چه مواردی روی تخفیف بیمه تأثیر می‌گذارند؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
چه مواردی روی تخفیف بیمه تأثیر می‌گذارند؟

مدیر نظارت بر بیمه‌های خودرو بیمه مرکزی با اشاره به اصلاح و تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال ۹۵ گفت: این قانون بسیاری از کاستی‌های قانون قبلی را بر طرف نموده و ترقی‌ها و مزایای بسیار خوبی دارد به ویژه این که در صورت افزایش نرخ دیه، دیگر احتیاجی به دریافت الحاقیه از طرف دارندگان بیمه نامه شخص ثالث نیست.

علی رشیدی افزود: یکی دیگر از این مزایا این است که افرادی که با خودروهای گران قیمت تصادف می‌کنند تا مبلغ ۵۰ درصد دیه یک مرد مسلمان متعهد هستند، به نوع دیگر در سال جاری بیمه گذار تا ۱۴۰ میلیون تومان متعهد است و برای مبالغ بالاتر تعهدی ندارد و به همان نسبت از خسارت کم می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: از سال پیش رو نرخ بیمه برای اشخاص به طور یکسان محاسبه نمی‌شود بلکه عواملی مانند سوابق رانندگی پر خطر، نمرات منفی ثبت شده در سیستم راهنمایی و رانندگی و گذراندن دوره آموزش رانندگی ایمن و کم خطر، در تعیین نرخ بیمه اثرگذار است و رانندگان قانونمند از تخفیفات بیمه‌ای مواجه خواهند شد و رانندگان پر خطر هم باید حق بیمه‌های بیشتری بپردازند.

وی افزود: نیروی انتظامی سوابق نمرات منفی رانندگان را بر مبنای شماره پلاک خودرو در اختیار بیمه گران قرار خواهد داد تا متناسب با آن میزان حق بیمه تعیین شود.

مدیر نظارت بر بیمه‌های خودرو بیمه مرکزی گفت: در سانحه‌هایی که خسارت وارده کمتر از ۲.۵ درصد دیه ماه حرام سال جاری به نوعی کمتر از ۷ میلیون تومان باشد بدون اخذ کروکی و گزارش پلیس خسارت به زیان دیدگان پرداخت می‌شود.

وی افزود: البته در شرایط تصادفات زنجیره‌ای، همراه بودن تصادف با خسارت بدنی، خسارت بیشتر از ۷ میلیون تومان، هنگامی که یکی از دو طرف قبول نداشته باشد که مقصر است، یکی از دو طرف بیمه نامه نداشته باشد و یا یکی از طرفین گواهینامه رانندگی نداشته باشد پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است بدون توجه به سقف خسارت وارده کروکی و گزارش تهیه نماید.

رشیدی در باب افزایش حق بیمه‌های خودرو در سال جاری اظهار داشت: در سال جاری بیمه شخص ثالت افزایش نیافته است و در سال آینده متناسب با افزایش نرخ دیه از طرف قوه محترم قضاییه افزایش خواهد یافت همینطور حق بیمه بدنه هم با قیمت خودرو رابطه مستقیم داشته و بر پایه آن تغییر می‌کند.

وی در رابطه با اجباری شدن بیمه بدنه برای خودروهای غیر متعارف گفت: بیمه بدنه برای خودروهای غیر متعارف اجباری نشده است اما از آنجا که بر پایه قانون بیمه شخص ثالث افراد فقط تا ۵۰ درصد دیه ماه حرام متعهد هستند و در خسارت‌های بالاتر خود مالکان مسئول هستند، بهتر است که مالکان این خودروها نسبت به تهیه بیمه بدنه اقدام نمایند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بیمه‌های خودرو کاستی‌هایی دارند یا خیر اظهار داشت: یکی از موارد بیمه خودرو در ایران که نسبت به سایر کشورها ناقص است و قرار است تا پایان برنامه ۵ ساله ششم برطرف شود این است که بیمه نامه شخص ثالث باید ارتباط مستقیم با راننده داشته باشد به عبارتی از حالت خودرو محور کنونی که بیمه نامه بر پایه خودرو صادر می‌شود و با خودرو نقل و انتقال می‌یابد خارج شود و راننده محور شود تا به عدالت نزدیکتر شود.

وی یاد آوری کرد: البته سوابق تخفیفات از خودرو برداشته شده و راننده محور شده است اما امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم بیمه نامه شخص ثالث و حوادث رانندگی به یک بیمه نامه راننده محور تبدیل شود.

مدیر نظارت بر بیمه‌های خودرو در آخر با بیان توصیه‌هایی یاد آوری کرد: هنگامی که افراد دچار خسارت‌های جانی می‌شوند می‌توانند مستقیماً به جای مراجعه به دادگاه به شرکت‌های بیمه مراجعه نمایند و از شرکت بیمه بخواهند بر پایه نظریه پزشکی قانونی و کروکی پلیس راه یا کمیسیون حمل و نقل جاده‌ای نسبت به پرداخت خسارت اقدام نماید، ضمن اینکه به تاریخ اسناد و مدارکی که به شرکت بیمه ارائه می‌دهند توجه داشته باشند چون بعداً تعدادی از تعهدات با این تاریخ‌ها معلوم می‌شود و اگر پیگیر خسارت‌هایشان نباشند ممکن است افزایش دیه‌هایی شامل حال آنها شود که مقصرین حادثه یا بیمه گذار باید آن را جبران نمایند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar