پژو ۳۰۱ عضو جدید ایران خودرو را بیشتر بشناسید

بروزرسانی در: چهارشنبه 19 تیر 98 ساعت 14:49
پژو 301 عضو جدید ایران خودرو را بیشتر بشناسید

پژو ۳۰۱ عضو جدید در سبد محصولات ایران‌ خودرو است که گفته می‌شود، با قیمتی در نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

نام پژو با صنعت خودروسازی ایران گره خورده است. این کمپانی کار خود را از سال ۱۸۱۰ و با تولید دستگاه‌های آسیاب قهوه شروع کرد و برای اولین بار در سال ۱۸۸۹ با تولید خودرویی سه‌ چرخ، وارد صنعت خودروسازی شد؛ این مدل با همکاری لئون سرپوله، طراح ماشین‌های بخار، تولید شده بود. پژو هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین خودروسازهای اروپا به‌شمار می‌رود.

هرچند پژو فعالیت خود در ایران را از سال ۶۹ خورشیدی و با مونتاژ و تولید مدل‌هایی متنوع در واحد‌های تولید ایران ‌خودرو شروع کرد؛ مردم ایران از سال‌ها پیش با پژو آشنایی داشتند و در حقیقت مدل‌هایی مثل پژو ۴۰۴ و ۵۰۴ جزو اولین محصولات این کمپانی فرانسوی در ایران به‌شمار می‌روند.

این کمپانی طی مدت فعالیت خود در ایران، ۴۰۵، ۲۰۶ و پژو پارس را با همکاری ایران‌ خودرو تولید و راهی بازار ایران کرد؛ ولی پس از اعمال تحریم‌های گوناگون علیه کشورمان، این کمپانی با وجود آن که قرارداد همکاری آن با ایران‌ خودرو تا سال ۲۰۱۴ اعتبار داشت، در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) با قطع همکاری خود با ایران‌خودرو، ارسال قطعه به کشورمان را متوقف کرد.

ولی اکنون پس از گذشت حدود پنج سال از آن دوران، شاهد ازسرگیری همکاری‌های پژو با ایران‌خودرو هستیم. ایران‌خودرو و پژو در دور جدید همکاری‌های خود، کمپانی مشترک ایکاپ را راه‌اندازی کردند. اولین محصولات کمپانی یاد شده، خودروهای پژو ۲۰۰۸ و ۵۰۸ بودند.

پژو ۳۰۱ در کلاس سدان‌های کامپکت قرار می‌گیرد. کمپانی خودروسازی پژو سیتروئن از این محصول در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۲ و درکنار برادر دوقلوی آن، سیتروئن C-Elysée رونمایی کرد. پژو ۳۰۱ با هدف عرضه در بازارهای نوظهور مثل افریقا، خاورمیانه و هندوستان طراحی شده است؛ پس این خودرو در کشورهای اروپای غربی، شامل فرانسه و انگلستان در دسترس نیست.

پژو ۳۰۱ در واحد تولید کمپانی خودروسازی پژو سیتروئن در شهر بیگو اسپانیا تولید می‌شود. پژو در طول ماه‌های اخیر با اِعمال تغییراتی در ظاهر ۳۰۱، نسخه‌ی فیس ‌لیفت‌ شده‌ی این خودروی سدان را هم معرفی کرد. گفته می‌شود که پژو احتمالاً نسخه‌ی فیس ‌لیفت ‌شده‌ی خودروی پژو ۳۰۱ را در بازار کشورهای اروپای غربی هم عرضه کند.

ژان فیلیپه‌ ایمپراتو، مدیرعامل کمپانی پژو هم در جریان سخنرانی خود در چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران‌ ( مورخ ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۵) اعلام کرده بود؛ نسل جدید از مدل سدان پژو ۳۰۱ به همراه نسخه‌ی هاچ‌بک پژو ۲۰۸ در بازار ایران ارائه خواهند شد. در این مطلب، از تصاویر جدیدترین مدل پژو ۳۰۱ با طراحی سال ۲۰۱۶ استفاده شده است؛ ولی احتمال عرضه‌ی این خودرو با چهره‌ی قدیمی مدل ۲۰۱۲ هم وجود دارد.

مشخصات فنی پژو ۳۰۱

کمپانی پژو خودروی سدان ۳۰۱ را در نسخه‌های متنوعی با موتورهای بنزینی و دیزلی عرضه می‌کند. نسخه‌های بنزینی این خودرو با پیشرانه‌های ۱.۲ و ۱.۶ لیتری عرضه می‌شوند. موتور اول از سه سیلندر بهره می‌برد و قادر است در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، حداکثر قدرت ۸۲ اسب‌بخار تولید کند، این مدل با گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه، تنها به همراه گیربکس دستی ۵ سرعته ارائه می‌شود.

ولی موتور دوم با چهار سیلندر، قادر به تولید قدرتی معادل ۱۱۳ اسب‌بخار در دور موتور ۶۰۵۰ دور بر دقیقه است. حداکثر گشتاوری که پیشرانه‌ی یادشده می‌تواند تولید کند، ۱۴۹ نیوتن‌متر است که در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این موتور با دو نوع گیربکس دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۶ سرعته قابل سفارش است. احتمال زیادی برای تولید پژو ۳۰۱ در ایران با موتور ۱۱۳ اسب ‌بخار، وجود دارد.

کمپانی سازنده‌ی فرانسوی، سیستم تعلیق جلو را از نوع شبه‌ مک‌فرسون و بخش عقب را از نوع سیستم تعلیق نیمه‌ مستقل با فنرهای پیچشی انتخاب کرده است. برای چرخ‌های جلوی این خودرو ترمز دیسکی و برای چرخ‌های عقب، از ترمزهای کاسه‌ای استفاده شده است؛ ابعاد ترمزهای عقب بسته به بازار عرضه، ۸ یا ۹ اینچی است.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات نسخه‌های مختلف پژو ۳۰۱ را با هم مقایسه کنید.

مشخصات ۱.۲L Pure Tech 1.6L VTi 115

حجم موتور (سی‌سی) ۱۱۹۹  ۱۵۸۷

تعداد سیلندر    ۳- خطی  ۴- خطی

قدرت موتور (اسب‌بخار)  ۸۲ ۱۱۳

نهایت سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۶۹    ۱۸۸

سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ (کیلومتر بر ساعت)      ۱۲.۹    ۱۰.۸

جعبه‌دنده        ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی/ ۶ سرعته خودکار

مصرف سوخت شهری (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)      ۶.۰      ۱۰

مصرف سوخت خارج شهر (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۴.۳     ۵.۶

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)     ۴.۹     ۷.۳

طراحی بدنه و کابین پژو ۳۰۱

نمای خارجی پژو ۳۰۱ جدید، تغییرات بسیاری نسبت به نسل پیشین (مدل ۲۰۱۲) تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، در جلو‌پنجره‌ دیده می‌شود؛ این بخش اکنون کوچک‌تر و عریض‌تر است و هماهنگی بیشتری با دیگر بخش‌های خودرو دارد؛ آرم پژو هم از روی کاپوت خودرو حذف شده و روی پنجره‌ی آن نصب شده است تا بر جذابیت خودرو افزوده شود. بخش بالای دریچه‌ی ورود هوا فرم کشیده‌ای دارد و دو انتهای آن، محل قرارگیری چراغ‌های LED هستند؛ پژو چراغ‌های مه‌شکن را هم زیر این چراغ‌ها نصب کرده است.

سپر جلوی پژو ۳۰۱ جدید، حجیم‌تر از نسل گذشته‌ی آن است و این موضوع ظاهر تهاجمی‌تری به خودرو می‌بخشد. این روند افزایش حجم، روی کاپوت خودرو هم ادامه پیدا کرده است؛ خطوط روی کاپوت و انحناهای روی آن به طوری طراحی شده‌اند که ظاهری عضلانی به خودرو می‌بخشند. فرم چراغ‌های این خودرو هم تغییراتی به خود دیده است و با انحنایی که به بخش پایین آنها اضافه شده، طراحی ۳۰۱ بیش‌ازپیش به سدان لوکس پژو ۵۰۸ نزدیک شده است.

در نمای جانبی خودرو هم شاهد خطوط عضلانی هستیم؛ یکی از این خطوط از بالای دستگیره‌ی درها عبور کرده است، این خط در بخش عقب خودرو تا لبه‌ی چراغ‌ها امتداد پیدا کرده و در بخش جلو هم به قوس چرخ‌ نزدیک شده است. اما خط دوم که نزدیک به کف خودرو است؛ تقعر قابل توجهی روی درها ایجاد کرده است. روی قوس چرخ‌‌ها هم شاهد خطوط برجسته‌ای هستیم.

لبه‌ی کاپوت عقب خودرو کمی به سمت بالا کشیده شده و ظاهر جذابی به خودرو بخشیده است. پژو سپر عقب خودرو را هم به طوری طراحی کرده است که حجیم به‌ نظر برسد. ولی نکته‌ی جالب توجه در نمای عقب خودرو که نسبت به نسل پیشینش به طور قابل توجهی دچار تغییر شده است. این چراغ‌ها اکنون کشیده‌تر شده و ظاهری سه‌ بعدی به خود گرفته‌اند، ضمن آن که طراحی آنها بسیار جذاب‌تر از نسل قبل شده است.

نمای داخلی خودرو طراحی ساده و در عین حال مدرنی دارد. بخش عمده‌ای از قسمت بالای داشبورد را سطح نسبتاً مسطحی تشکیل می‌دهد؛ ولی در سمت راننده، شاهد یک برآمدگی هستیم که درون خود، کیلومترشمار، سرعت‌سنج و نمایشگری را در بر گرفته است که اطلاعات سفر را به‌نمایش می‌گذارد. در بخش‌هایی از نمای جلوی داشبورد به همراه دستگیره‌ی درها، از سطوحی به‌ رنگ مشکی براق استفاده شده است.

غربیلک فرمان خودرو ظاهری اسپرت دارد و بخش پایین آن مسطح‌ و به رنگ مشکی براق است. کنسول میانی خودرو کوچک است و تنها یک جای‌لیوان را درکنار دنده‌ی خودرو، در خود جای داده است. بخش میانی داشبورد هم نمایشگر لمسی ۷ اینچی خودرو را میزبانی می‌کند.

صندلی‌های ردیف عقب، امکان تاشدن با نسبت ۶۰/۴۰ را دارا هستند. صندوق بار خودرو، فضایی به‌حجم ۶۴۰ لیتر در اختیار راننده قرار می‌دهد؛ این حجم با تاکردن صندلی‌ها به بیش از ۱۳۳۰ لیتر می‌رسد، ضمن آن که زیر پنل صندوق بار هم فضایی به حجم ۵۰۶ لیتر در دسترس است.

پژو ۳۰۱ در عین اینکه طراحی ساده‌ای دارد، ولی با الگو گرفتن از برادر بزرگ‌تر خود، حالا ظاهری شیک و باوقار دارد و با وجود بدنه‌ی کوچک، خود را به‌عنوان محصولی قدرتمند با امکانات رفاهی گوناگون معرفی می‌کند. در صورتی که ایران ‌خودرو نسخه‌ی فیس‌ لیفت ۳۰۱ را به بازار وارد کند، قطعاً این خودرو در بخش طراحی دربرابر رقبای نامتناسب چینی و ایرانی خود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

امکانات رفاهی پژو ۳۰۱

پژو ۳۰۱ از امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی بهره می‌برد که از بین آنها می‌توان به مواردی مانند کروز کنترل و سیستم محدودکننده‌ی سرعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، دوربین دنده‌ عقب، سیستم پایش فشار تایرها و روشن‌ شدن اتوماتیک چراغ‌های خطر هنگام ترمزگیری‌های شدید اشاره کرد.

سیستم سرگرمی پژو ۳۰۱ شامل مواردی مانند نمایشگر ۷ اینچی لمسی، پورت USB، AUX و بلوتوث است، سیستم موقعیت‌یابی سه‌بعدی TomTom و سازگاری با پلتفرم‌های Apple CarPlay، Android Auto‌ و MirrorLink از جمله‌ی قابلیت‌های دیگری است که پژو برای سیستم سرگرمی خودروی پژو ۳۰۱ در نظر گرفته است.

۳۰۱ شاید به خوبی سدان‌های کره‌ای مجهز نباشد، ولی امکانات تعبیه‌شده در این خودرو می‌تواند نیاز‌های قشر عمده‌ای از خانواده‌ها را تأمین کند.

ایمنی پژو ۳۰۱

کمپانی پژو نسخه‌ی فیس ‌لیفت‌ شده‌ سدان خود را به مجموعه‌ای متنوع از سیستم‌های ایمنی مثل سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژه‌ی کودک و درنهایت کمربند ایمنی سه مرحله‌ای برای سرنشینان عقب مجهز کرده است. پژو ۳۰۱ از چهار کیسه‌ی هوای ایمنی بهره می‌برد؛ دو کیسه‌ی هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین جلو را در تصادفات روبه‌رو بر عهده دارند. کیسه‌های هوای جانبی هم از بدن سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت می‌کنند.

پژو ۳۰۱ در تست‌های سال ۲۰۱۴ مؤسسه‌ی Euro NCAP موفق به کسب سه ستاره‌ی ایمنی شده است که نتیجه‌ی چندان خوبی به‌شمار نمی‌رود؛ نمره‌های کسب ‌شده توسط این خودرو در آزمون یاد شده بدین شرح است:

محافظت از سرنشینان بزرگ‌سال: ۷۱٪

محافظت از سرنشینان خردسال: ۷۵٪

محافظت از عابران پیاده: ۵۴٪

سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده: ۳۳٪

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، این خودرو بخش عمده‌ای از نمره‌های خود را در بخش‌های سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده و محافظت از عابران پیاده از دست داده است و شاید بتوان توجیه نمرات ضعیف در بخش‌های یادشده را بازه‌ی قیمتی این خودرو دانست؛ البته باید توجه کرد که این نتایج ذکرشده به نسل پیشین پژو ۳۰۱ تعلق دارد و هنوز نسخه‌ی فیس ‌لیفت‌ شده‌ی آن مورد بررسی قرار نگرفته است. با این‌ حال پیش ‌بینی تغییر عمده‌ای در نتایج تست تصادف این خودرو نمی‌رود.

تجربه‌ی رانندگی پژو ۳۰۱

نسخه‌ی فیس ‌لیفت ‌شده‌ی پژو ۳۰۱ هنوز وارد بازارهای جهانی نشده و پژو نیز هم اکنون اطلاعاتی در مورد زمان عرضه‌ی خودروی ذکر شده منتشر نکرده است؛ پس در این بخش، اطلاعاتی در خصوص تجربه‌ی رانندگی مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ پژو ۳۰۱ در اختیار شما خواهیم گذاشت.

پژو ۳۰۱ به آسانی از پس پیچ‌ها برمی‌آید و پایداری آن هنگام گذر از چنین مسیرهایی بسیار مناسب است. چسبندگی لاستیک‌های خودرو به سطح جاده هم بسیار خوب است. عملکرد فرمان خودرو، همان‌طور که از خودرویی در این کلاس انتظار می‌رود، مانند خودروهای اسپرت تند و تیز نیست.

سیستم تعلیق خودرو هم عملکرد قابل قبولی در زمینه‌ی خنثی‌سازی ناهمواری‌های روی جاده ایفا می‌کند و تجربه‌ی سواری راحتی برای سرنشینان خودرو به ارمغان می‌آورد. خودرو هنگام حرکت در جاده‌‌های ناهموار هم صدای چندان آزاردهنده‌ای به داخل کابین انتقال نمی‌دهد.

به‌طور کلی ۳۰۱ توانایی ارائه‌ی تجربه‌ی آرام و راحت سواری خوبی در کلاس خود دارد و مالکان این خودرو، سواری آن را نرم و دلنشین عنوان کرده‌اند.

کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش

باتوجه‌به بازه‌ی قیمتی ۳۰۱ می‌توان کیفیت نه‌چندان خوب همانند نمونه‌های گران‌تر پژو را پیش‌بینی کرد. در همین راستا بعضی از مالکان نسل پیشین پژو ۳۰۱ در مورد عملکرد گیربکس این خودرو ابراز نارضایتی می‌کنند و عقیده دارند که مدل اتوماتیک پژو ۳۰۱، فرآیند تعویض دنده‌ها را با تأخیر انجام می‌دهد. برخی هم به‌ گوش‌ رسیدن صداهای آزاردهنده‌ای را از موتور خودرو گزارش داده‌اند.

نسل جدید پژو ۳۰۱ با همکاری ایران ‌خودرو و پژو، در قالب شرکت ایکاپ، تولید و راهی بازار ایران خواهد شد؛ پس خدمات پس از فروش این خودرو هم توسط ایران ‌خودرو ارائه خواهد شد که با توجه گستردگی مراکز ارائه‌ی خدمات این خودروساز، ۳۰۱ در این بخش نمره‌ی بهتری به ویژه دربرابر رقبای چینی خود خواهد گرفت.

قیمت پژو ۳۰۱

طبق شنیده‌ها، پژو ۳۰۱ پاییز سال ۹۸ وارد بازار ایران خواهد شد. سال ۱۳۹۵، هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل وقت ایران‌ خودرو، نرخ پژو ۳۰۱ برای نسخه‌ی ۱.۶ لیتری با جعبه ‌دنده‌ی اتوماتیک ۴ سرعته را معادل ۵۸ میلیون تومان اعلام کرده بود. اکنون برای عرضه‌ی نهایی این خودرو، قیمتی نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که البته قطعی نیست.

رقبای پژو ۳۰۱

رقبای پژو ۳۰۱، در داخل کشور، عمدتاً محصولات چینی هستند. دنا پلاس، سراتو ۱۶۰۰، بریلیانس H330، بسترن B30 و آریزو ۵ امروزه با مشخصاتی نزدیک به پژو ۳۰۱ عرضه می‌شوند. رقبای چینی ۳۰۱ از امکانات رفاهی بیشتری بهره می‌برند. اما این سدان اقتصادی پژو برای موفقیت در بازار ایران می‌تواند به نرخ پایین‌تر و قوای محرکه‌ی بهتر خود اتکا کند.

گسترش نیوز

تمامی تجهیزات پژو در داخل کشور است

ساخت پژو ۳۰۱ توسط ۳۰۰ سازنده ایرانی

آغاز تولید پژو ۳۰۱ از سه ماه نخست سال آینده

تولید خودروی ایرانی در سوریه با نام تجاری شام

پژو ۳۰۱

۵ دلیل برای خرید پژو ۳۰۱

پژو ۳۰۱ مونتاژ داخل به زودی در بازار

نخستین پژو ۳۰۱ تولید شد

پژو ۳۰۱ ایران خودرو شهریور ۹۸ روانه بازار خواهد شد

تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ از اواخر سال ۹۸ آغاز خواهد شد

داخلی سازی پژو ۳۰۱ در دستور کار ایران خودرو قرار گرفت

تولید خودروهای ناقص و بدهی ۱۲۰۰ میلیاردی خودروسازان

ساخت پژو ۳۰۱ توسط ۳۰۰ سازنده ایرانی

تولید آزمایشی قطعات پژو ۳۰۱ در اصفهان

پژو ۳۰۱ بدون حضور کمپانی پژو تولید می‌شود

تولید ۳ هزار دستگاه پژو ۳۰۱ تا پایان سال

عرضه پژو ۳۰۱ با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان

به هیچ عنوان وانت پژو ۳۰۱ را در خیابان نخواهیم دید

آخرین اخبار از داخلی سازی پژو ۳۰۱

آغاز تولید پژو ۳۰۱ از سه ماه نخست سال آینده

تولید بدنه پژو ۳۰۱ با آخرین تکنولوژی روز + تصاویر

پژو ۳۰۱ با ۶۰ درصد داخلی سازی تولید خواهد شد

اظهارات هاشم یکه زارع در مورد تولید پژو ۳۰۱

تولید اولین خودرو بدون حضور خارجی‌ها

زمان تحویل پژو ۳۰۱ به مشتریان مشخص شد

قیمت پژو ۳۰۱

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "پژو ۳۰۱ عضو جدید ایران خودرو را بیشتر بشناسید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
کوروش وطن خواه
مهمان

یک آشغال دیگر از شرکتهای دزد ایران گاری و خرپا حق مردم ایران شده ضایعات فلزی ایران گاری و خرپا و شرکتهای درپیته چینی و ماشین های دوزاری فرانسوی با تکنولوژی زمان شاه