آیا برند مینی در ایران موفق خواهد شد؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
آیا برند مینی در ایران موفق خواهد شد؟

این روزها رونمایی از برند مینی و محصولات این کمپانی بریتانیایی در ایران نقل محافل خودرویی شده است. موضوعی که بدون شک همه از آن استقبال می‌کنند و این افزایش تنوع در بازار خودروهای لوکس، قطعا می‌تواند تأثیر خوبی روی بازار داشته باشد. در این مطلب ما نگاهی خواهیم انداخت به گذشته برند مینی و وضعیت فعلی آن را تحلیل و در نهایت خواهیم دید که آیا این برند، با محصولات کامپکت لوکس خود هر آن چه که برای موفقیت در بازار ایران مورد نیاز است را دارد یا نه!

میراث قدیمی

در طول بحران نفتی سال ۱۹۵۹، سر الک ایسیگونیس ایده ساخت خودرویی کوچک را در سر می‌پروراند، ایده‌ای که نهایتاً منجر به تولید یک خودروی کامپکت شد که می‌توانست ۴ نفر و چمدان‌های آن‌ها را جابجا کند. ولی برند مینی تا زمانی که جان کوپر، طراح خودروهای فرمول یک دستی روی سر آن نکشیده بود عملکرد موفقی نداشت و پس از آن بود که مینی توانست به یک نماد در صنعت خودرو تبدیل شود.

مینی ماینور

تمرکز روی یک سگمنت

زمانی که بی ام و در سال ۲۰۰۱ برند مینی را خرید، مینی فقط دو مدل در بازار داشت، ولی تا سال ۲۰۱۳، تعداد آن‌ها به بیش از هفت مدل رسیده بود. در سال ۲۰۱۶ برند مینی استراتژی خود را تغییر داد و محصولات خود را به ۵ مدل قدرتمند کاهش داد.

از سویی دیگر، طبق گفته مقامات این برند، مینی تلاش کرده تا محصولاتی جوان پسندتر را روانه بازار کند، زیرا از نظر آن‌ها، برای دست یابی به موفقیت پایدار باید گروه‌های هدفی را در جامعه تعیین کنند که بیشترین پتانسیل رشد را در آینده دارند.

موفقیت جهانی

مینی در سال ۲۰۱۴ موفق شد وارد لیست ۱۰۰ برند برتر دنیا شود و رتبه ۹۸ را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۶ رتبه مینی در این رده بندی به ۸۸ رسید که موفقیت بزرگی برای آن‌ها محسوب می‌شد. از مهم‌ترین علل این موفقیت می‌توان به استراتژی قوی بازاریابی کمپانی اشاره کرده که در کنار کیفیت بالای خودروهای مینی، توانسته‌اند نظر مشتریان را در بازارهای مختلف جهانی به خود جلب کند.

مینی 5 درب

مینی در ایران

مینی در ایران چندان هم برند غریبه‌ای نیست و سال‌ها پیش مدل‌های مینی ماینور زیادی وارد کشور ما شده‌اند. امروز داستان فرق کرده، برند مینی دیگر تحت مالکیت بریتانیایی‌ها نیست و آلمان‌ها تأثیر خود را به خوبی روی آن گذاشته‌اند. خودروهای مینی دیگر آن مدل‌های کوچک و ارزان قیمت سابق نیستند و با مدل‌هایی بسیار لوکس روبرو هستیم.

مینی جدید در ایران رونمایی می‌شود

چند روز گذشته، شرکت پرشیا خودرو که نمایندگی بی ام و را در ایران به عهده دارد، در نمایشگاه مرکزی خود اقدام به رونمایی از چند مدل مینی کرد. مینی کوپر، کلاب‌من و کانتری من خودروهایی هستند که پرشیا خودرو از روز ۱۸ اسفند قرار فروش آن‌ها را با تحویل ۳۰ روزه آغاز کرد. گفته می‌شود نسخه کانورتیبل مینی کوپر هم از سال ۹۷ قرار است در بازار ایران به فروش برسد.

مینی 5 درب

قیمت گذاری نجومی

پرشیا خودرو می‌گوید مینی کوپر ۵ درب را با قیمت ۲۷۵ میلیون، کوپر اس را به قیمت ۴۰۰ میلیون، کلاب‌من دو دیفرانسیل ۴۴۵ میلیون و نهایتاً کانتری من را به قیمت ۴۷۵ میلیون قرار است به فروش برساند. بدون شک این قیمت گذاری کاملاً غیرواقعی است و باید منتظر ماند و دید که آیا مردم واقعاً حاضر به پرداخت این میزان پول برای مدل‌های مینی خواهند بود یا نه! شاید خود مدیران مینی هم باور نکنند که مردم ایران برای خرید یک مینی کانتریمن، پولی معادل ارزش یک بی ام و سری ۷ پرداخت می‌کنند!

بیایید امیدوار به روزی باشیم که ما ایرانی‌ها هم بتوانیم خودروهای خارجی را به قیمت واقعی، مانند همه مردم دنیا خریداری کنیم و به عنوان مثال با پرداخت پول یک مرسدس اس کلاس، مینی کانتریمن نخریم!

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar