پژو ۲۰۷ صندوقدار با قیمت ۱۰۴ میلیون تومان منطقی است؟

بروزرسانی در: سه شنبه 18 دی 97 ساعت 14:14
پژو 207 صندوقدار با قیمت 104 میلیون تومان منطقی است؟

در یکی از نخستین روزهای آذرماه ۹۶ خبری امیدوارکننده بر خروجی وبگاه خبرگزاری‌ها نقش بست: افتتاح خط تولید پژو ۲۰۷ صندوقدار و دنا پلاس توربو توسط ایران خودرو در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال.

در ۲۵ آذرماه ۹۶ خط تولید دو خودروی یاد شده با حضور وزیر صنعت و رییس مجلس شورای اسلامی به طور رسمی افتتاح گردید. اگرچه دو خودروی یاد شده تفاوت زیادی با برادران بزرگتر خود نداشتند و در واقع روی همان پلت فرم‌های پیشین و با بهبودهایی از نظر فنی و رفاهی به تولید انبوه رسیدند (به ویژه ۲۰۷ صندوقدار که به جرات می‌توان آن را نسخهٔ فیس لیفت ۲۰۶ صندوقدار اتومات یا همان وی ۹ (V9) معروف دانست که سال ۹۱ با خروج پژو از ایران تولید آن هم متوقف گردید. ولی به هر روی در روزهایی که خط تولید اکثریت غریب به اتفاق خودروسازان کشور مونتاژکار صرف محصولات متنوع شرکت‌های نوپای چینی شده بودند، این خبر کورسوی امید و مایهٔ مسرت از عزم خودروسازان برای تولید ملی و ایستادن روی پای خودشان بود.

روزها در بی خبری از این دو محصول تازه وارد ایران خودرو سپری گردید تا اینکه در بهمن ماه پیش فروش دنا پلاس توربو انجام گردید و در اوایل اسفند ماه اطلاعیهٔ ایران خودرو مبنی بر پیش فروش ۲۰۷ صندوقدار منتشر شد.

اگرچه بازار و اقتصاد کشور در آن روزها وضعیت بهتری داشت و خبری از هیاهوی این روزهای بازار و نوسانات لحظه‌ای قیمت ارز و کالاها نبود ولی کیفیت پایین و گرانی قیمت مونتاژی‌های تازه وارد و از خود راضی چینی و خستگی مصرف کنندگان از قیافهٔ تکراری و قدیمی گزینه‌های محدود وطنی موجب استقبال مردم از محصول‌های تولید ملی، با افتخار ساخت ایران، شده بود به صورتی که ۱۳ اسفند ۹۶ کل ظرفیت پیش فروش ۲۰۷ صندوقدار با موعد تحویل خرداد تا شهریور ۹۷ و پیش پرداخت ۲۷ میلیونی ظرف چند دقیقه تکمیل شد.

گذری به سال‌های نه چندان دور بزنیم: خودروی پژو ۲۰۷i هاچبک که در واقع نسخهٔ فیس لیفت پژو ۲۰۶ می‌باشد (و در فرانسه با نام ۲۰۶ پلاس شناخته می‌شود) از همان بدو عرضه به دست ایران خودرو در سال ۸۹ به دلیل ظاهر جذاب و اسپرت و امکانات رفاهی بیشتر نسبت به ۲۰۶ به شدت مورد استقبال نسل جوان قرار گرفت. تولید این خودرو هم در سال ۹۱ متوقف گردید و پس از بهبود روابط خارجی، در سال ۹۵ با بهبودهایی که در امکانات خودرو انجام شد، با نام پژو ۲۰۷i جدید دوباره آغاز گردید.

البته مدیرعامل ایران خودرو، هاشم یکه زارع در جلسه‌ای مطبوعاتی اعلام نمود که تولید دوباره ۲۰۷ ربطی به قرارداد جدید ایران خودرو نداشته و مالکیت آن به طور کامل به ایران خودرو واگذارشده است. تولید دوباره این محصول با استقبال خریداران عموماً نسل جوان رو به رو گردید ولی یک اشکال نسبتاً بزرگ آن برای جوانانی که زندگی مشترک تشکیل داده بودند، که نگارنده هم از همین دسته می‌باشد، کمبود فضای صندوق برای خانواده‌های کوچک ۲ تا ۴ نفره بود. پژو ۲۰۷ صندوقدار در واقع نسخهٔ سدان همان پژو ۲۰۷i هاچبک جدید می‌باشد که کارشناسان ایران خودرو با هوشمندی و تیزبینی اشکال فوق الذکر (کمبود فضای صندوق) را تشخیص داده و اقدام به رفع آن نموده‌اند به طوریکه مطابق اطلاعات ارائه شده در وبگاه اینترنتی گروه ایران خودرو پلت فرم و بیش از ۹۰ درصد مشخصات فنی و قطعات نمونهٔ هاچبک و سدان این خودرو کاملاً مشابه و یکسان می‌باشد و موارد تفاوت دو خودروی یاد شده محدود به اضافه شدن صندوق، تبدیل شدن فرمان هیدرولیک به فرمان برقی، و برقی شدن آینه‌های جانبی تاشونده می‌باشد، لذا با انجام آنالیز قیمتی کارشناسی در موارد تفاوت دو خودروی یاد شده، می‌توان قیمتی نزدیک به ۱۰ درصد بیشتر را برای خودروی ۲۰۷ صندوق دار نسبت به نمونهٔ هاچبک در نظر گرفت و از آنجا که قیمت مدل هاچبک در تازه‌ترین فهرست قیمت مصوب منتشر شده توسط ایران خودرو در آذر ماه ۹۷ مبلغ ۵۴ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان بوده است (که خودروهای با موعد تحویل مردادماه ۹۷ در آبان ماه ۹۷ و با همین قیمت و پس از تعیین قیمت ۲۰۷ صندوقدار، واگذار گردیده) لذا قیمت کارشناسی و منطقی قابل قبول برای مدل صندوق دار نزدیک به ۶۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که شرکت مذکور بعد از ماه‌ها تأخیر در تحویل خودرو، نهایتاً ۲۰ آبان ماه دعوتنامهٔ تکمیل وجه برای خودروهای با موعد تحویل خردادماه را، با ذکر اینکه مبلغ پایه ۱۰۴ میلیون بوده و ۱۵ میلیون تخفیف در نظر گرفته شده است!!! با مبلغ عجیب و نجومی ۸۹ میلیون تومان صادر نموده است! اگر این قیمت ۱۰۴ میلیون تومانی بر اساس کارشناسی و قیمت گذاری منصفانه انجام شده چرا در این روزهایی که خودروسازان هر روز و به هر بهانه‌ای از ضرر و زیان انبوه خود و عدم صرفه تولید با این قیمت‌ها سخن می رانند، حاتم طائی شده و تخفیف ۱۵ میلیونی می‌دهند؟! شما لطفاً جیب ما را نزنید، تخفیف پیش کش!

و این در حالی است که طبق مادهٔ ۴ آیین نامهٔ اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو ابلاغ شده توسط وزارت محترم صمت (مصوب هیئت محترم وزیران) این خودرو می‌بایست زمان تحویل مندرج در قرارداد (یعنی خردادماه) قیمت گذاری می‌شده است. آیا این قیمت گذاری ظالمانه با چراغ سبز سازمان حمایت انجام شده است یا ایران خودرو خودسرانه چنین قیمت گذاری دور از انتظاری انجام داده است؟! وزیر محترم صنعت که از عدم تصمیم گیری برای افزایش قیمت خودرو صحبت می‌کنند آیا از این اجحاف اطلاع دارند؟! این سؤالات بی جواب در حالی در ذهن خریداران این خودرو شکل گرفته که اعتراض به قیمت نجومی و ناعادلانهٔ ۸۹ میلیون تومانی خودروی یاد شده را کارمندان سازمان فروش و مرکز تماس مشتریان شرکت ایران خودرو با ادعای جدید بودن این خودرو رد می‌کنند، این در حالی است که خود هم به این دروغ بزرگ و تاریخی واقف بوده و تکذیب این ادعای واهی همانطور که پیشتر عنوان شد با مقایسهٔ فنی و کارشناسی دو خودروی یاد شده کاری بس آسان خواهد بود.

شرکت ایران خودرو با اضافه کردن صندوق، آینه برقی تاشو و فرمان الکتریکی مبلغ خودرو را نسبت به نمونه هاچ بک ۵۰ میلیون تومان بالا برده است و این چنین خریداران و حامیان کالای ایرانی را نقره داغ نموده است، ولی شکایت‌هایی از طرف خریداران در ادارات صنعت و معدن استان‌ها و سازمان تعزیرات حکومتی ثبت گردیده که چنانچه اراده‌ای برای رسیدگی به این مهم وجود داشته باشد با انجام بررسی‌های کارشناسی قیمت توسط کارشناسان نهادهای محترم فوق الذکر قطعاً نمی‌توان به بیشتر از چند تفاوت انگشت شمار و اختلاف قیمتی اندک در مقایسهٔ این خودرو با مدل هاچبک آن رسید.

پژو 207 صندوقدار با قیمت 104 میلیون تومان منطقی است؟

ایران جیب

 

لینک های مفید :

قیمت روز خودرو

قیمت محصولات ایران خودرو

قیمت محصولات سایپا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar