نگاهی اجمالی به نسل جدید رنو کلیو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
نگاهی اجمالی به نسل جدید رنو کلیو

لارنس فن دن آکر، سرطراح شرکت فرانسوی رنو در مصاحبه‌ای با اتوکار اعلام کرده که نسل جدید رنو کلیو، اوایل سال آینده میلادی رونمایی می‌شود.

او در این مصاحبه تأیید کرده که طراحی این خودرو نهایی شده است. وی در بخشی از مصاحبه گفته: «کار طراحی این خودرو تمام شده است. ما آن را اوایل سال ۲۰۱۹ رونمایی خواهیم کرد. نسل جدید کلیو خودرویی فوق العاده است. بدون شک این نسل، بهترین مدل کلیو خواهد بود که تاکنون تولید کرده‌ایم.»

کلیو بعد از رونمایی در سال ۲۰۱۹، با توجه به بهره مندی از تکنولوژی‌ها و امکانات پیشرفته به خوبی خود را از رقبایی که دارد جدا خواهد کرد. شرکت رنو برای حفظ رکورد فروش بسیار خوب این خودرو در بازار چنین تصمیمی گرفته است. این روزها با افزایش محبوبیت شاسی بلندهای کوچک، خودروهای کامپکت و ساب کامپکت با سرعت زیادی در حال از دست دادن موقعیت خود در بازارها هستند.

سرطراح رنو در مصاحبه خود تاکید کرده که در طراحی این خودرو تمرکز زیادی روی ارائه یک کابین مدرن برای آن انجام شده است.

این مدل که اکنون در مراحل نهایی تست و آزمایش خود می‌باشد، در پنجمین نسل خود ترکیبی از طراحی بدنه فوق العاده زیبا در کنار یک کابین مدرن و زیبا با صفحه نمایشی الهام گرفته از محصولات تسلا را ارائه می‌کند. این خودرو همچنین برخی قابلیت‌های رانندگی نیمه خودران را خواهد داشت.

نگاهی اجمالی به نسل جدید رنو کلیو

تغییرات زیادی در طراحی بدنه این خودرو انجام شده است. دستگیره درهای عقب داخل قاب در پنهان شده‌اند و به طور کلی، خودرو سبک طراحی بالغی شبیه به مگان جدید دارد. در طراحی این خودرو همچنین از برخی عناصر طراحی کانسپت Symbioz استفاده شده است.

کابین آن مشابه مگان جدید بسیار مدرن بوده و از یک صفحه کیلومتر و آمپرهای دیجیتال در کنار یک صفحه نمایش تبلت مانند استفاده می‌کند. همین موضوع برگ برنده کلیو در مقایسه با رقبایی مانند فورد فیستا و فولکس واگن پولو محسوب می‌شود که صفحه نمایش‌های کوچک و سنتی‌تری دارند.

کلیو جدید روی پلت فرم CMF-B ساخته می‌شود. پلت فرمی که نسخه‌ای به روز شده از آن چیزی است که در مدل فعلی مورد استفاده قرار گرفته است.

نگاهی اجمالی به نسل جدید رنو کلیو

این خودرو از موتورهای مختلفی استفاده خواهد کرد که از آن جمله می‌توان به دو موتور ۱ و ۱.۳ لیتری بنزینی اشاره کرد. موتور ۱.۳ لیتری در همکاری مشترک با مرسدس بنز طراحی و ساخته شده است. یکی دیگر از پیشرانه‌های عرضه شده برای آن ۱.۵ دیزلی است که ۱۱۵ اسب بخار قدرت دارد. یک مدل هیبریدی با نام Eco2 هم بعد از رونمایی مدل استاندارد قرار است روانه بازار شود. گفته می‌شود شرکت یک مدل پلاگین هیبریدی هم از این خودرو برای عرضه در سال ۲۰۲۰ در دست طراحی دارد.

سال پیش، کارلوس گون گفته بود که این خودروساز فرانسوی هشت مدل الکتریکی را طی ۵ سال آتی می‌خواهد رونمایی کند. گرچه، نباید انتظار یک نسخه تمام الکتریکی از کلیو جدید داشته باشید.

دلیل آن این است که رنو می‌ترسد چنین کاری سبب کاهش فروش سوپرمینی تمام الکتریکی زوئی شود. زوئی پرفروش‌ترین خودرو تمام الکتریکی اروپا در سال ۲۰۱۷ بود.

البته شرکت یک مدل جدید کلیو RS را رونمایی خواهد کرد. این مدل قدرتمند قرار است سال ۲۰۲۰ رونمایی شود.

نگاهی اجمالی به نسل جدید رنو کلیو

نسل جدید رنو کلیو آر اس از همان پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر مدل فعلی استفاده خواهد کرد. ولی گفته می‌شود شرکت قصد دارد موتور ۱.۸ لیتری توربو بنزینی مگان آر اس جدید را، البته با قدرت کمتر در این مدل نیز می‌خواهد استفاده کند.

یکی از مزایای اصلی این خودرو استفاده از تکنولوژی خودران است، موضوعی که معمولاً در مدل‌های این سگمنت یافت نمی‌شود. همان طور که گفتیم، کلیو جدید سیستم خودران سطح ۱ و ۲ را خواهد داشت.

خودران سطح ۱ بدین معنی است که خودرو آخرین سیستم‌های ایمنی مانند کروز کنترل هوشمند و سیستم کمکی حفظ مسیر را خواهد داشت. دو قابلیتی که این روزها در مدل‌های بزرگ بسیار محبوب شده‌اند. خودران سطح ۲ از سویی دیگر بدین معنی می‌باشد که کلیو جدید قابلیت رانندگی بدون نیاز به گرفتن فرمان را داشته و می‌تواند بدون مشکل، هم خود را پارک کرده و هم در اتوبان، مسیر خود را حفظ کند.

گرچه مشتریان بریتانیایی اقبال بیشتری به فورد فیستا دارند، کلیو برخلاف این که شش سال از زمان رونمایی‌اش می‌گذرد توانسته عنوان پرفروش‌ترین سوپرمینی اروپا را به خود اختصاص دهد. طبق آمار، این خودرو سال پیش ۳۲۷ هزار و ۳۹۵ دستگاه فروش داشته که در مقایسه با ۲۷۲ هزار دستگاه فولکس واگن پولو بسیار بیشتر است. ذر بازار جهانی، کلیو بعد از پولو، فیستا و سوزوکی سوئیفت در رتبه چهارم قرار دارد.

نگاهی اجمالی به نسل جدید رنو کلیو

گرچه کلیو رقبای خوب زیادی در سگمنت خود دارد، ولی تهدید اصلی برای این مدل از سوی شاسی بلندهای کوچک می اید. با حضور شرکت‌هایی مانند سئات، اشکودا و فولکس واگن در کنار هیوندای و کیا در این بخش، قطعاً شاهد افزایش فروش شاسی بلندهای کوچک خواهیم بود. موضوعی که می‌تواند تاثیری منفی روی بازار سوپرمینی ها بگذارد.

نسل جدید کلیو در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی می‌شود و فروشان از سال آینده آغاز خواهد شد. قیمت نسل جدید آن در مقایسه با مدل فعلی افزایش داشته و از ۱۲ هزار و ۴۵۰ پوند شروع می‌شود.

رقبای قدیمی، جبه‌های جدید

جنگ بین نسل قبلی فیستا و مدل فعلی کلیو همیشه بسیار نزدیک و هیجانی بوده است. قابلیت‌های مختلف کلیو که آن را به خودرویی مناسب برای جوانان و در عین حال خانواده‌ها قرار داده، بدون شک در فروش بالای آن تأثیر گذار بوده است.

فورد اخیراً مدلی فیس لیفت از فیستا ارائه کرده و در بخش‌های مختلفی توانسته آن را ارتقا بدهد. رنو باید چگونه به این کار فورد پاسخ دهد؟ بعد از رونمایی، نسل فعلی کلیو برای کلاس خود مدلی فوق العاده بود و رنو قطعاً روی قوی‌تر کردن خصوصیات مثبت این خودرو تمرکز خواهد کرد.

ولی اگر رنو می‌خواهد مدل کلیو در مقایسه با فیستا از هیچ نظر کم نیاورد، باید به فکر ارتقای سیستم تعلیق آن باشد.

آیا آن‌ها راحتی و آسایش کلیو را فدای دینامیک رانندگی مشابه فیستا خواهند کرد؟ یا به قدری شجاع هستند که همچنان کلیو را به عنوان یک مدل بسیار راحت روانه بازار کنند؟

این یک دوراهی بزرگ است که مهندسان رنو بر سر آن هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده‌اند.

منبع ترجمه: autocar

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar