چند خبر جدید در مورد استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
چند خبر جدید در مورد استانداردهای 85 گانه خودرویی

رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که با توجه به وضعیت پیش روی صنعت خودروسازی در صورت حصول اطمینان از رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی به دست خودروساز، این امکان وجود دارد که در خصوص بعضی استانداردها که رعایت ایمنی آن‌ها ساده نیست، به مدت یکسال فرصت زمانی داده شود.

نیره پیروزبخت، در جواب به اینکه با وضعیت خاصی که صنعت خودرو طول سال جاری با آن پیش رو شده و پیش بینی‌هایی که این صنعت با توجه به تحریم‌های پیش رو می‌شود و صحت این مطلب که آیا از سازمان استاندارد درخواستی به منظور مدارا با خودروسازان برای رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی شده است یا خیر؟ بیان کرد: هنوز چنین موضوعی از طرف هیچ بخشی به ما اعلام نشده است ولی سازمان استاندارد هم جزئی از مجموعه دستگاه‌های ایران است و می‌دانیم که تحریم قطعات خودرو جزو تحریم‌های اولیه است و به تبع آن برای صنعت خودروسازی ایران مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: موضوعی که به آن تاکید داریم این است که علی رغم وجود مسائل و مشکلات پیش رو صنعت خودروسازی نباید کیفیت خودرو را کاهش دهد و صحبتی هم با سازمان استاندارد مبنی بر اینکه از مواضع خود کوتاه بیاید، نشده است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با ذکر اینکه سازمان ملی استاندارد هم خود را با وضعیت روز کشور منطبق می‌کند، گفت: به شرطی که خودروسازان تمام تلاش خود را انجام دهند و به سمت رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرو قدم بردارند، در مورد رعایت بعضی استانداردها که رعایت ایمنی آنها ساده نیست می‌توانیم تا یک سال به آنها وقت بدهیم.

پیروزبخت با ذکر اینکه از تاریخ یکم دی ماه سال جاری سازمان ملی استاندارد فعالیت خود را به منظور بازرسی استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی شروع می‌کند، اظهار کرد: ممکن است بازرسی بعضی استانداردها تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۸ هم به طول بیانجامد و اگر مطمئن شویم که اگر خودرویی می‌تواند در طول مدت زمانی بیشتری استانداردهای مربوطه را رعایت کند، قطعا این فرصت در دست آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مورد رعایت استانداردهای ۶۳ گانه خودرویی که از ابتدای تیرماه سال جاری هم اجرایی شد، یک مورد بود که اعلام شد که می‌تواند تا ابتدای دی ماه سال جاری استانداردهای مربوطه را رعایت کند و این موضوع با کسب تعهد مورد قبول سازمان استاندارد واقع شد و در زمان مقتضی قطعا کنترل لازم در ارتباط با آن انجام می‌پذیرد.

در حالی اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی طول سه مرحله از طرف سازمان ملی استاندارد ایران کلید خورده است که ابتدای تیرماه سال جاری به عنوان دومین مرحله از اجرای طرح یاد شده اعلام شده بود و خودروسازان مکلف بودند با رعایت ۶۳ استاندارد تعیین شده مجوز تولید عرضه به بازار دریافت کنند. این در حالی است که در مرحله نخست اجرای طرح یاد شده در ابتدای دی ماه سال پیش ۶۱ استاندارد به دست سازمان ملی استاندارد ایران تعیین شده بود که ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای موفق به رعایت استانداردهای مربوطه نشدند و خط تولید آنها با توقیف مواجه شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar