وزیر صنعت به واردکنندگان خودرو با ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار داد!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
وزیر صنعت به واردکنندگان خودرو با ارز 4200 تومانی هشدار داد!

وزیر صنعت، معدن و تجارت به وارد کنندگان خودرو هشدار داد که یا باید خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی را متناسب با این نرخ ارز عرضه کنند و یا مابه التفاوت آن را به دولت پرداخت کنند.

محمد شریعتمداری، در جواب به اینکه این وزارتخانه چگونه بر عرضه کالاهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی نظارت می کند تا این کالاها به ویژه خودرو، گران‌تر از نرخ مربوطه عرضه نشوند؟ اظهار کرد: گروه هایی که خودرو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده‌اند، مشمول نظام قیمت گذاری بوده و باید خودروها را متناسب با نرخ ارز مربوطه عرضه کنند.

وی ادامه داد: واردکنندگان خودرو اگر می‌خواهند خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی را با قیمت های حاشیه بازار عرضه کنند، باید مابه التفاوت آن را به دولت پرداخت کنند پس این گروه ها نمی‌توانند از این نمد کلاهی برای خود ببافند.

وی با ذکر اینکه چند ماه اخیر که تصمیم تک نرخی شدن ارز اتخاذ شد، همه از این تصمیم حمایت کردند، یادآوری کرد: با این حال در حال حاضر از این تصمیم انتقاد می‌شود که چرا به همه کالاها بدون محدودیت ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافت. به عنوان مثال امروز قضاوت می‌کنیم که آیا باید به خودرو ارز مرجع می‌دادیم یا نه که اگر الان از من بپرسید می‌گویم بهتر بود خودرو با نرخ ارز دیگری وارد می‌شد. البته ما آن تصمیم را در آن فضا و با مقتضیات همان زمان گرفتیم. در آن فضا این تصمیم اتخاذ شد که واردات کالا فقط با نرخ ارز واحد ۴۲۰۰ تومانی باشد برای اینکه به جامعه اطمینان دهیم که ارز بدون محدودیت به همه کالاهای مجاز تعلق می‌گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جواب به اینکه بتازگی وزارت صنعت، فهرستی از گروه های گوناگون در پرونده ثبت سفارش و واردات غیرقانونی خودرو منتشر کرد که بعضا عنوان شد این فهرست کامل نیست و چرا در انتشار فهرست متخلفان تاخیر شد؟ اظهار کرد: در این پرونده تخلفی در بدنه دولت با همکاری شماری کارمند و بعضی سودجویان انجام گرفت. مهم این است که ما خودمان این تخلف را در دولت دوازدهم کشف کردیم و به موقع و پیش از آنکه رسانه‌ای شود، به تمام مراجع ذیربط به ویژه وزارت اطلاعات، گمرک، تعزیرات و غیره منعکس کردیم که موجب جلوگیری از ادامه تخلف شد.

وی ادامه داد: در زمان وقوع آن تخلف زیرساخت های سامانه ثبت سفارش، شرایط نامناسبی داشت که آن را اصلاح کردیم و امروز به گونه‌ای این سامانه اصلاح شده است که امکان وقوع دوباره چنین تخلفاتی به شدت کاهش یافته است.

شریعتمداری در جواب به اینکه چرا انتشار فهرست متخلفان اینقدر طولانی شد، اظهار کرد: ما در دی ماه ۱۳۹۶، IP های متخلف را اعلام کردیم. ولی اینکه طریقه نفوذ آنها به سیستم چگونه بود و با چه کسانی در مجموعه تماس داشتند، معلوم نبود که به دستگاه‌های مربوطه منعکس شد تا رسیدگی شود. رسیدگی آنها زمان برد تا بررسی و به ما اعلام شود و هم اکنون هم رسیدگی قضایی آن مانده و ما پیگیری می‌کنیم که می‌گویند در جریان است.

وی در جواب به اینکه شماری از خودروهایی که به طور غیرقانونی ثبت سفارش و وارد شده‌اند، از گمرک ترخیص و وارد بازار شده‌اند، چگونه با آنها برخورد می‌کنید؟ اظهار کرد: شناسایی آنها ساده است چون مشخصات شان ثبت شده و وجود دارد. ولی اینکه چه تصمیمی باید در خصوص آنها گرفته شود، دستگاه قضایی باید تصمیم بگیرد و هر تصمیمی که دستگاه قضایی بگیرد، باید اعمال شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: ۶۴۸۱ دستگاه خودرو به طور غیرقانونی ثبت سفارش و وارد شد که از این شمار ۴۵۴۷ دستگاه در گمرک باقی مانده و ۱۹۳۴ دستگاه ترخیص شد که در رابطه با خودروهای ترخیص شده دستگاه قضایی حتما رسیدگی کرده و مابه‌التفاوت را اخذ می‌کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar