پیش خرید خودرو با دلالی هویت!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
پیش خرید خودرو با دلالی هویت!

طرح فروش خودرو قرار بود این بار سخت گیرانه انجام شود به طوری که بدون داشتن گواهینامه و مالکیت خودرو برای مشتریان امکان خرید خودرو در این طرح وجود ندارد. این موضوع باعث شد تا در سایت‌های فروش کالا همچون دیوار، بازار خرید و فروش کد ملی رونق گیرد.

طرح پیش فروش محصولات ایران خودرو از هفته پیش شروع شد. ایران خودرو در این طرح در نظر داشت تا بدون حضور دلالان خودرو به طور مستقیم به دست مصرف کننده نهایی و واقعی برسد و در این راستا وضعیتی را برای پیش فروش اعلام کرد. نداشتن خودرو، داشتن گواهینامه و از همه مهم‌تر هر پیش فروش فقط با یک کد ملی انجام می‌شود و براین اساس ظرفیت ثبت نام، بین روزهای مختلف و متناسب با رقم آخر شماره ملی افراد تقسیم شد.

درحالی که این بار دلال بازی قرار بود در طرح پیش فروش خودرو حذف شود، ولی این بار دلالان به شکل دیگری در تبلیغات و صفحات مجازی جولان می‌دهند. "فروش کد ملی برای پیش‌خرید خودرو". و جالب اینکه نرخ‌های متعددی را از ۲۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و بیشتر برای کد ملی خود آگهی کرده‌اند.

در بررسی این موضوع به گزارش منتشر شده از گفت و گوی فروشندگان کد ملی می‌پردازیم.

"رقم آخر کد ملی‌ام ۲ است و ۲ میلیون تومان فروشنده‌ام و خودرویی به نامم نیست و در کافی نت برای ثبت نام قرار می‌گذارم و پس از ثبت نام پول را به طور کامل دریافت می‌کنم"

از وی در مورد اینکه به شماره ملی بیشتری نیاز دارم پرسیدم، گفت: "در سایت دیوار فروشنده کد ملی زیاد است".

آگهی دیگری با کد ملی صفر. "کد ملی خود را بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان می‌فروشم و گواهینامه دارم و خودرو به نامم نیست".

آگهی دیگری با کدملی ۳ "این کد ملی همسرم است و یک میلیون تومان فروشنده‌ام و هم حضوری و هم به طور اینترنتی امکان ثبت نام دارم".

آگهی فروش کدملی با رقم ۶ "سه میلیون تومان فروشنده‌ام و ماشینی به نامم نیست". از وی در خصوص اینکه در دیوار با نرخ کمتری کد ملی خود را آگهی داده‌اند، می‌پرسم "

جواب می‌دهد: از نرخ‌ها به طور دقیق اطلاع ندارم به صورت اتفاقی در دیوار متوجه شدم مردم کد ملی خود را می‌فروشند و قیمت‌ها متغیر بود. با اینکه نیاز به خودرویی ندارم، من هم کد ملی خود را برای فروش آگهی کردم".

آگهی دیگری با کد ۷ "کد ملی خود را ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشم نیاز مالی دارم، ماشین به نام خودم است ولی اگر شرط ایران خودرو نداشتن خودرو باشد کد ملی همسرم را می‌فروشم"

آگهی فروش کد ملی و قیمت‌های آن متغیر است و گویا مردم می‌خواهند از کد ملی خود که نشان هویت آن‌ها در کشور است هم در وضعیت فعلی اقتصادی، پولی به دست آورند.

دلالی‌ها به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز برمی گردد

بیات، یکی از بنگاه داران اصفهان در این مورد گفت: در وضعیتی که ایران خودرو در طول چند روز اخیر پیش فروش خودروهای خود را شروع کرده، علاوه بر نمایشگاه داران و مردم عام هم برای خرید اقدام کرده‌اند و با توجه به اینکه ثبت نام از طریق کد ملی است، مردم اقدام به خرید و فروش کد ملی خودکرده‌اند.

وی درباره تبعات فروش کارت ملی برای پیش خرید خودروها از طرف مردم، اظهار کرد: زمانی که فردی خودرویی را به نام فرد دیگری ثبت نام کند و بعداً مراحل قانونی آن انجام نشود، احتمال سوءاستفاده و کلاه‌برداری وجود دارد و در این وضعیت ممکن است فرد از انتقال خودرو به شخصی که پول را پرداخت کرده، امتناع کند.

وی با اشاره به شرط گروه‌های خودروساز مبنی بر اینکه هر کد ملی یک بار می‌تواند ثبت نام کند، گفت: متاسفانه بیشتر این دلالی‌ها به خود نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز برمی‌گردد.

بیات با ذکر اینکه سال‌های اخیر اکثر بنگاه‌ها با خرید به طور سبدی از نمایندگی‌ها درصدی تخفیف دریافت می‌کردند، افزود: هم اکنون بنگاه‌دار به راحتی نمی‌تواند خودرو ثبت نام کند و مردم عادی هم شاید یک یا دو خودرو ثبت نام کنند، ولی اکنون نمایندگی‌های ایران خودرو به صورت خرید کارتکس خودروها را ثبت نام می‌کنند به گونه‌ای که خودرو به نام فرد مشخصی نیست و پس از ثبت نام، به صورت تک تک و با قیمت روز به مردم عادی فروخته می‌شود.

وی با انتقاد بر اینکه متأسفانه قیمت‌هایی که گروه‌های خودروساز برای پیش فروش اعلام کرده‌اند، غیرمنطقی و بسیار بالا است، گفت: متاسفانه پیش فروش خودرو بدون قیمت نهایی و زمان دقیق تحویل، غیرقانونی است.

وی در جواب به این پرسش که چرا در پیش فروش خودرو مباحثی چون حمایت از حقوق مصرف کننده رعایت نمی‌شود و در عمل این قانون زیرپا گذاشته شده است، گفت: متأسفانه در این وضعیت یا وزارت صنعت توان مقابله و برخورد با نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز را ندارد و یا اینکه دلال بازی گروه‌های خودروساز و تخلفات پیش فروش خودرو، برای وزارت خانه منفعت دارد.

بیات با تأکید بر اینکه در حالی گروه‌های خودروساز زمان تحویل خودروهای پیش‌فروش شده را سال آینده اعلام کرده‌اند که انبارهای آن‌ها پر از خودرو است، ولی می‌خواهند به قیمت بالاتر و روز بفروشند.

این بنگاه‌دار خودرو با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت خودرو نزدیک به ۲ تا پنج میلیون تومان کاهش یافته است، افزود: هم اکنون در بازار آزاد خودروهای کارکرده و دست دوم و مدل پایین مانند پژو ۲۰۶، پراید و پارس خرید و فروش می‌شود.

پیش‌خرید خودرو با کد ملی شخص دیگر خلاف است

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان هم در مورد فروش کد ملی برای خرید خودرو گفت: خریدوفروش کدملی در اصفهان شاید در مقایسه با تهران کمتر باشد و اصفهانی‌ها به تبعیت از مردم پایتخت، شماره ملی خود را می‌فروشند.

حمیدرضا قندی با تاکید بر اینکه در فروش کد ملی و پیش‌خرید خودرو به نام شخص دیگر، سند خودرو به نام کد ملی که ثبت‌نام با آن انجام شده، زده می‌شود و به طورقطع مردم در زمان انتقال سند دچار مشکل خواهند شد، گفت: پیش خرید خودرو با کد ملی شخص دیگر خلاف است و تبعات این موضوع افزایش شکایات مردم به اتحادیه و دادگاه در آینده خواهد بود.

وی افزود: به فرض مثال وکالتی از طرف مقابل برای انتقال سند گرفته شود، با این وجود احتمال کلاه‌برداری و از بین رفتن مال مردم وجود دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با تاکید بر اینکه مردم مقصر افزایش دلال بازی و هجوم دیگران به سمت خرید خودرو و یا هر کالایی که گران می‌شود، هستند، تصریح کرد: به طورقطع پیش فروش گروه‌های خودروساز هنوز در بازار آزاد هیچ تأثیری نداشته و هم اکنون این گروه‌ها تعهدات پیش‌فروش سال گذشته خود را انجام می‌دهند و خودروهایی که اکنون ثبت نام می‌شوند را سال آینده تحویل می‌دهند.

وی با ذکر اینکه بنگاه‌داران در پیش‌فروش خودروها خودرویی را ثبت‌نام نکرده‌اند، اظهار کرد: تمام پیش‌خریدها از طرف مردم و مصرف‌کنندگان و خود نمایندگی‌ها انجام می‌شود، بااین‌وجود این طرح‌ها تاثیری در بازار آزاد نداشته و قیمت‌ها بدون تغییر و معلوم است و دیگر شاهد قیمت‌های نجومی نیستیم.

قندی با اعتقاد بر اینکه در وضعیت افزایش بی رویه نرخ دلار هنوز قیمت خودروهای داخلی به دو برابر نرخ قبلی خود نرسیده است، گفت: هنوز قیمت پراید، پارس و یا پژو دو برابر نشده است درحالی که قیمت خودرو آل ۹۰ با نرخ دلار فعلی باید به ۲۵۰ میلیون تومان برسد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar