کدام خودرو ها آماده کسب معاینه فنی برتر هستند؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
کدام خودرو ها آماده کسب معاینه فنی برتر هستند؟

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: تا به حال ۴۵ هزار اتومبیل موفق به کسب معاینه فنی برتر شدند که از این میزان ۷۰ درصد اتومبیل‌ها، تولید داخل و ۳۰ درصد اتومبیل خارجی بودند.

سید نواب حسینی منش در تشریح تفاوت‌های معاینه فنی برتر با عادی اظهار کرد: فرق معاینه فنی برتر در مقایسه با معاینه فنی معمولی در بررسی میزان آلایندگی خودروها در دور موتور بالا است. اگر اتومبیل‌ها به طور عادی خواستار دریافت معاینه فنی باشند، میزان آلایندگی اتومبیل به طور آرام مورد سنجش قرار می‌گیرد و اگر اتومبیل موفق به پاس کردن حدود مجاز آلایندگی باشد، موفق به کسب معاینه فنی می‌شود.

وی ادامه داد: اما در معاینه فنی بالا این بررسی در دور موتور بالا اتفاق می افتد و میزان آلایندگی اتومبیل در دور موتور بالا چک می‌شود که هم اکنون تعداد زیادی از خودروها در دور موتور بالا موفق به پاس کردن حدود مجاز آلایندگی نیستند و رد می‌شوند به صورتی که بر پایه مطالعات اولیه انجام شده، ۵۰ درصد خودروها در شهر تهران تنها از نظر میزان آلایندگی در دور موتور بالا رد می‌شوند که این عدد رقم بزرگی است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با عنوان این که ۲۵ درصد اتو مبیل ها نیز در زمینه ترمز و سایر قطعات مورد تأیید قرار نمی‌گیرند، تاکید کرد: در مجموع حدود ۷۵ درصد یا به عبارت بهتر، سه چهارم اتومبیل‌ها در صورت اجرایی شدن معاینه فنی برتر و اجباری شدن آن، توان پاس کردن را در دور اول نخواهند داشت.

حسینی منش با بیان این که اتومبیل هایی توان پاس کردن آزمون‌های معاینه فنی برتر را دارند که کاتالیست سالم و فعالی داشته باشند، اظهار کرد: اتومبیلی که کاتالیست غیرفعال داشته باشد موفق به پاس کردن استانداردها نخواهد شد در این صورت اتومبیلی نظیر پراید هم در صورت داشتن کاتالیست فعال و عملکرد درست آن، به راحتی قادر به رد کردن این معاینه فنی خواهد بود.

وی با تصریح بر این که محدودیتی برای سال تولید خودروها وجود ندارد و همه خودروها مجاز به مراجعه برای دریافت معاینه فنی برتر هستند، گفت: حتی خودروهایی که بیش از ۱۰ سال از تولید آن‌ها گذشته باشد در صورت رد کردن این استانداردها قادر به دریافت معاینه فنی برتر خواهند بود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباب اندازه مراجعه برای دریافت معاینه فنی هم اظهار کرد: با توجه به اجرایی شدن طرح lEZ در شهر تهران همه دارندگان اتومبیل برای دریافت معاینه فنی مجاب شده‌اند به طوری که در سال گذشته یک میلیون خودرو در تهران برای دریافت معاینه فنی مراجعه کردند که این عدد برای اولین بار انجام شده است.

حسینی منش افزود: ولی از آن جا که شهرداری تهران نیازمند این بود که مساله کسب معاینه فنی برتر را به عنوان یک بحث پیشرو و همچنین مشوق اجرایی کند، تا امروز بالغ بر ۴۵ هزار اتومبیل موفق به دریافت معاینه فنی برتر شدند که فهرست آن در سامانه موجود است.

وی با اشاره به تخفیف ۲۰ درصدی طرح ترافیک در اتومبیل‌هایی که موفق به دریافت معاینه فنی برتر شدند نیز تاکید کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد اتومبیل‌هایی که موفق به دریافت معاینه فنی برتر شدند در ردیف اتومبیل‌های داخلی قرار دارند و بقیه در ردیف اتومبیل‌های خارجی قرار دارند بر این پایه اظهارات مطرح شده بعضی رسانه‌ها مبنی بر این که تنها اتومبیل‌های خارجی موفق به دریافت معاینه فنی برتر می‌شوند هم صحت ندارد چرا که اتومبیل‌های داخلی که کاتالیست آن‌ها به خوبی نصب شده باشد، به راحتی موفق به دریافت معاینه فنی برتر می‌شوند.

حسینی منش با عنوان این که دو عامل پایه‌ای برای پاس کردن معاینه فنی برتر باید مورد تصریح قرار گیرد، اظهار کرد: اتومبیل‌ها باید از لحاظ تنظیم موتور میزان باشند تا بنزین نسوخته از انجین خودرو خارج نشود این در حالی است که بسیاری از کاربراتورها و سیلندرها سوخت را کامل نمی‌سوزانند و احتراقی که کاملاً انجام نشده از پیشرانه خارج شده و آلودگی تحت عنوان هیدروکربن تولید می‌کند که باید این موضوع در تنظیم موتور مدنظر قرار گیرد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی اتومبیل‌های شهر تهران ادامه داد: همچنین اتومبیل‌هایی که شمع مناسب داشته و تنظیم موتور آن‌ها به درستی انجام شده باشد و در عین حال کاتالیست فعالی داشته باشند هم موفق به دریافت کسب معاینه فنی برتر خواهند شد.

وی پیشنهاد کرد که دارندگان خودروها قبل از مراجعه برای دریافت کسب معاینه فنی برتر به تعمیرگاه‌های مجاز خود مراجعه و نسبت به عملکرد صحیح پیشرانه‌ها اقدام کنند و به این مساله توجه داشته باشند که کاتالیست جزو لاینفک برای دریافت معاینه فنی برتر به شمار می‌رود.

به گفته حسینی منش، هزینه دریافت معاینه فنی برتر همانند معاینه فنی معمولی ۲۲ هزار تومان بوده و این خدمات در همه مراکز معاینه فنی ارائه می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar