پیشنهاد همکاری شرکت ولوو به ایران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
پیشنهاد همکاری شرکت ولوو به ایران

نمایندگان شرکت «ولوو» سوئد مدل همکاری ۲۰۰ میلیون یورویی برای تأمین بعضی ماشین آلات معدنی را به معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند.

بعضی آمارها نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ میلادی به ترتیب بیست و یکمین و بیست و هشتمین کشور صادرکننده کالا به سوئد به شمار می‌رفت ولی یک سال بعد (۲۰۰۵) ایران از لیست ۳۰ صادرکننده برتر به این کشور حوزه اسکاندیناوی خارج شد.

در چند سال اخیر که تحریم‌ها مانع رونق روابط خارجی کشور می‌شد، مبادلات تجاری ایران و سوئد به یک چهارم کاهش یافت و از ۱۰ میلیارد کرون (یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار) به حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون کرون (۲۸۲ میلیون دلار) رسید.

از سوی دیگر، آمارهای انتشار یافته از میزان مبادلات ۲ کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی (پیش از امضای توافق هسته‌ای برجام) تفاوت چشمگیری را میان صادرات ایران به سوئد و واردات از آن کشور نشان می‌داد؛. به صورتی که نزدیک به ۳۴۵ میلیون دلار مبادلات تجاری در آن سال، ۱۴ میلیون ۶۶۶ هزار دلار سهم صادرات ایران به سوئد بود ولی واردات از آن کشور ۳۳۰ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار ارزش داشت.

قسمتی از همکاری‌های ۲ کشور در اساس صنعت خودروسازی تجاری است.

همکاری شرکت‌های سایپادیزل ایران و ولوو سوئد در ۳۰ سال گذشته با وجود پستی و بلندی‌ها بادوام بوده است که به گفته مسئولان، علت اصلی آن کیفیت بالای خودروهای تولیدی و سازگاری آن با وضعیت کشور است.

به گفته «رسول محمدصادقی» مدیرعامل شرکت سایپادیزل، کامیون‌های تولیدی این کمپانی سوئدی علاوه بر ایمنی و کیفیت بالا، سوخت کمی مصرف می‌کند و با شرایط گوناگون آب و هوایی کشور (سرما، گرما، شرجی و …) سازگاری زیادی دارد.

در همین پیوند، امروز (چهارشنبه) تعدادی از مدیران شعبه خاورمیانه کمپانی ولوو (موسوم به VOLVO Construction Equipment) با «مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران دیدار و برای تأمین قسمتی از ماشین آلات معدنی کشورمان اعلام آمادگی کردند.

این، در حالی است که در پی تصمیم هجدهم اردیبهشت ماه آمریکا برای خروج از برجام، بعضی کمپانی‌های غربی در ادامه همکاری با کشور دو دل شده‌اند.

مدیر فاینانس و بازرگانی ولوو در این دیدار گفت: ضمانت ایمیدرو برای همکاری با کمپانی‌های ایرانی در تأمین ماشین آلات معدنی مورد تأیید و پذیرش این گروه است.

وی سه گزینه گوناگون برای ادامه همکاری را ارائه و اضافه کرد: این گزینه‌ها حاوی ضمانت وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی یا ارائه از طرف ایمیدرو است که مورد پذیرش ولوو قرار دارد.

«در مدل‌های همکاری ولوو با ایمیدرو، در مورد پرداخت‌ها و به صورت کلی در بخش مالی از یورو به عنوان ارز مورد تأیید استفاده می‌شود».

این مقام کمپانی ولوو اضافه کرد: در قدم اول می‌توان همکاری ۲۰۰ میلیون یورویی با ایمیدرو را عملی کرد و بعد از آن سقف همکاری ۲ طرف را افزایش داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران هم در این دیدار گفت: تأمین ماشین آلات معدنی با توجه به فرسوده شدن این تجهیزات و نیاز معادن کشور ضروری است.

ولوو از مطرح‌ترین سازندگان تجهیزات معدنی و راهسازی در دنیا است.

شعبه خاورمیانه این کمپانی در سال ۲۰۱۷ به فروش هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری دست یافت. این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "پیشنهاد همکاری شرکت ولوو به ایران"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حمید
مهمان

به نظر من ایران نباید این پیشنهاد را قبول کند
حتما ولوو می خواهد از این طریق به تکنولوژی ساخت پراید دست یابد و جهت ساخت خودروهای امن از پراید الگو برداری کند