وضعیت وخیم خودروسازان و قطعه سازان

چهارشنبه 12 دی 97 ساعت 15:48
وضعیت وخیم خودروسازان و قطعه سازان

با توجه به وضعیت وخیمی که برای صنعت خودروسازی ایران به وجود آمده، خودروسازان و قطعه سازان خواستار ضرب‌العجل تأمین تسهیلات برای نجات دو صنعت استراتژیک کشور شده‌اند.

شهریور ماه امسال بود که مدیر کل نیرو محرکه وزارت صنعت خبر از ارائه بسته حمایتی به خودروسازان و قطعه سازان جهت حمایت مالی از این دو صنعت خبر داد ولی تا کنون خبری از این بسته و جزییات آن نیست.

چندی پیش رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی خواستار ۳۰ هزار میلیارد تومان وام بلاعوض از دولت برای احیای صنعت قطعه سازی و به تبع خودروسازی کشور شد، ولی به گفته وی دولت هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

محمدرضا نجفی منش در خصوص محل تأمین این بسته بیان کرد: به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که از محل درآمدهای ارزی بدهی خود را به بانک مرکزی بدهد و از این طریق راه برای پرداخت وام به ما باز شود.

وی تصریح کرد: مبلغی که پیشنهاد کرده‌ایم یک سوم سرمایه در گردش صنعت قطعه سازی است ولی با همین مبلغ هم دو صنعت مهم کشور دوباره احیا خواهند شد.

در همین راستا رضا رضایی، فعال صنعت قطعه سازی هم گفت: پیشنهاد ضرب‌العجل برای اعطای وام به قطعه سازان و خودروسازان کرده‌ایم و درخواست دادیم تا مبلغی را به طور آنی به این دو صنعت بدهند که تا پرداخت کامل تسهیلات به عنوان مُسکن موقت عمل کند.

وی با اشاره به مشکلات دو صنعت مهم ایران و تاکید بر به شمارش افتادن نفس آن بیان کرد: با توجه به تضعیف بنیه این دو صنعت، حتی اگر این تسهیلات به خودروسازان و قطعه سازان اعطا شود، حداقل دو ماه طول می‌کشد تا چرخه تولید راه افتاده و این دو صنعت خود را به روز کنند.

وی از تشکیل کارگروهی در وزارت صنعت برای رسیدگی به موضوع اعطای تسهیلات به خودروسازان خبر داد و گفت: بر اساس شنیده‌ها، قرار است که وزارت صنعت به خودروسازان ۲ هزار میلیارد تومان وام بدهد، ولی با شناختی که ما از صنعت و شرایط خودمان داریم، این مبالغ بسیار کم است.

هشدار به بیکاری ۲ میلیون نفر تا پایان سال

رضایی اظهار کرد: از سال اخیر شاه کلید صنعت خودروسازی که همان مواد اولیه است از طریق خود دولت افزایش ۳ برابری داشته پس نمی‌توان با این مبلغ پیشنهادی وزارت صنعت انتظار معجزه داشت.

به گفته این فعال صنعت قطعه، اگر اوضاع به همین روال پیش برود و دولت توجهی به مطالبات ما نکند، تا پایان سال نزدیک به ۲ میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم بیکار خواهند شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "وضعیت وخیم خودروسازان و قطعه سازان"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
کوروش وطن خواه
مهمان

در هر چی خودروسازیه ایرانی و چینی این آشغالهاست را گل بگیرند تولید خودرو با تکنولوژی ۳۰ سال پیش بدون ایمنی و کیفیت و راحتی بمیرند از دستشون راحت بشیم که داشتن یه ماشین کره ای تو ایران شد آرزو خدایا من که بهت گفته بودم هرجایی بدنیا بیام الی این خراب شده

حمید
مهمان

در عالم سیاست می‌گویند حتی اگر دشمنی نداری وانمود کن که دشمن زیاد است
با این کیفیت فرو افتضاح قطعه های داخلی، حتما از خودروسازها یاد گرفته اند که بگویند داریم ورشکست میشیم