چرا وزارت صنعت تکلیف ثبت نام کنندگان خودرو را مشخص نمی‌کند؟

بروزرسانی در: دوشنبه 15 بهمن 97 ساعت 14:31
چرا وزارت صنعت تکلیف ثبت نام کنندگان خودرو را مشخص نمی‌کند؟

علیرغم تاکید رحمانی وزیر صمت مبنی بر لزوم بازگشت قیمت‌های خودروهای داخلی به قبل، به طور رسمی چیزی به خودروسازان و نهادهای نظارتی اعلام نشده است.

چندی پیش وزیر صمت اعلام کرد "خودروسازان حق گران کردن خودروهای تحویل تا شهریورماه سال ۱۳۹۷ را ندارند". بر همین اساس هم دو گروه ایران خودرو و سایپا با صدور اطلاعیه‌ای به متقاضیان خود اعلام کردند که محصولات پیش فروش شده را با قیمت‌های قبلی تحویل آنها خواهند داد.

ولی متأسفانه همچنان دیگر شرکت‌ها تعهدی به حرف وزیر نداشته و تغییری در قیمت محصولات خود در تحویل‌های پیش از دی ماه امسال اعمال نکرده‌اند. مراجعه به نهادهای نظارتی نشان می‌دهد که اظهارات وزیر فقط در سطح رسانه‌ها بوده و اقدامات عملی نظارتی در این رابطه انجام نشده است. کافیست برای شکایت گرانفروشی به سازمان صنعت و معدن واقع در میدان ولیعصر مراجعه کنید تا پی ببرید حرف وزیر در این موضوع تا چه اندازه جدی بوده است.

مشتریان دیگر گروه‌های خودروسازی زمانیکه از نمایندگی‌ها چرایی تغییر قیمت ایران خودرو و سایپا و برگشت به قیمت‌های قبل را می‌پرسند با این پاسخ مواجه می‌شوند که آن دو خودروساز دولتی هستند و خودشان قیمت را تغییر داده‌اند و درباره ما چیزی درخواست نشده است.

 به عنوان نمونه مشتریان بلاتکلیف خودروی B30 و هاوال وقتی به نمایندگی‌های این شرکت مراجعه می‌کنند کارشناسان اول به آنها می‌گویند شما مبلغی بالاتر از فاکتور خرید خودرو پرداخت نکردید. زمانی هم که مشتریان به حرف وزیر استناد می‌کنند در پاسخ با بی اعتنایی مواجه می‌شوند و در پایان می‌گویند وزارتخانه باید به طور کتبی به ما اعلام کند.

براساس آمار قیمت خودروی B30 تا پایان شهریور ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که هم اکنون با اعمال تغییرات گوناگون به قیمت ۱۲۶ میلیون تومان رسیده است و مشتریان این خودرو همچنان در بلاتکلیفی قرار دارند. در محصول هاوال هم شرکت امکان تحویل تمام خودروهای ثبت نامی را ندارند.

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که همچنان گروه بهمن موتور با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در آنالیز قیمتی این خودرو اختلاف محاسباتی دارد که به نتیجه نرسیدن این موضوع عاملی شده تا هر روز مشتریان با بلاتکلیفی بسیاری مواجه شوند.

علاوه براین شرایط متقاضیان دیگر شرکت‌ها هم روشن نیست و آنها نمی‌دانند در نهایت آیا امکان دریافت خودروهای ثبت نامی را با قیمتی مناسب‌تر دارند یا مجبور هستند مابه التفاوت بیشتری را برای محصولات ثبت نامی به شرکت‌ها بپردازند. در این رابطه وزارت صنعت هم فعلاً برنامه روشنی را اعلام نکرده و فقط به تعیین تکلیف مبهم مشتریان دو گروه ایران خودرو و سایپا پرداخته است.

البته تحویل‌های ۱۲۰ روزه برای خودروهایی که قرار بود چند ماه پیش از ایران خودرو و سایپا دریافت کنند هم اوضاع این مشتریان را نه تنها بهتر نکرده بلکه سطح اعتراض آنها را هر روز افزایش داده است.

لیست قیمت حاشیه بازار ایران خودرو از شهریور تا ۳۰ دی / بهمن ۹۷

قیمت تعهدات معوقه محصولات رنو گروه سایپا / بهمن ۹۷

اطلاعیه بهمن موتور برای خریداران بسترن B30 و هاوال H2

آیا با نزدیک شدن به شب عید قیمت خودرو کاهش خواهد یافت؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar