یک کراس اور چینی – بریتانیایی جدید به بازار ایران می‌آید

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
یک کراس اور چینی – بریتانیایی جدید به بازار ایران می‌آید

همان طور که احتمالاً می دانید، انتشار لیست ارزش گمرکی خودروهایی که اخیراً مجوز واردات به بازار ایران دریافت کرده‌اند طی روزهای اخیر سروصدای زیادی در محافل خودرویی کشور به پا کرده و با نگاهی کوتاه به این لیست، احتمالاً متوجه شده‌اید که بازار شاسی بلندهای کوچک ایران به زودی قرار است از یک مدل جدید میزبانی کند.

این خودرو ام جی ZS است، یک شاسی بلند کوچک که قصد دارد نظر ایرانی‌ها را به خود جلب نماید. شاید شنیدن این خبر برای ماشین بازهایی که با خودروهای قدیمی ‌ام جی آشنایی دارند بسیار خوشحال کننده تر باشد. هر چه که باشد، بالاخره هاچ بک قدرتمند ام جی ZS180 که توسط کمپانی در سال ۲۰۰۱ رونمایی شده بود، یکی از بهترین مدل‌های شرکت ام جی در اوایل قرن بیست و یکم میلادی محسوب می‌شد.

ولی متاسفانه نه آن خودرو و نه شرکت ام جی روور که آن را می‌ساخت امروزه دیگر وجود ندارند. جای آن را شرکت ام جی موتور گرفته که تحت مالکیت شرکت خودروسازی چینی سایک موتور قرار دارد و همین شرکت است که شاسی بلند جدیدی به نام ام جی ZS تولید کرده است! این خودرو سومین مدل شاسی بلند برند چینی – بریتانیایی ‌ام جی می‌باشد که قرار است وارد بازار ایران شود. از مهم‌ترین رقبای آن در بازار ایران می‌توان به مدل‌هایی مثل رنو کپچر، نیسان جوک و پژو ۲۰۰۸ اشاره کرد.

ام جی ZS طراحی زیبایی دارد و از این نظر به عنوان مثال در برابر طراحی نامتعارف نیسان جوک که برخی بسیار دوستش دارند و برخی دیگر به هیچ وجه آن را نمی‌پسندند، می‌توان برگ برنده را در دستان ZS دانست. اگر چه طراحی خودرو شیک و زیباست و برخی عناصر طراحی متفاوت در آن استفاده شده است، ولی موضوعی که اینجا مطرح می‌شود این که خودرو فاقد یک هویت خاص است و مثلاً از جلو می‌توان آن را به یک مزدا و از پشت به یک مدل کیا تشبیه کرد، ام جی ادعا کرده که شرکت با این خودرو وارد یک عصر جدید خواهد شد و چه بد که چنین خودرویی فاقد یک زبان طراحی خاص این کمپانی است.

کابین این خودرو بسیار جادار است و سه سرنشین بالغ قد بلند به راحتی می‌توانند کنار هم در ردیف صندلی عقب بنشینند. در عقب خودرو، ۴۴۸ لیتر فضای بار وجود دارد که ‌ام جی ادعا می‌کند در این کلاس، بالاترین است. به طور کلی کابین طراحی زیبایی دارد، ولی مواردی مانند استفاده از پلاستیک ارزان قیمت در طراحی بخش‌هایی از آن، بسیار در ذوق می زند.

ام جی فعلاً دو گزینه موتور برای این خودرو در بریتانیا ارائه کرده است که هر دو بنزینی هستند. یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۰۶ اسب بخاری که به یک گیربکس ۵ دنده دستی متصل می‌شود و دیگری یک موتور ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو با ۱۱۰ اسب بخار که با یک گیربکس شش دنده اتومات عرضه می‌شود و نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. البته با توجه به نامه ارزش گذاری گمرک، مدلی که وارد ایران خواهد شد از موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی و یک گیربکس ۴ دنده اتومات بهره می‌برد.

فعلاً تمام آن چه که در مورد این خودرو می دانیم همین قدر است و هنوز حتی معلوم نیست که کدام شرکت می‌خواهد ام جی ZS را در بازار ایران به فروش برساند. شایعاتی وجود دارند که این خودرو ممکن است توسط خودروسازی آذربایجان یا مدیا موتورز که در حال حاضر با ام جی همکاری دارند وارد بازار شود؛ البته احتمال عرضه آن توسط خانواده گرامی، که به سلطان واردات خودرو در ایران معروف هستند هم وجود دارد.

در نامه مذکور، ارزش گمرکی این خودرو ۸۳ هزار و ۳۴۳ یوان اعلام شده که با یک حساب سرانگشتی قیمت آن را در ایران حدود ۸۰-۱۱۰ میلیون تومان می‌توان تخمین زد. با توجه به طراحی زیبا، آپشن های خوب، کابین جادار، قیمت مناسب و اصالت بریتانیایی این برند، می‌توان حدس زد که این خودرو با استقبال خوبی احتمالاً در بازار ایران مواجه خواهد شد.

نظر شما در مورد این خودرو چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت با ما و دیگر مخاطبان وب سایت زوم فور کار به اشتراک بگذارید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

14 دیدگاه ها برای "یک کراس اور چینی – بریتانیایی جدید به بازار ایران می‌آید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سیامک
مهمان

من به نظرم این خوردرو در ایران موفق خواهد بود چون ماشینای ام جی کیفیت خوبی دارن وقابل ذکره که سال۸۸و۸۹ماشین ۵۵۰ وارد شده به ایران با موتور توربو بوده واز لحاظ تکنولوژی از رقبای کره ای وژاپنی یک سر گردن جلوتر بوده

رضا
مهمان

اطلا به درد نمیخوره به سه دلیل اول اینکه چینی هست دوم اینکه موتورش خیلی ضعیفه سوم اینکه ۴ دنده اتومات یعنی دور موتور بالا صدای موتور زیاد واخل اطاق و مصرف بسیار بالا موتور۴ دنده سوخت حداقل ۱۳ میباشد

میلاد
مهمان

از نظر طراحی هارمونی خوبی بین همه قسمتهاش هست و طراحی شکیل و مدرنی داره.کابین زیبا و جادار…مشخصات موتورش اصلا جالب نیست برای کسی که صد میلیون پول ماشین میده حداقل صدو سی تا چهل اسب نیاز این سایز خوردو هست…از هندلینگ و لذت رانندگی اون هم نسبت به رقبا خبری نداریم

امیرحسین
مهمان

هیوندای توسان

احسان
مهمان

فقط بد نیست
به نظر من پژو ۳۰۰۸ بهتر است

رضا
مهمان

اگر مثلا با موتور ۱.۵ لیتر توربو مثل ام جی ۳۶۰ یا جی تی به بازار بیاد سانس موفقیت خیلی بالاتر داره

محمد
مهمان

قشنگ هست و شایدم امکانات داشته باشه ، موتور ضعیف اما میتونه با قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ خوب باشه ، بعدشم قیمت مزدا ۳ نیو بالاتر ازینحرفاس ، در کل بدک نیست

محمد
مهمان

شبیه خودشه

وحید
مهمان

با توجه به مشخصات فنی پیشرانه و گیربکس ، شانس موفقیت در این سگمنت قیمتی را ندارد .

مهدی
مهمان

گفتند چنینیم و چنانیم دریغا
اینها لالایی خواباندن ما بود
ای کاش در دیزی ما باز نمیماند
یا کاش که در گربه کمی شرم وحیا بود
مملکت ما که پنجاه سال پیش میرفت که خودروساز برتر باشه حالا افتاده به جمع آوری ضایعات چینی وفریاد ملت هم به هیچ کجا نمیرسه مثل بنی اسراییل چهل ساله تو صحرای سینا گرفتار شدیم