم گمرک معرفی کردن

حرفشونم اینه که خودرو تو گمرک موجوده ولی ترخیص نمیکنن
عزیزانی که پریوس و راو فور ثبت نام کردن فعلا مشخص نیست چه زمانی قراره تحویل بگیرن

متاسفانه بازهم ثبت نام میکنن ولی مشارکتی با قیمت روز ولی زمان تحویل نامعلوم

یه موضوع دیگه اینکه
واقعا پرداخت سود دیرکرد چه سودی برای خریداران داره
درصورتی که قیمت خودرو ۲برابر شده

امیر
مهمان

الان که ترخیص از گمرکات باز شده باید چکار کرد؟