پیش فروش‌های جدید همچنان ادامه دارد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
پیش فروش‌های جدید همچنان ادامه دارد

صحبت از رکود در بازار خودرو، حرف تازه‌ای نیست. بیش از سه ماه است که بازار خودرو راکد است و داد و ستد به ‌صورت اندک انجام می‌شود. تحریم صنعت خودرو از طرف ایالات‌ متحده و در پی آن مشکلات گروه‌های خودروساز در خطوط تولید و عرضه کم محصولات داخلی به بازار از دلایلی است که در چند ماه گذشته بارها فعالان بازار با استناد به آنها رکود در بازار را توجیه کرده‌اند. در این وضعیت چالش دیگری هم به فهرست چالش‌های مرتبط با بازار خودرو اضافه شده است. عدم تحویل خودروهایی که در گذشته از طرف خودروسازان ثبت‌ نام شده است و موعد تحویل آنها در سه ماه دوم سال جاری بوده را می‌توان چالش جدید بازار دانست. خیلی از مصرف‌ کنندگان که از ماه‌های گذشته اقدام به پیش خرید از دو خودروساز مطرح کشور کرده‌اند و موعد تحویل محصولات خریداری شده آنها تابستان ۹۷ بوده، همچنان چشم‌ انتظار تحویل محصولات ثبت نامی خود هستند.

در ارتباط با دلایل این اتفاق نظرات مختلفی وجود دارد. خودروسازان علت این موضوع را کمبود قطعه و به هم خوردن برنامه تولید عنوان می‌کنند. مساله‌ای که سازمان حمایت هم به آن اشاره می‌کند و آن را علت تأخیر در تحویل خودروهایی می‌داند که موعد تحویل آنها سر رسید شده است. محمود نوابی می‌گوید: قطعه‌ سازان به خاطر مشکلات ناشی از ترخیص مواد اولیه نتوانسته‌اند قطعات مورد نیاز را به خطوط تولید خودروسازان برسانند و همین موضوع موجب ایجاد مشکل برای تحویل خودروهای ثبت ‌نامی شده است. این مقام مسوول ادامه می‌دهد: معوقات دو گروه بزرگ خودروسازی کشور به هشت ماه نمی‌رسد و سازمان حمایت به دقت وضعیت را زیر نظر دارد و اجازه نمی‌دهد تا هیچ گونه اجحافی در حق مصرف ‌کنندگان اتفاق بیفتد.

در حالی که خودروسازان و رئیس سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان به نوعی تقصیر را به گردن گمرک می‌اندازند، فعالان بازار و متقاضیان، دلیل عدم تحویل محصولاتی که سررسید شده را بلاتکلیفی گروه‌های خودروساز در ارتباط با قیمت محصولات تولیدی می‌دانند. آن‌ها عنوان می‌کنند خودروسازان به این خاطر محصولات سررسید شده را به متقاضیان تحویل نمی‌دهند که در انتظار اعلام قیمت‌های جدید از طرف مراجع مرتبط با این مساله هستند تا این امکان را بیابند که خودروهای تحویلی را با قیمت‌های جدید عرضه کنند. این در وضعیتی است که پس از کنار گذاشتن شورای رقابت، قرار بر این بود تا مکانیزم قیمت‌گذاری از فیلتر سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار بگذرد. در روزهای پایانی ریاست شریعتمداری بر وزارت صنعت، منصور معظمی، معاون وی اعلام کرد که به‌ زودی قیمت‌های جدید خودرو بر اساس مکانیزم ذکر شده، اعلام خواهد شد. این در حالی است که روز پیش رضا رحمانی، وزیر جدید صنعت در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرد تغییری در قیمت محصولات داخلی اتفاق نیفتاده است. اظهارنظر وزیر جدید قطعاً بر حاشیه‌ها خواهد افزود و مصرف‌کنندگان بیش از پیش بلاتکلیف خواهند ماند.

بازار بی ‌رونق محصولات داخلی

حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ معادل ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و به نسبت هفته پیش تغییر قیمتی را در ارتباط با این محصول شاهد نیستیم. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم ۳۲ میلیون در بازار قیمت خورد. از بازار تیبای صندوقدار هم خبر می‌رسد این خودرو در بازار با قیمت ۳۹ میلیون از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. در این وضعیت تیبا ۲ هم با قیمت ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. ساینا هم با افت یک میلیون تومانی به نسبت هفته گذشته با قیمت ۴۸ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. کوییک فول آپشن هم اکنون ۶۷ میلیون تومان قیمت دارد. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، هم اکنون با ۱۰۵ میلیون تومان موجود است. همین خودرو با جعبه دنده معمولی با قیمت ۸۸ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم در حال حاضر ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و تیپ ۵ این خودرو هم با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی به نسبت هفته گذشته هم اکنون با قیمت ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در طول هفته جاری اخباری از طرف شرکت رنو مبنی‌ بر توقف کامل تولید محصولات این کمپانی در فصل تابستان در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد که از طرف خبرگزاری‌های داخلی هم پوشش داده شد. با این حال این خبر تاثیری روی قیمت محصولات این کمپانی در بازار به جا نگذاشت. ساندرو استپ ‌وی اتومات هم با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان همچنان گران‌ترین محصول تولید داخل خانواده رنو محسوب می‌شود. پس از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۱۳ میلیون و فاصله ۱۵ میلیونی از استپ‌ وی، در جایگاه دوم قرار دارد. تندر اتومات هم که خود را وارد رده خودروهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی کرده بود، همچنان این جایگاه را نگه داشته است. این خودرو هم اکنون در بازار با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان معامله می‌شود. تندر E2 پارس ‌خودرو و پارس ‌‌تندر هم به ترتیب ۸۵ و ۸۸ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.

در بین دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس هم اکنون با قیمتی برابر با ۹۷ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. مدل معمولی این خودرو در بازار موجود است و ۸۳ میلیون تومان قیمت خورده است. به گفته فعالان بازار، رانا با افزایش یک میلیون تومانی هم اکنون ۴۸ میلیون تومان قیمت دارد. سمند EF7 هم با قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، قابل‌خرید است. در بین محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی کیا سراتو و پژو ۲۰۰۸، به ترتیب با قیمت ۲۰۳ میلیون و ۲۳۸ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شوند. به نظر می‌رسد این دو خودرو به سقف قیمتی خود رسیده‌اند، زیرا نزدیک به یک ماه است که با همین قیمت در بازار خرید و فروش می‌شوند.

افزایش قیمت وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم؛ در طول هفته گذشته قیمت محصولات وارداتی صعودی شده است. فعالان بازار، علت این مساله را نزدیک شدن به زمان شروع تحریم‌های نفتی می‌دانند که به‌ صورت یک جانبه از طرف ایالات ‌متحده آمریکا علیه اقتصاد کشور اعمال شده است. البته بعضی از فعالان عقیده دارند که در کنار این مساله، نبود خودروی وارداتی در بازار به خاطر تداوم ممنوعیت واردات موجب افزایش قیمت این محصولات شده است. فعالان بازار روی این نکته تاکید دارند که این افزایش قیمت روی کاغذ اتفاق افتاده و این بازار همچنان با رکود شدید رو به رو است. با این وضعیت سانتافه با قیمتی برابر با ۵۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، این خودرو افزایش ۱۰ میلیون تومانی را نسبت به هفته اخیر تجربه کرده است. توسان هم ۴۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. سوناتای هیبرید و النترا هم به ترتیب ۵۶۰ و ۳۶۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. بنابر قیمت‌های جدید، سوناتای هیبرید ۳۰ میلیون و النترا ۲۵ میلیون افزایش قیمت را در طول هفته جاری تجربه کرده‌اند. در خانواده کیا هم سورنتو ۵۸۰ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید اسپورتیج هم باید ۴۹۰ میلیون تومان هزینه کرد.

این دو خودرو هم به نسبت هفته گذشته ۱۰ میلیون تومان رشد قیمتی در بازار داشته‌اند. سراتو هم با ۳۶۰ ‌میلیون تومان تغییر قیمتی نسبت به هفته گذشته نداشته است. در حالی که اپتیما با رشد ۲۰ میلیون تومانی در حال حاضر ۵۴۰ میلیون تومان از طرف فروشندگان به بازار عرضه می‌شود. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV4 و کمری هیبرید هم به ترتیب ۶۹۰ و ۵۴۰ میلیون تومان قیمت خورده‌اند. با توجه به قیمت خودروهای وارداتی می‌توان گفت در طول هفته‌ای که گذشت، تویوتا RAV4 بیشترین افزایش قیمت را داشته است. این خودرو به نسبت هفته گذشته ۴۰ میلیون تومان رشد قیمتی را تجربه کرده است. با اینکه تویوتا RAV4 افزایش قیمت ۴۰ میلیون تومانی داشته است، ولی لکسوس NX بدون تغییر هم اکنون با قیمت یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قابل خریداری است. میتسوبیشی ASX، با ۴۱۵ میلیون تومان در بازار موجود است و رنو تالیسمان هم ۶۱۵ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar