وزارت صنعت واردکنندگان خودرو را از بلاتکلیفی درآورد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
وزارت صنعت واردکنندگان خودرو را از بلاتکلیفی درآورد

پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره وزارت صنعت تکلیف مابه‌التفاوت ارزی را برای آن دسته از واردکنندگان خودرو که با ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام به واردات کرده بودند، مشخص کرد.

در این خصوص بعضی از واردکنندگان تأیید کردند که با تکمیل مدارک خود در گمرک، این روزها در انتظار دستورالعملی هستند که باید از طرف وزارت صنعت به گمرک ارسال شود تا اصالت ثبت سفارش‌های این شرکت‌ها را در ارتباط با واردات خودرو تأیید کند. چنانچه این دستورالعمل ارسال شود، واردکنندگان می‌توانند خودروهای خود را از گمرک ترخیص کنند. وزارت صنعت با توجه به اینکه شرکت‌های واردکننده از ارز دولتی برای واردات خودرو بهره گرفته بودند آنها را در حال حاضر مکلف کرده تا اختلاف بین نرخ ارز دولتی دریافت شده، با نرخ ارز بازار آزاد در آن زمان را پرداخت کنند. بر اساس این فرمول واردکنندگان باید مبلغ ۲ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر یورویی را که از شبکه بانکی یا سامانه نیما دریافت کرده‌اند، به‌عنوان مابه‌التفاوت پرداخت کنند.

در این خصوص تعدادی از کارشناسان این اقدام وزارت صنعت یعنی پایان دادن به بلاتکلیفی واردکنندگان را با دستور اسحاق جهانگیری، معاون نخست رئیس جمهور مبنی بر تخلیه انبار گمرکات از کالاهای رسوبی، بی ارتباط نمی‌دانند. معاون نخست رئیس جمهور هفته پیش در نشست بررسی مسائل و مشکلات صادرات و واردات کشور، فرصتی ۲۴ ساعته برای وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کل گمرک تعیین کرد تا با ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرایی، امکان تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در گمرک را فراهم کنند. الزام برخی واردکنندگان به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی برای ترخیص کالا، یکی از چهار علت اصلی برای رسوب کالاها در گمرک بود که در نشست با معاون اول رئیس جمهور به آن پرداخته شد و پس از این نشست وزارت صنعت با اعلام میزان مابه التفاوت عملاً، واردکنندگان و مصرف‌کنندگان را از بلاتکلیفی درآورده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که خریداران خودروهای وارداتی باید رقم مابه‌التفاوت ارزی را بر اساس نوع خودرو و با توجه به اعلام شرکت‌های واردکننده پرداخت کنند. شنیده‌ها حاکی است، شرکت‌های واردکننده بر اساس ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور در ارتباط با دریافت ما به التفاوت نرخ ارز و همچنین هماهنگی‌های انجام گرفته با سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، اقدام به دریافت وجه از خریداران محصولات خود می‌کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar